AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Jeg har de siste månedene gått på prednisolon for å behandle en infeksjon. Fikk for en drøy uke siden vanvittig mye kviser i panna, et problem jeg egentlig aldri har hatt før. Ser ganske heslig ut, og har konstant hodepine fordi huden er så strukket. Merker jeg er ganske frustrert, og har absolutt ikke lyst til å vise meg ute blant folk. Jeg trodde først det var en slags allergisk reaksjon, men etter å ha lett litt på nett kan det se ut som dette er en forholdsvis vanlig greie etter langtidsbruk av steroider. Jeg sluttet umiddelbart behandlingen, ettersom dette er mer plagsomt og mer smertefullt enn problemet jeg i utgangspunktet ville bli kvitt. Kan jeg regne med at kvisene forsvinner av seg selv forholdsvis fort, eller bør jeg kontakte lege angående dette? Anonymous poster hash: 2e2c0...1b5 Anonymous poster hash: 2e2c0...1b5 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 1. Man bruker vanligvis ikke prednisolon for å behandle infeksjoner, fordi den virker immundempende og har ingen effekt mot bakterier eller virus. 2. Dette er en vanlig bivirkning og forsvinner av seg selv når du slutter. Det er neppe noe en lege kan gjøre. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Blir ofte verre før det blir bedre Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2014 Forfatter Del Skrevet 4. september 2014 1. Man bruker vanligvis ikke prednisolon for å behandle infeksjoner, fordi den virker immundempende og har ingen effekt mot bakterier eller virus. 2. Dette er en vanlig bivirkning og forsvinner av seg selv når du slutter. Det er neppe noe en lege kan gjøre. Angående 1 så har jeg crohns sykdom, og legen mente infeksjonen var relatert. Såvidt jeg skjønner er prednisolon ganske vanlig brukt der. Men får håpe det går over da. :\ Anonymous poster hash: 2e2c0...1b5 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Det går over, men hvis du har chrons bør du ikke slutte brått på store doser prednisolon. Immunsykdommer kan blusse opp hvis man slutter brått. Du bør fortsette med prednisolon og bestille time hos legen for å høre hva han mener om saken. Og så trappe ned gradvis. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Prednisolon bør egentlig doseres mye mer nøyaktig enn det som vanligvis gjøres. I tillegg til at mange som får det ville gjort det bedre med andre løsninger. Kortison er litt for lett å gi. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. september 2014 Forfatter Del Skrevet 4. september 2014 Det går over, men hvis du har chrons bør du ikke slutte brått på store doser prednisolon. Immunsykdommer kan blusse opp hvis man slutter brått. Du bør fortsette med prednisolon og bestille time hos legen for å høre hva han mener om saken. Og så trappe ned gradvis. Jeg har allerede trappet ned fra to til halvannen til én tablett. Beskjeden jeg har fått av legen er å avslutte behandlingen så snart symptomene gir seg. Problemet nå er som sagt at bivirkningene er langt verre enn de opprinnelige symptomene. :\ Anonymous poster hash: 2e2c0...1b5 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Kortison er en potent modulator i immunsystemet. Du demper betennelser greit med stoffet, men samtidig er det lett å få oppvekst andre steder. Kroppen regulerer normalt dette veldig greit selv, så man forstyrrer en skjør balanse med å tilsette det utenfra. Bra at du regulerer ned bruken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå