Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lett mc eller atv


eirikau

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg er en gutt på 14år som snart blir 15 og lurer på om jeg skal kjøre lett mc eller traktor atv. Jeg bor midt i mellom alt og har tenkt å bruke kjøretøyet til å komme meg fra plass til plass og ha det gøy. Hvorfor skal jeg velge atv eller lett mc? Hva er positivt og negativt med lett mc og hva er positivt og negativt med traktor atv?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bor et strøk av landet hvor veiene er islagt mesteparten av året ville jeg kanskje vurdert ATV, ellers er MC et bedre valg.

 

ATV er bedre på glatta på grunn av fire hjul, har litt høyere bagasjekapasitet og nytteverdi på gården om du driver med sånt. Men den er strengt tatt ikke laget for veibruk og er egentlig et ganske farlig kjøretøy på asfalt. Folk ser en ATV og tenker at den må være tryggere enn en motorsykkel fordi den ikke velter når den står i ro, men til gjengjeld velter den for et godt ord i fart. Det er en myte at ATV er tryggere enn motorsykkel.

Hvis du skal kjøre ATV lovlig på traktorlappen skal det være fartssperre på den. Du tenker kanskje at du aldri blir kontrollert på bøgda, og det er kanskje sant. Men sjansen er større for at du kræsjer, og da vil du helst at ting skal være på stell når forsikringsselskapet går over dem. En kjekk ting med traktor-ATV er at den kan kjøres uten hjelm, men det er på den annen side ikke veldig lurt.

En motorsykkel kan du kjøre så fort du vil innenfor fartsgrensene. De er langt bedre egnet til veibruk, og MC er jo svært artig å kjøre. En 125-kubikker bruker lite bensin, du kan kjøre mellom biler i kø og parkere stort sett hvor du vil.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En kjekk ting med traktor-ATV er at den kan kjøres uten hjelm, men det er på den annen side ikke veldig lurt.

Dette visste jeg faktisk ikke. Det er strengt tatt litt sjukt, særlig mtp. at man kan kjøre dem fra fylte 16 år, når potensielle 16 år gamle ATV-førere med traktorlappen kanskje aldri har sittet oppå en ATV i sitt liv før de står der med lappen i hånden, nyinnkjøpt ATV, og et lett og ledig håndledd, klar til å gi bånn gass inn i første sving. Skjønt, "bånn gass" på T-ATV er vel 40, men burde være mer enn nok til å tippe over bare svingen er krapp nok og akselvidden smal nok.

 

A1-lappen er nok endel dyrere enn T, men til gjengjeld får du en mer omfattende trafikkopplæring som bl.a. kan være fordelaktig når du kommer deg ut på veien alene, og når du etterhvert skal bygge på førerkortet med flere bokstaver - særlig A2/A, selv om det meste av den obligatoriske opplæringen (sikkerhetskurs, veiledningstimer, oppkjøring etc.) må tas på nytt om dette blir aktuelt. Både lettsykkel og ATV kan ha passasjer dersom kjøretøyet er registrert for to, noe de fleste lettsykler på markedet er. Jeg vet ikke med ATV.

 

Jeg vet ikke hvordan veiene er der du bor, men med en lettsykkel kan du kjøre på alle offentlige veier, og du vil ikke ha noe problem med å bryte fartsgrensen på nesten alle veier i landet nær sagt uansett hvilken lettsykkel du går for. Traktor kan ikke kjøre på motorvei. Traktor har forsåvidt enda lavere fartssperre enn vanlig moped, noe som kan være direkte farlig om du i hovedsak kjører på bondeveier med 80-grense der Ole-Johnny gjerne er ute både morgen og kveld for å svi gummi i sin Opel Ascona.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...