Gå til innhold

Sony Xperia Z3 - Sonys flaggskip høsten 2014

Glenn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at jeg gikk over fra iPhone til xperia (Z2 først, nå Z3C) har jeg nesten sluttet å ta bilder. Resultatet er altfor ofte helt ubrukelig, og er heller ikke mulig å gjøre bedre i PhotoShop. Uskarpe (kornete) bilder selv om fokus stemmer, grå og flate farger, det som er rødt blir nesten orange. Super telefon på de fleste andre måter, men feil valg for den som vi ha et godt kamera.

Med forbehold om at du har fått en defekt telefon, så stemmer det rett og slett ikke.  Det mest sannsynlige er at det er du som ikke klarer å ta skikkelige bilder, og jeg kan gjerne utfordre deg til å ta bedre bilder med din Iphone, Samsung eller hva som helst enn hva jeg gjør med min Z1 eller Z3.

Venter i spenning på eksempler på de fantastiske bildene du tar. Kameraet på Z3en er dessverre veldig skuffende, spesielt på auto, men også med manuell justering av bl.a. eksponering blir de i beste fall helt OK. Jeg er ingen ekspert, men er glad i å ta bilder, og bruker jevnlig Nikon D7000 og Panasonic LX100. Reiser nesten aldri på tur uten LX100 fordi jeg blir deprimert om jeg kun har Z3-bilder å se gjennom etterpå.

Lenke til kommentar

Etter at jeg gikk over fra iPhone til xperia (Z2 først, nå Z3C) har jeg nesten sluttet å ta bilder. Resultatet er altfor ofte helt ubrukelig, og er heller ikke mulig å gjøre bedre i PhotoShop. Uskarpe (kornete) bilder selv om fokus stemmer, grå og flate farger, det som er rødt blir nesten orange. Super telefon på de fleste andre måter, men feil valg for den som vi ha et godt kamera.

Med forbehold om at du har fått en defekt telefon, så stemmer det rett og slett ikke.  Det mest sannsynlige er at det er du som ikke klarer å ta skikkelige bilder, og jeg kan gjerne utfordre deg til å ta bedre bilder med din Iphone, Samsung eller hva som helst enn hva jeg gjør med min Z1 eller Z3.

Venter i spenning på eksempler på de fantastiske bildene du tar. Kameraet på Z3en er dessverre veldig skuffende, spesielt på auto, men også med manuell justering av bl.a. eksponering blir de i beste fall helt OK. Jeg er ingen ekspert, men er glad i å ta bilder, og bruker jevnlig Nikon D7000 og Panasonic LX100. Reiser nesten aldri på tur uten LX100 fordi jeg blir deprimert om jeg kun har Z3-bilder å se gjennom etterpå.

Jeg er også over middels interessert i foto, og har med med Olympus OMD-EM5 ( eventuelt Panasonic G2 som er mitt "2.kamera")  + en haug med objektiver i en liten og lett kameraveske (den største fordelen med M43 i mine øyne, at både kamera og objektiver er små og lette)  som regel overalt jeg reiser, så selvsagt bruker jeg ikke telefonen som hovedkamera. 

Men til sitt bruk, som for meg er et og annet bilde på Instagram, Snapchat og noen til private bruk er kameraet på Z3 minst like bra som på sammenlignbare telefoner fra Apple, Samsung, LG eller HTC ( Nokia og Panasonic er vel foreløpig i en egen klasse).  Jeg printet forøvrig for første gang ut et bilde tatt med min Z1 for litt siden. En 20x50cm panorama-lignende trykk på skumplate sak som jeg klippet litt i bilde for å få til.  Det ble til mobilfoto å være overraskende bra, og kvaliteten er mer enn god nok til å kunne henge på veggen i et hjem.

Men om du sammenlikner det med LX100, Sony RX100 eller for den del små systemkameraer som Panasonic GM5 så har Z3 selvsagt ikke mye å stille opp imot, men som sagt, alt er relativt. Og det jeg svarte på var han som mente at kameraet på Z3 er forferdelig i forhold til telefoner fra Apple, Samsung etc. Som ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg er også over middels interessert i foto, og har med med Olympus OMD-EM5 ( eventuelt Panasonic G2 som er mitt "2.kamera") + en haug med objektiver i en liten og lett kameraveske (den største fordelen med M43 i mine øyne, at både kamera og objektiver er små og lette) som regel overalt jeg reiser, så selvsagt bruker jeg ikke telefonen som hovedkamera.

