PrincepBaker Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Hei. Jeg har vært student i 1 år, og skal studere 5 år til (6 år totalt). Jeg har ikke brukt noe av studielånet hittil, og kommer ikke til å bruke "alt" de neste årene heller. Nå har jeg 106 000 kr (det totale lånet hittil) på sparekonto (første året klarte jeg meg uten å bruke lånet + stipend, pga egenkapital). Så er spørsmålet: Burde jeg investere dette lånet i et fond? Det er jo et rentefritt lån de neste 5 årene. Jeg tenker på å sitte pengene i et indeksfond, men er usikker på om dette er lønnsomt/har for høy risiko. Andre alternativer jeg ser for meg er aktivt aksjefond, aksjeobligasjoner eller evt. aksjespekulasjon. Jeg kommer også til å ha en del til overs fra studielånet i fremtiden, kanskje 50 % eller mer, for jeg lever ganske sparsommelig. Hva vil lønne seg og samtidig være relativt "trygt" å gjøre med disse pengene? Takker for innspill. Endret 4. september 2014 av PrincepBaker Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Aksjefond vil statistisk sett være en god ide, men 5 år er litt i minste laget. Helst bør det stå noe lengre for at det skal være overveldende sjanse for god avkastning. Spekulasjon på enkeltaksjer bør du ligge langt unna. Lenke til kommentar
Rankiz Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Hei, vil anbefale å investere i flere forskjellige fond for å diversifisere fondsporteføljen din. Jeg er også student, går tredje året på bachelor, og satt nettopp 100 000 i fond selv. Anbefaler deg å lage deg en bruker på Nordnet.no, det er den letteste og mest oversiktlige måten å investere i fond i. Har selv brukte titals timer på å lese meg opp på fond. Morningstar.no er også analyseside for fond og aksjer. 40% Globalt Indeksfond Globale indeksfond har ofte lav forvaltningsavgift, og prøver ikke å slå børsen, men heller følge den. Ergo mindre risiko enn vanlige aktive fond der forvalter aktivt prøver å slå børen (mer risiko) Gode indeksfond: DNB Global Indeks, KLP Global 30% Aktivt Fond Mer risiko enn vanlige indeksfond, men mulighet for høyere avkastning. Anbefaler å ha 30% i et aktivt fond, på denne måten sprer du risikoen. Anbefaler Storebrand Global Verdi, et aktivt forvaltet fond som har lav forvaltningsavgift på 0.75%. 10% Norsk Indeksfond Prøver å speile Oslo Børs, siden Norge er et såpass lite marked, anbefaler jeg å ha maks 10% i et norsk indeksfond. Gode norske indeksfond: KLP AksjeNorge Indeks II, Nordnet Superfondet Norge 10% Bransjefond Anbefaler også å investere 10% i et market du tror har stor utvikling de kommende årene. Dette kan f.eks være fremvoksende markeder, bioteknologi, teknologi osv. Disse markedene er mer utsatt endringer i markdet da fondene bare innholder aksjer fra en spesifik bransje. Jeg har selv investert 10% i bioteknologi, som har hatt en god vekst de siste årene. Bransjefond har ofte høyere forvaltningsavgift på rundt 1.5% 10% Obligasjoner (High Yield) High Yield Obligasjonsfond investerer i lån utstedt fra private selskaper som har en gjennomsnittelig lav rentebindetid på 1-2 år. Anbefalte High Yield fond: Holberg Kreditt, DNB High Yield (I) Endret 4. september 2014 av Rankiz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå