Ida Oftebro Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Kompiskjørings-appen Haxi tror på 9000 registrerte sjåfører innen 2015.Tror denne appen vil bli større enn alle Norges taxier i år Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Her har myndighetene mulighet til å tilpasse regelverket og reformere taxi-bransjen. Slik det er nå, så minner dette meg om plate/filmbransjen mot forbrukerene. Motviljen til å tilpasse seg ny teknologi gjør at man tviholder på gamle ordninger, mens man mister kundene som igjen mister "respekten" for regleverket. Mao. få dette inn i ryddige former som omfavner de nye mulighetene, men som på samme tid ivaretar sikkerhet for alle parter og også skattelovgivning. Lenke til kommentar
Moze2k Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Helst sykt det skal være lov å ha en omsetning på 1 milliard og ikke betale skatt... I så fall er det ikke noe rart taxi sjåfører registrerer seg, hvorfor betale skatt om det er lovlig å ikke? Taxi-næringen i byer og større tettsteder burde ta i bruk lignende teknologi som uber har. Problemet er at mange tettsteder ikke har addresser ut på bygda, og da vil det være vanskelig å kunne få en prisoversikt for kundene. Det at bil blir tracket, og sjåføropplysningene er tilgjengelig for kundene, samt man kan beregne pris på forhånd er ganske greit. Kommer selv fra tettsted, har kjørt taxi, men ser ikke helt potensiale til noe slikt der. 89% av alle turer er skoleturer og passienttransport, og det går på anbud. Resterende privattrafikk er fra flyplass eller pensjonister som skal på butikken. I helgene hadde det nok vært mye mer potensiale. Lenke til kommentar
Atle Hagtun Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Det er ingen motvilje mot ny teknologi taxibransjen, tvert imot. De fleste sentraler bruker apper og er også ellers lett tilgjengelig. Dette handler om vilkårene for å drive persontransport, drosjenes plass i kollektivtrafikken og kontroll med næringen. Hvis piratsjåførene skal bli ryddige, så må de bli taxisjåfører - med kjøreseddel, kjøreplikt, taksameter, skatteplikt osv. Hvilke av disse kravene skal myndighetene evt. reformere bort og hvorfor? Og hvem venter på tur natt til mandag hvis alle og enhver kan kjøre på de gunstige tidene? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg