Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stikke av fra billettkontroll - så enkelt?

rudder

Anbefalte innlegg

http://www.osloby.no/nyheter/Ruter-vil-tette-smutthull-for-snikere-7690931.html

«Dette vil gjøre tilbakeholdsretten nærmest umulig å praktisere – kunden kan lett møte billettkontrollen med at han uansett skal av på neste holdeplass og dermed slipper han å gjøre opp for seg. Det kan ikke ha vært meningen med regelen».

Er det virkelig så enkelt? Hvis du blir stoppet i kontroll på buss/bane/trikk, så sier du at du skal av her, så kan du stikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både ja og nei. Regelen, som er uavhengig av Ruters reisereglement men er fastslått i yrkestransportlova, sier at tilbakeholdelse av passasjeren ikke skal være et uforholdsmessig inngrep, og å bli pålagt å reise lenger enn man opprinnelig skulle vil kunne være et uforholdsmessig inngrep. Departementet skriver i forarbeidene til yrkestransportlova:

Ein person kan berre haldast tilbake på transportmidlet eller på stasjonsområdet. Dersom ein person vert halden tilbake på transportmidlet kan kontrolløren ikkje krevje at den reisande vert med transportmidlet lenger enn til den staden der vedkommande hadde planlagt å stige av.

Den reisendes påstand om at vedkommende hadde planlagt å gå av på et gitt stoppested må imidlertid kunne underbygges. En ren påstand er ikke nødvendigvis nok.

Man kan heller ikke "bare stikke av" - kontrolløren kan holde deg tilbake på holdeplassen selv om du skal av, det kontrolløren ikke kan gjøre er å pålegge deg å bli med transportmiddelet videre.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Både ja og nei. Regelen, som er uavhengig av Ruters reisereglement men er fastslått i yrkestransportlova, sier at tilbakeholdelse av passasjeren ikke skal være et uforholdsmessig inngrep, og å bli pålagt å reise lenger enn man opprinnelig skulle vil kunne være et uforholdsmessig inngrep. Departementet skriver i forarbeidene til yrkestransportlova:

Ein person kan berre haldast tilbake på transportmidlet eller på stasjonsområdet. Dersom ein person vert halden tilbake på transportmidlet kan kontrolløren ikkje krevje at den reisande vert med transportmidlet lenger enn til den staden der vedkommande hadde planlagt å stige av.

Den reisendes påstand om at vedkommende hadde planlagt å gå av på et gitt stoppested må imidlertid kunne underbygges. En ren påstand er ikke nødvendigvis nok.

Man kan heller ikke "bare stikke av" - kontrolløren kan holde deg tilbake på holdeplassen selv om du skal av, det kontrolløren ikke kan gjøre er å pålegge deg å bli med transportmiddelet videre.

I utgangspunktet er det jeg som passasjer som tvinger kontrollør av? Men når kontrollører er på trikk/buss/bane reiser de sammen som team, så det tvinger i grunn hele teamet av pga. en passasjer?

Lenke til kommentar

Dersom du kan godtgjøre at du hadde planlagt å gå av på den holdeplassen uansett vil kontrolløren bryte loven ved å holde deg igjen på kjøretøyet, og vil da måtte gå av hvis vedkommende fortsatt ønsker å holde deg igjen.

Loven krever ikke at hele teamet går av, det er opp til arbeidsinstruksen for kontrollørene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags "underbygging" er det du har i tankene her?

De færreste reiser rundt med skriftlig dokumentasjon på hvor de har tenkt seg...

Ikke noe særlig, men det er en smule påfallende hvis du blir tatt i kontroll og tilfeldigvis skulle av på neste.

På den annen side, tølpere som sniker på kollektivtrafikk har vel ingen problemer med å lyve på seg en reiserute.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om vekteren går av på holdeplassen med deg hjelper jo ikke det noe når han ikke fysisk kan holde deg igjen?

Det er nettopp det han kan.

Hvor mye makt har en slik vekter lov å bruke? Mener å ha lest at dette ikke var lov. Spørr kun for nyskjerrigheten.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg forstår så kan man holdes tilbake på stasjonsområdet. De står jo ofte på rad og rekke, noe som gjør det umulig å komme seg forbi hvis de setter ut en arm. Dessuten så har de ofte observanter nede på avstigningsområdet, som ser etter folk som plutselig snur når de ser det er kontroll.

Lenke til kommentar

Hvor mye makt har en slik vekter lov å bruke? Mener å ha lest at dette ikke var lov. Spørr kun for nyskjerrigheten.

Så mye som er forholdsmessig under omstendighetene. De kan ikke initiere maktbruk, men kan bare "matche" den makt som blir brukt mot dem. Formålet er å ta imot og kontrollere dine personalia, og dersom disse er utroverdige, å holde deg igjen inntil du kan overlates politiet innen rimelig tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har blitt stoppet i kontroll en gang og ble ilag gebyr, men kontrollørene gikk av når jeg sa jeg skulle av på dette stoppet med meg.

Klaget dog og fikk medhold :)

Hvordan kunne du få medhold når du hadde sneket? (ettersom jeg forstår)

Eller kanskje du hadde betalt billett.

Lenke til kommentar

På dette området burde virkelig reglene endres, vektere burde kunne holde igjen sniker (eller tyver)) med makt, enten det er på eller av et kjøretøy

Hvis jeg ikke husker helt feil så er det kun straffeprosessloven § 176 som gir vektere mulighet til å pågripe eller holde igjen personer, dette på lik linje med alle borgere. Loven sier overlevering skal skje straks - så noe lang tilbakeholden har de nok ikke.

§ 176. Når det er fare ved opphold, kan politimann foreta pågripelse uten beslutning av retten eller av påtalemyndigheten. Det samme gjelder enhver annen dersom den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor.

Den som uten å høre til politiet har foretatt en pågripelse, skal straks overgi den pågrepne til politiet.

Mye god info her også: http://jusblogg.blogspot.no/2011/05/privatpersoners-adgang-til-pagripelse.html

Lenke til kommentar

At man straks skal overlate vedkommende politiet er jeg helt for, men da så straks som mulig, noen ganger tar det lenger tid en andre før man få overlevert personen til politiet, i de tilfellene burde man kunne pågripe personen og holde vedkommende i den tid det trengs før politiet kommer, enten det er 1 min, eller 1 time.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt stoppet i kontroll en gang og ble ilag gebyr, men kontrollørene gikk av når jeg sa jeg skulle av på dette stoppet med meg.

Klaget dog og fikk medhold :)

Hvordan kunne du få medhold når du hadde sneket? (ettersom jeg forstår)

Eller kanskje du hadde betalt billett.

Var en stund jeg bare kjøpte barnebilett den gang jeg var 16, da skal man egentlig kjøpe voksenbilett, så fant på mange unnskyldninger osv. og fikk medhold i klagen.

Nå har jeg alltid bare voksenbilett i hånden klar til å skannes hvis jeg ser det blir kontroll, så bruker den aldri.

Lenke til kommentar

At man straks skal overlate vedkommende politiet er jeg helt for, men da så straks som mulig, noen ganger tar det lenger tid en andre før man få overlevert personen til politiet, i de tilfellene burde man kunne pågripe personen og holde vedkommende i den tid det trengs før politiet kommer, enten det er 1 min, eller 1 time.

Det kan de jo i dag også, ref. det krikkert skriver over her. På samme måte som en borgerarrest.

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...