Gå til innhold

Trenger tips og råd for min PC

jebus1283

Anbefalte innlegg

Min nå 3 år gamle Asus K53SV var en veldig god laptop. Kunne spille det meste av spill blant annet counter strike source (ikke det aller nyeste) men klarte skyrim en god stund..

Etter noen år ble den mer og mer bråkete, nå går vifta for fullt så fort jeg har 10+ faner oppe eller kjører word + excel samtidig.

Starter jeg spill som Counter strike source går vifta så fort at jeg mistenker den for å sprenge hvert øyeblikk. Starter jeg opp Skyrim nå så går vifta i hundre i ca 1 min før pcn skrur seg av.

Litt usikker på hva jeg kan gjøre.. om jeg kan gjøre noe i det hele tatt. her er litt specs

Klassifisering 5.8

Prossessir: Inter core i7 2.00GHz

RAM: 6 GB

Skjermkort: Inter® HD Graphics 3000

[brikketype: Intel® HD Graphics Family]

Alle tips og råd tas gjerne imot. Ja, jeg forstår at det begynner å bli en edre PC men klarer ikke å forstå at en data kan gå fra rolig, bra og velfungerende til å bli mer og mer dårlig på så kort tid. GIkk ann å spille CSS mens PC var koblet til TV'n for bare 1 år siden.
For et halvt år siden gikk det fortsatt men viften begynte å gå mer og mer, etterhvert kobler den ut og pcn dør..
Hvis jeg idag kobler jeg den til TV og skrur på netflix nå så høres det ut som om den skriker om nåde.

Største problemet er at PC'n overheater og skrur seg av.

Mener å tro at jeg har prøvd å formatere PC'n og starte med blanke ark for ca 6-12 måneder siden, kunne gjerne prøvd det igjen men husker ikke hvordan, må man ha noe windows CD for å gjøre dette? (sikkert teit spørsmål :p ) Er dette noe som kunne hjulpet?

Endret av jebus1283
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som viften/kjøleribben er full av støv. Maskinen må nok skrus opp og støv blåses bort med f.eks trykkluft på boks/kompressor.

Dette er ganske vanlig, rense støv burde man egentlig gjøre hver 6mnd for å holde kjølingen optimal.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk ut servicemanualen http://gentechpcforums.com/Images/Manuals/K53%20Series%20Guide%20Chapter%2002-v1.0.pdf

Du finner og en del videoer på youtube om disassembly / fan cleaning for K53S som slik jeg forstår er samme kabinett. Ellers kan du forsøke å bruke komprimert luft slik OC-Freak nevner (kjøpes på clas olsen) og blåse i alle ventilene rundt laptopen. Sørg for at strøm er koblet fra og batteri er fjernet samt at du er jordet.

Endret av Nado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...