Arne Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Hei! Per nå har jeg en gammel NAD 3020 og et sett med høytalere på ca (HxBxD) = (38, 19, 29) cm. NADen (fra 70-tallet) har tatt kvelden, og høytalerne skranter så mye at jeg snart må gå til innkjøp av nytt anlegg. Anlegget skal være stereo, og det skal være relativt kompakt. Brukes til spill, film, og musikk. Medium stor stue. Viktig med litt bass, men er ikke spesielt kresen. Høytalerne skal stå på tv-bordet ved siden av TVen, og jeg er derfor begrenset til en bredde på 35cm og en høyde på 71cm. Jeg har ikke veldig mye penger å legge i dette per nå, tenker ikke mer enn 6000 for forsterker + høytalere, gjerne mindre. Tenker det er smart å kjøpe en fin forsterker som varer mange år, og så heller oppgradere høytalere senere ettersom plassbehov, preferanser etc endrer seg. Har kikket litt på NAD C316BEE, har hørt den skulle være ok. Av høytalere har jeg kikket litt på Cerwin-Vega, er det bra? Har spesifikt sett på SL-8. Hva med B&W sin 600-serie? Noen som har noe forslag til hva jeg kan kjøpe? Flott med noe de har hos Hifi-klubben eller Soundgarden. Takk på forhånd. Endret 4. september 2014 av Arne Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Cerwin Vega er bass uten kvalitet. Mens B&W er kvalitet. En stereoforsterker er som regel litt bedre på lydkvalitet i forhold til en receiver til samme pris. Men man får så utrolig mye mer for pengene med en receiver i dag hvis man kjøper riktig. og liker man film og kanskje har en BD spiller, så får man ekstra god lyd med en receiver, selv i stereo, pga HD lyden disse kommer med. Man får også både internett radio, spotify osv innebygd i disse om dagen. Eksempler på receivere som gir mye for pengene er Onkyos 626 eller 636 (2013 og 2014 modeller), som veiledende koster 5 eller 6 tusen, men normalt fås til 3-3500,- hos Elkjøp eller Komplett (har sett priser ned mot 2500,- også). Pioneers 922 og 923 er det samme. Ett annet sted du kan kikke på gode tilbud er surround.no, de har som regel mange forskjellige ferdigsatte pakker til bra priser. Dynavoice og XTZ er høyttalere som gir ekstremt mye lyd for pengene (Dynavoice så er det F6 og M65 som gjelder) Lenke til kommentar
Arne Skrevet 5. september 2014 Forfatter Del Skrevet 5. september 2014 Takk for kjappt svar. Skal kikke nærmere på de ulike modellene senere. Mitt problem er egentlig at jeg må ha en forsterker/receiver med en maksimumshøyde på 9cm (inkludert bein) fordi den skal inni en hylle. Da tenkte jeg kanskje en stereoforsterker er mest fornuftig, men om du har andre forslag er det bare å skrike ut. Skal kikke på de modellene/høytalerne du har forttalt om. Gulvhøytalere (over 70 cm) er ikke aktuelt, da de skal stå ved siden av tven Lenke til kommentar
Arne Skrevet 5. september 2014 Forfatter Del Skrevet 5. september 2014 Det jeg skal ha hooket opp til anlegget er: TV (Plasma) Playstation 4 (HD spill og film) To høytalere PVR (?) fra Canal Digital (TV) Vet ikke om det er relevant, men det må hvertfall være nok kanaler til det. Og så må forsterkeren være maks 9 cm høy da! Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Receivere på 9 cm kan fort bli vanskelig. Marantz har 2 stk som er tynne, men tror de er rett over 9 cm. Man trenger uansett luft rundt. Regner med det meste kan kjøres via TVen, og med optisk ned til en forsterker, så en stereo eller receiver med optisk inn gjør nytten. Kan jo prøve å være litt frekk Jeg har en Onkyo stereo forsterker jeg ikke har brukt på en stund, skal flytte snart, og kunne vært greit å bli kvitt den. Hadde den til PCen, men den tok for mye plass på pulten når flerskjermsoppsett kom. Den er 8 cm høy, inkludert føtter. Og normal komponent bredde på 43cm. Den har 2 digitale innganger, og flere analoge. Eneste minuset er at jeg syntes den blir litt varm, men det er normalt med kompakte enheter. Test av den her: http://www.lydogbilde.no/test/onkyo-a-5vl Lenke til kommentar
Akse Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Argon da2 v2 og dali zensor. Billig, grei lyd og veldig kompakt. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Hva med Nad D3020? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 6. september 2014 Forfatter Del Skrevet 6. september 2014 Anderst2: det blir nok stereoforsterker. Fint tilbud,men kjøper nytt. Akse: er litt gira på b&w 686 eller 685 men sikkert gode de der også. Forsterkeren så grei ut den. The_last_nick_left: Har kikket litt på den! Virker ganske grei den ja. Er dog litt få analoge innganger. Har du prøvd den? Er det noe jeg går glipp av dersom jeg kjøper en c316bee? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 (endret) Jeg har hørt litt på den og synes den låter veldig bra. Hvordan den er kontra f.eks C316BEE og en D/A-konverter skal jeg ikke uttale meg om. Dersom du bare kjøper C316BEE uten D/A-konverter bruker du tv'ens da-konverter som som regel er dårligere enn den som sitter i D3020. Hvor stor forskjellen er må du nesten vurdere selv. Endret 6. september 2014 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Arne Skrevet 6. september 2014 Forfatter Del Skrevet 6. september 2014 Forstår! Betyr dette at dersom jeg bruker D3020 så går lyden digitalt helt ubeatbeidet fra Playstation til forsterker, men ellers konverteres den fra D til A inne i tven? Høres veldig smart ut, må medgi det. Trenger bare en optisk kabel fra tv til forsterker. Er litt nysgjerrig på blutooth-funksjonen, tradisjonelt har jo det gjerne ikke gitt så utrolig bra lyd. Skal lese litt reviews... :-) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. september 2014 Del Skrevet 6. september 2014 Ja, det stemmer. Les litt reviews, men viktigst, dra og prøvelytt. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 6. september 2014 Forfatter Del Skrevet 6. september 2014 Har vært hos Hifiklubben i Bergen nå, likte NAD D3020 godt. :-) Spørs om det ikke blir den og et par Dali Zensor 3! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå