Gå til innhold

Studielån i aksjefond?

PrincepBaker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har vært student i 1 år, og skal studere 5 år til (6 år totalt). Jeg har ikke brukt noe av studielånet hittil, og kommer ikke til å bruke "alt" de neste årene heller. Nå har jeg 106 000 kr (det totale lånet hittil) på sparekonto (første året klarte jeg meg uten å bruke lånet + stipend, pga egenkapital).

Så er spørsmålet: Burde jeg investere dette lånet i et fond? Det er jo et rentefritt lån de neste 5 årene. Jeg tenker på å sitte pengene i et indeksfond, men er usikker på om dette er lønnsomt/har for høy risiko. Andre alternativer jeg ser for meg er aktivt aksjefond, aksjeobligasjoner eller evt. aksjespekulasjon.

Jeg kommer også til å ha en del til overs fra studielånet i fremtiden, kanskje 50 % eller mer, for jeg lever ganske sparsommelig.

Hva vil lønne seg og samtidig være relativt "trygt" å gjøre med disse pengene? Takker for innspill.

Endret av PrincepBaker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, vil anbefale å investere i flere forskjellige fond for å diversifisere fondsporteføljen din. Jeg er også student, går tredje året på bachelor, og satt nettopp 100 000 i fond selv. Anbefaler deg å lage deg en bruker på Nordnet.no, det er den letteste og mest oversiktlige måten å investere i fond i. Har selv brukte titals timer på å lese meg opp på fond. Morningstar.no er også analyseside for fond og aksjer.

40% Globalt Indeksfond

Globale indeksfond har ofte lav forvaltningsavgift, og prøver ikke å slå børsen, men heller følge den. Ergo mindre risiko enn vanlige aktive fond der forvalter aktivt prøver å slå børen (mer risiko)

Gode indeksfond: DNB Global Indeks, KLP Global

30% Aktivt Fond

Mer risiko enn vanlige indeksfond, men mulighet for høyere avkastning. Anbefaler å ha 30% i et aktivt fond, på denne måten sprer du risikoen.

Anbefaler Storebrand Global Verdi, et aktivt forvaltet fond som har lav forvaltningsavgift på 0.75%.

10% Norsk Indeksfond

Prøver å speile Oslo Børs, siden Norge er et såpass lite marked, anbefaler jeg å ha maks 10% i et norsk indeksfond.

Gode norske indeksfond: KLP AksjeNorge Indeks II, Nordnet Superfondet Norge

10% Bransjefond

Anbefaler også å investere 10% i et market du tror har stor utvikling de kommende årene. Dette kan f.eks være fremvoksende markeder, bioteknologi, teknologi osv. Disse markedene er mer utsatt endringer i markdet da fondene bare innholder aksjer fra en spesifik bransje. Jeg har selv investert 10% i bioteknologi, som har hatt en god vekst de siste årene. Bransjefond har ofte høyere forvaltningsavgift på rundt 1.5%

10% Obligasjoner (High Yield)

High Yield Obligasjonsfond investerer i lån utstedt fra private selskaper som har en gjennomsnittelig lav rentebindetid på 1-2 år.

Anbefalte High Yield fond: Holberg Kreditt, DNB High Yield (I)

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...