Men til sitt bruk, som for meg er et og annet bilde på Instagram, Snapchat og noen til private bruk er kameraet på Z3 minst like bra som på sammenlignbare telefoner fra Apple, Samsung, LG eller HTC ( Nokia og Panasonic er vel foreløpig i en egen klasse). Jeg printet forøvrig for første gang ut et bilde tatt med min Z1 for litt siden. En 20x50cm panorama-lignende trykk på skumplate sak som jeg klippet litt i bilde for å få til. Det ble til mobilfoto å være overraskende bra, og kvaliteten er mer enn god nok til å kunne henge på veggen i et hjem.

Men om du sammenlikner det med LX100, Sony RX100 eller for den del små systemkameraer som Panasonic GM5 så har Z3 selvsagt ikke mye å stille opp imot, men som sagt, alt er relativt. Og det jeg svarte på var han som mente at kameraet på Z3 er forferdelig i forhold til telefoner fra Apple, Samsung etc. Som ikke stemmer.

Jeg sammenligner ikke kvaliteten med dedikerte kamera, men om den hadde vært bedre hadde det vært tilfeller der dokumentasjon med mobilen hadde vært bra nok for meg. Nå er det i stedet en nødløsning hvis jeg ikke har noen andre muligheter.

Har ikke fulgt med på HTC de siste årene, men Galaxy S6, LG G4, Lumia 930/1020 og iPhone 6 har alle vesentlig bedre kamera enn Z3. Venter fortsatt på eksempler fra deg som viser det motsatte.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Jeg er også over middels interessert i foto, og har med med Olympus OMD-EM5 ( eventuelt Panasonic G2 som er mitt "2.kamera") + en haug med objektiver i en liten og lett kameraveske (den største fordelen med M43 i mine øyne, at både kamera og objektiver er små og lette) som regel overalt jeg reiser, så selvsagt bruker jeg ikke telefonen som hovedkamera.

Men til sitt bruk, som for meg er et og annet bilde på Instagram, Snapchat og noen til private bruk er kameraet på Z3 minst like bra som på sammenlignbare telefoner fra Apple, Samsung, LG eller HTC ( Nokia og Panasonic er vel foreløpig i en egen klasse). Jeg printet forøvrig for første gang ut et bilde tatt med min Z1 for litt siden. En 20x50cm panorama-lignende trykk på skumplate sak som jeg klippet litt i bilde for å få til. Det ble til mobilfoto å være overraskende bra, og kvaliteten er mer enn god nok til å kunne henge på veggen i et hjem.

Jeg sammenligner ikke kvaliteten med dedikerte kamera, men om den hadde vært bedre hadde det vært tilfeller der dokumentasjon med mobilen hadde vært bra nok for meg. Nå er det i stedet en nødløsning hvis jeg ikke har noen andre muligheter.

Har ikke fulgt med på HTC de siste årene, men Galaxy S6, LG G4, Lumia 930/1020 og iPhone 6 har alle vesentlig bedre kamera enn Z3. Venter fortsatt på eksempler fra deg som viser det motsatte.

Som seg hør og bør er det vel du ( eller han som først kom med den påstanden) som bør komme med eksempler på at kameraet på Z3 er såpass mye dårligere enn de andre. Det er tross alt en veldig grov påstand du/dere kommer med der, og å si noe sånt uten å kunne dokumentere det er jo bare svada, og du kan jo ikke forvente at det er noen som tar deg seriøst da?

Last gjerne opp et bilde du har tatt med en Iphone eller Samsung-telefon, så skal jeg laste opp et bilde tatt med en Z1 eller Z3 etterpå som er minst like bra.

Eller du kan laste opp et typisk bilde du tar med din Xperia-telefon, så kan vi jo se om kvaliteten er bra eller ikke?

