Gå til innhold

Bør jeg flytte ut?

Montema

Anbefalte innlegg

Hei, jeg velger å poste på dette forumet fremfor "Hus, hage og oppussing" i håp om å få svar fra folk som har opplevd/ er i samme situasjon.

Jeg er en gutt på 19,5 år, og bor hjemme hos foreldre. Min husleie er på 1,5k pr mnd. Jeg har tatt meg et friår for å ta opp fag som privatist, og har en deltidsjobb ved siden av. Jeg har etter lang betenkningstid lyst til å flytte ut når jeg finner et sted som er overkommelig med beliggenhet/pris. Det har jeg nå gjort. Jeg har funnet et ganske svært rom midt i en stor by med felles do og kjøkken til under fem tusen. Med andre ord meget sentralt til en meget billig penge mtp størrelsen. Det er totalt fem rom. Strøm og internett kommer i tillegg, så reell pris pr mnd vil bli på ca 5,5k i måneden.

Med min deltidsjobb tjener jeg i snitt 12-13 tusen kr i måneden, og med et regnestykke på 5,5k total leie + 2k mat + 1,5k diverse i måneden så blir det 9k i måneden. Så det burde gå greit økonomisk. I tillegg har jeg søkt en jobb med heltidsstilling fra november av, som jeg forhåpentligvis får.

Jeg leser rundt om kring i diverse forumer at godt voksne folk er glad for å ha flyttet ut mens de kunne, mens andre syns det er/var mer fornuftig å bo hjemme samtidig som man sparer opp sine penger. For meg virker det svært spennende å flytte ut, men samtidig frykter jeg at det kan bli kjedelig i lengden.

Jeg lurer på om folk her inne har noe innspill som kan være til hjelp, tips & råd tas imot med takk, og del gjerne eventuelle erfaringer. Er det verdt det??

Endret av Montema
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært ganske turbulent på den fronten. Flyttet ut når jeg var 17 og hjem igjen etter ett år (skole), bodde hjemme ett år og flyttet igjen (skole) og flyttet hjem og bodde hjemme ett år, så for rundt ett år siden slapp jeg alt jeg hadde i hendene og flyttet til Oslo for å bo sammen med kjæresten min. (Spoiler: det er slutt.)

Nå skal jeg flytte hjem til mor i oktober og spare opp i noen måneder før jeg flytter igjen.

Jeg vil absolutt anbefale å flytte ut, men vil også anbefale og bo hjemme og spare så mye som mulig.

Det er sinnsykt befriende å bo for seg selv, du kan gjøre hva du vil, spise hva du vil, sitte oppe så lenge du vil, være ute så lenge du vil, ta med deg damer hjem, gå rundt i slåbrok dagen lang.... Kjenner jeg gruer meg litt til å flytte hjem. :p

Alt i alt; ja, flytt ut om du vil det. Det høres ut som du tjener greit nok til å betale leie + mat og leve greit.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg flyttet ut som 18 åring og til en ny by. Gikk helt greit, litt ensomt og utrolig gørr å lage middag (Hei Grandis!) Føles deilig å ha mitt eget sted men du merker fort at ting koster mer enn det man trur. Men med 12-13K burde du klare deg fint om du er litt sparsom :) Men skal du studere nesteår igjen hadde jeg kanskje drøyd det litt. Sparer du pengene dine kan du fortere komme deg ut i boligmarkedet i form av å kjøpe en bolig. :-) Men alt avhenger av hva du mest ønsker deg.

Lenke til kommentar

Flyttet rett sammen med kjæresten da jeg flyttet ut hjemmefra.

Angående mat så blir det veldig hva man gjør det til. Man får veldig mye igjen for å gidde å lage noe skikkelig. Ikke bare ernæringsmessig, men også erfaringsmessig. Skaff deg noen kokebøker med ulike temaer og prøv å lag noe litt mer spennende enn spaghetti bolognese eller grandis 2-3 ganger i uka.

Ikke bare blir du flink til å lage mat, men du vil antagelig synes det er gøy å eksperimentere etterhvert. Så kan det jo også være sosialt. Be folk over på middag (damer?).

Lenke til kommentar

Det viktigste med det å flytte for seg selv er at DU nå har sjansen til å forme DITT liv, akkurat som du vil. Det er DU som må lage mat, vekke deg selv, vaske, rydde, passe på å huske at du skal gjøre en dag etc etc. Flytt for deg selv, start et nytt liv. Spis sunt, vær aktiv og dra med deg ei dame hjem i ny og ne. Kos deg!

Lenke til kommentar

Bo hjemme i et år til. Spar de pengene du måtte ha brukt på husleie/mat/strøm/internett. La oss være konservative og si 12 x 6tusen.

Da sitter du igjen med kanskje 60-70k. Pakk ryggsekken, reis og opplev verden i 6-12 måneder før det er for sent! Nok av folk som sitter i fast i jobb, huslån og med forpliktelser. Reise etter studier og samtidig betale studielån er for ikke gøy.

Du vil få mer enn nok tid til å leve ut A4 i Norge.

Men er du ikke av den reiselystne? Om du flytter ut eller ikke kommer vel ann på hvor høyt du verdsetter økonomisk frihet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...