Venter i spenning som en sa.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som seg hør og bør er det vel du ( eller han som først kom med den påstanden) som bør komme med eksempler på at kameraet på Z3 er såpass mye dårligere enn de andre. Det er tross alt en veldig grov påstand du/dere kommer med der, og å si noe sånt uten å kunne dokumentere det er jo bare svada, og du kan jo ikke forvente at det er noen som tar deg seriøst da?

Last gjerne opp et bilde du har tatt med en Iphone eller Samsung-telefon, så skal jeg laste opp et bilde tatt med en Z1 eller Z3 etterpå som er minst like bra.

Eller du kan laste opp et typisk bilde du tar med din Xperia-telefon, så kan vi jo se om kvaliteten er bra eller ikke?

Haha. Forsøker du å trolle? Zanta skrev at h*n nesten hadde sluttet å ta mobilbilder etter å ha byttet til Z2 og Z3C, så kommer du med et utrolig frekt svar: "Med forbehold om at du har fått en defekt telefon, så stemmer det rett og slett ikke.  Det mest sannsynlige er at det er du som ikke klarer å ta skikkelige bilder", og påstår at du kan ta bedre bilder med Z3 enn konkurrentene klarer. Da får du komme med eksempler på nettopp det. Jeg har en Z3 selv og kan komme med hundrevis av eksempler på middelmådige bilder, uten at jeg ser poenget med det.

Les f.eks. her: http://www.pcadvisor.co.uk/feature/mobile-phone/best-phone-camera-of-2015-3612824/

Det eneste Z3 er brukbar til er bilder i dagslys.

Lenke til kommentar

Noen flere linker, selv om det neppe overbeviser deg:

https://www.androidpit.com/samsung-galaxy-s6-vs-sony-xperia-z3-plus-comparison

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2479968,00.asp

Fra en anerkjent fotoside, dpreview.com:

Z3: "The Xperia Z3 works great as a general Android device but if imaging is your top priority there are currently better alternatives around." http://connect.dpreview.com/post/9360482424/sony-xperia-z3-camera-review?page=9

S6 Edge: "The Samsung Galaxy S6 Edge has no obvious weaknesses in the camera department and in all light situations captures image quality that is among the very best we have seen from conventional smartphone cameras." http://connect.dpreview.com/post/2097209656/samsung-galaxy-s6-edge-camera-review?page=9

Lenke til kommentar

Haha. Forsøker du å trolle? Zanta skrev at h*n nesten hadde sluttet å ta mobilbilder etter å ha byttet til Z2 og Z3C, så kommer du med et utrolig frekt svar: "Med forbehold om at du har fått en defekt telefon, så stemmer det rett og slett ikke.  Det mest sannsynlige er at det er du som ikke klarer å ta skikkelige bilder", og påstår at du kan ta bedre bilder med Z3 enn konkurrentene klarer. Da får du komme med eksempler på nettopp det. Jeg har en Z3 selv og kan komme med hundrevis av eksempler på middelmådige bilder, uten at jeg ser poenget med det.

Les f.eks. her: http://www.pcadvisor.co.uk/feature/mobile-phone/best-phone-camera-of-2015-3612824/

Det eneste Z3 er brukbar til er bilder i dagslys.

På seg selv kjenner man andre sies det.  Og nå er det vel strengt tatt du som troller?

Du sier du kan komme med hundrevis av eksempeler på dårlige bilder tatt med Z3en din, men ser ikke poenget med det? Jeg er ikke så godt kjent med trolling selv, men slik jeg har forstått det, er ikke dette et veldig typisk eksempel på akkurat det?

Zanta har ennå ikke kommet med noe dokumentasjon på hvorfor han/hun mener at Z3en er såpass mye dårligere, og slik jeg ser det er det hos han/henne ballen er. Eller til nøds hos deg, da dere "spiller på lag" i denne saken her.  Så jeg venter fortsatt.   Det er igjen dere som kommer med påstander om noe. Jeg sier jeg kan motbevise de påstandene. Men da må noen av dere først komme med noe jeg kan motbevise. Som ingen av dere har kommet med til nå. Så ballen er fortsatt og har igrunn alltid vært hos dere, om vi skal holde oss til fotballfloskler.

Og joda, et par bildene tatt med Sonyen i den testen var rimelig dårlige. Spesielt det tatt med frontkameraet.... som jeg ikke har nevnt noen steder er bedre eller like bra som hos konkurrentene.  I dagens selfie-inspirerte verden er riktignok frontkameraet viktigere for mange enn hva man strengt tatt skulle tro, men selv tar jeg stort sett aldri bilder med frontkameraet så for meg er det og vil alltid være et ikke-problem. Utenom det bildet er det vel bare et som er markant dårligere ( mens flere er markant bedre) enn konkurrentene sine, og det er av det treet med litt utvasket himmel ( noe en middels god fotograf fint hadde klart å unngått). Innendørsbildene krever også litt fininnstillinger for å bli bra, men nå er det nå uansett slik at bortimot samtlige innendørsbilder tatt i dårlig lys med et mobilkamera er stort sett ubrukelige uansett hvilken telefon du har.

Men gå inn på TEK.no, Lyd og Bilde eller Dinside og les testen av Xperia Z3-telefonene der.  Alle konkluderer med at kameraet er i toppklassen.  Og dette er bare et knippe av norske aktører, men såvidt jeg har fått meg gjelder det samme hos utenlandske testere også.

Endret av bakalaka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På seg selv kjenner man andre sies det.  Og nå er det vel strengt tatt du som troller?

Du sier du kan komme med hundrevis av eksempeler på dårlige bilder tatt med Z3en din, men ser ikke poenget med det? Jeg er ikke så godt kjent med trolling selv, men slik jeg har forstått det, er ikke dette et veldig typisk eksempel på akkurat det?

Nei. Eksempler på bilder med middels/dårlig kvalitet kan man produsere med vilje. Eksempler på bra kvalitet begrenses av hardware og software. Derfor er det lite poeng i, men du skal få et likevel nedenfor.

Og joda, et par bildene tatt med Sonyen i den testen var rimelig dårlige. Spesielt det tatt med frontkameraet.... som jeg ikke har nevnt noen steder er bedre eller like bra som hos konkurrentene.  I dagens selfie-inspirerte verden er riktignok frontkameraet viktigere for mange enn hva man strengt tatt skulle tro, men selv tar jeg stort sett aldri bilder med frontkameraet så for meg er det og vil alltid være et ikke-problem. Utenom det bildet er det vel bare et som er markant dårligere ( mens flere er markant bedre) enn konkurrentene sine, og det er av det treet med litt utvasket himmel ( noe en middels god fotograf fint hadde klart å unngått). Innendørsbildene krever også litt fininnstillinger for å bli bra, men nå er det nå uansett slik at bortimot samtlige innendørsbilder tatt i dårlig lys med et mobilkamera er stort sett ubrukelige uansett hvilken telefon du har.

Og der påpeker du selv en av de største svakhetene til Z3en. Automodusen er elendig, med manuell modus og en del justeringer kan resultatet bli bra.

Auto:

post-13769-0-04282100-1438961669_thumb.jpg

Manuell modus etter å ha låst opp telefonen og fiklet med innstillinger. Fortsatt ikke veldig bra, men man ser i hvert fall motivet:

post-13769-0-69264700-1438961651_thumb.jpg

Men gå inn på TEK.no, Lyd og Bilde eller Dinside og les testen av Xperia Z3-telefonene der.  Alle konkluderer med at kameraet er i toppklassen.  Og dette er bare et knippe av norske aktører, men såvidt jeg har fått meg gjelder det samme hos utenlandske testere også.

Jaha? Trykket du inn på noen av linkene i mine to siste innlegg?

Lenke til kommentar

Noen andre som har opplevd at  batteriet faller raskt?

Da jeg la meg i natt var batteriet på noe og 80% og da jeg sto opp var det på noe og 50%. Jeg har hatt på Stamina-modus hele natta, men ser at WF har kommet gjennom. Enten ved at jeg har trykket på skjermen for å se klokka eller som en glipp.

Har på wifi og BT, men dette skal vel ikke ha noe å si når jeg bruker stamina-modus?

Lenke til kommentar

Noen andre som har opplevd at batteriet faller raskt?

Da jeg la meg i natt var batteriet på noe og 80% og da jeg sto opp var det på noe og 50%. Jeg har hatt på Stamina-modus hele natta, men ser at WF har kommet gjennom. Enten ved at jeg har trykket på skjermen for å se klokka eller som en glipp.

Har på wifi og BT, men dette skal vel ikke ha noe å si når jeg bruker stamina-modus?

Har du Snapchat? Snapchat sine opodateringer i det siste har økt strømforbuket ganske mye, prøv å "drep" prosessen før du legger deg.

Når det gjelder å skru på skjermen for å sjekke klokka, så er der en instilling inne i Stamina-instillingene, der du kan velge at mobilen ikke skal bruke strøm visst du bare sjekker klokka.

Sjekk strømforbruket for appene dine og drep prosessen til det som bruker mye strøm.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du Snapchat? Snapchat sine opodateringer i det siste har økt strømforbuket ganske mye, prøv å "drep" prosessen før du legger deg.

Når det gjelder å skru på skjermen for å sjekke klokka, så er der en instilling inne i Stamina-instillingene, der du kan velge at mobilen ikke skal bruke strøm visst du bare sjekker klokka.

Sjekk strømforbruket for appene dine og drep prosessen til det som bruker mye strøm.

Ja, har Snapchat. Skal prøve å huske å gjøre det. :)

Under batteribruk står det at android-operativsystemsystem har brukt mest batteri, 65% eller noe. Nummer to er skjermen med. 12%

Lenke til kommentar

Under batteribruk står det at android-operativsystemsystem har brukt mest batteri, 65% eller noe. Nummer to er skjermen med. 12%

Vanligvis så er det skjermen som bruker mest strøm (avhengig av bruk selvsagt), men "android operativsystem" skal ikke bruke 65 %, det er unormalt... Da vil jeg anbefale en restart av mobilen, eventuelt visst det ikke funker, gjenoppretting av mobilen :)

Lenke til kommentar

Vanligvis så er det skjermen som bruker mest strøm (avhengig av bruk selvsagt), men "android operativsystem" skal ikke bruke 65 %, det er unormalt... Da vil jeg anbefale en restart av mobilen, eventuelt visst det ikke funker, gjenoppretting av mobilen :)

I dag har android-operativsystem brukt 71%, så jeg prøver en restart så får vi se. 

Lenke til kommentar

Etter oppgradering til Android 5.1.1 så har Android-system og Google-tjenester stått på de 3 øverste plassene for strømforbruk på min Z3C, og den varer bare en dag eller maksimalt to.

Samme problemer med Nexus 7, og restarter hjelper ikke.

Håper det kommer noen nye oppdateringer som hjelper snart.

Lenke til kommentar

Nei. Eksempler på bilder med middels/dårlig kvalitet kan man produsere med vilje. Eksempler på bra kvalitet begrenses av hardware og software. Derfor er det lite poeng i, men du skal få et likevel nedenfor.

Og der påpeker du selv en av de største svakhetene til Z3en. Automodusen er elendig, med manuell modus og en del justeringer kan resultatet bli bra.

Auto:

attachicon.gifDSC_0846.JPG

Manuell modus etter å ha låst opp telefonen og fiklet med innstillinger. Fortsatt ikke veldig bra, men man ser i hvert fall motivet:

attachicon.gifDSC_0847.JPG

Jaha? Trykket du inn på noen av linkene i mine to siste innlegg?

Så faktisk ikke ditt andre innlegg før nå.

Men kjære deg:  Se en gang til på testbildene i Androidpit.  Er Samsung-bildene så markant mye bedre mener du?  Innendørsbildet ( kontoret) er Sony bedre.  bildet av det røde brannslukkingapparatet er Samsung bedre på på fargene, men "bokeh-effekten" i bakgrunnen ( selv om den i dette tilfellet er såpass liten at det knapt kan kalles bokeh) er bedre hos Sony.   Og fargene justeres enkelt ved enten å endre på hvitbalansen, eller enda enklere: Å bruke 6 sekunder på å etterbehandle det. 

Bildene av ClubMate-flaska er begge telefoner like dårlige/gode, men kan gjøres veldig mye bedre på begge telefoner med ørlite grann etterbehandling. Samsung-bildet er på ingen måter noe bedre der heller. Selfie-bildet ser faktisk fargene på Sony-kameraet mye mer naturlige enn på Samsung-kameraet, men selfiekamera er uansett for meg en ikke-faktor.

Og da gjenstår bare blomsterbildet.  Mer fyldige farger out of the camera hos Samsung ja, men ingenting litt justering på hvitbalanse eller etterbehandling ikke kan gjøre noe med.  Jeg vil faktisk si at du har bredere etterbehandlingsmuligheter med Sony-bildet enn Samsung-bildet utifra hvordan bildene ser ut, men nå er det lenge siden jeg har redigert bilder tatt med en Samsung-telefon.

Men ja, jeg ser fortsatt ingenting i den testen som tilsvarer at Sony sitt kamera er noe markant dårligere enn Samsung sitt.

Så til PC Mag-testen. Legg merke til at der har de testet Samsung S6 mot Sony Xperia Z3, og ikke mot Z3+ som andre har gjort, uten at jeg skal si at det har sånn enorm betydning.  Men ja: Hvordan de kan konludere med at Iphone får 3 og Sony 1 poeng på low-light main camera-delen eller hvordan de kom frem til poengfordelingen på outdoor-shot er for meg en gåte, og det er åpenbart at det er flere måter å tolke fotografi på enn hva man skulle trodd;) Og når crop-faktoren blir forskjellige på enkelte av bildene også så tar ihvertfall ikke jeg den testen så veldig seriøst.

Men når det skal sies, så er selvsagt Samsung-kameraet totalt sett best på den testen, men kan du forklare meg hva praktisk betydning det egentlig vil ha, bildene brukt tatt i bektraktning? Tar du ofte slike bilder? Sitter du ofte å pixel-peeper på 100% crop utsnitt av bildene dine?  I litt mer hverdagslige bilder er forskjellene minimale, som den andre testen viser? Og ikke noe litt justering eller etterbehandling ikke kan fikse den ene eller den andre veien ( for både Samsung og Sony). Så nei.

Her er et knippe tester av Z3/Z3+. Rart at samtlige konkluderer med at kameraet er " i toppklasse", "førsteklasses", "strålende" etc da om det er så dårlig som du sier det er? :

http://www.lydogbilde.no/test/mobil-gadgets/sony-xperia-z3-2

http://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-z3/190179/4

www.dinside.no/930546/sony-xperia-z3

Angående bildet du har tatt så skal du ha kudos for å ha  funnet de rette innstillingene.  Du sier bildet fortsatt ikke ble veldig bra, men hva sammenligner du egentlig med da?  Hvordan tror du et bilde tatt med en annen kameratelefon ville sett ut fra den avstanden i såpass dårlig lys?  utenom om du hadde brukt Panasonic CM1 så hadde resultatet blitt bortimot akkurat like dårlig/bra som med Sonyen.

Hadde du fått dette bildet her noe bedre med en Iphone 6 eller Samsung S5?

http://bildr.no/view/U1pSR1Vj

( edit: fant ut hvordan jeg fikk bildet inn i tråden)

post-381725-0-25445000-1439215873_thumb.jpg

Endret av bakalaka
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Please, noen som vet hvordan en blokkerer personer i Sony Xperia Z3? 

Gikk nettopp fra S3 til Z3 og alle numrene jeg hadde blokkert fra ei dame som driver å harazzer meg ble unblocked. Helvete for et vanskelig brukersnitt denne Z3 har, jeg trodde det var samme som S3 pga android, aldri i mitt liv kommet til å kjøpt Z3 hvis jeg hadde visst dette. Prøver å google om dette finner ikke, kan bruke blokkering listen til Telenor men den blokkerer bare 10 numre maks og denne kjerringa kjøper bare kontant kort abonnement for å ringe... 

Please, jeg er desperat.

Lenke til kommentar

Slutte å syte nå gutt. Det er like lett å blokkere, men menyen er litt annerledes :)

1. Finn kontakten du vil blokkere

2. Trykk rediger (penn oppe i høyre hjørne)

3. Trykk på knappen med tre vertikale prikker på.

4. Trykk "Alle anrop til mobilsvar"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...