redlionion Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Takk for din informasjon. Jeg tror imidlertid det er mulig å boote fra USB... Min 2 1/2 år gamle stasjonære forsøker å boote fra min USB Mp3 spiller (blir gjenkjent som lagringsmedium), og jeg har opplevd at dette har hendt med de fleste maskiner jeg har koblet min Mp3 spiller til. Firewire er jeg derimot ikke sikker på - booting fra eksternt lagringsmedium er ikke veldig aktuelt dersom en har bærbar i og med at en da må ta med seg den eksterne HD'en hvor enn en går... Dette gjelder i hvert fall om man 'kun' har et OS. /**RedLion*/ Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Takk for din informasjon. Jeg tror imidlertid det er mulig å boote fra USB... Min 2 1/2 år gamle stasjonære forsøker å boote fra min USB Mp3 spiller (blir gjenkjent som lagringsmedium), og jeg har opplevd at dette har hendt med de fleste maskiner jeg har koblet min Mp3 spiller til. Firewire er jeg derimot ikke sikker på - booting fra eksternt lagringsmedium er ikke veldig aktuelt dersom en har bærbar i og med at en da må ta med seg den eksterne HD'en hvor enn en går... Dette gjelder i hvert fall om man 'kun' har et OS. /**RedLion*/ Etter hva jeg har hört så er det ikke mulgi å boote fra USB 1.1 hardisker! Jeg har aldri prövd selv, ble bare fortalt det på OfficeLine. Fra Firewire vet jeg at det går for jeg brukte min Lacie firewire disk til å boote. Firewire 400 er i teorien treigere enn USB 2 (480), men i praksis viser det seg at firewire er raskere. Om du har firewire 800 på maskinen så knuser jo denne USB 2! Så langt er det vel bare Apple som leverer maskiner med FireWire 800 ettersom det også er de som gjör firewire. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Så langt er det vel bare Apple som leverer maskiner med FireWire 800 ettersom det også er de som gjör firewire. Apple står vel ikke bak firewire? de var de første som brukte firewire i stor skala såvidt jeg vet. Har firewire800 hdd kabinett selv og håper at bærbare pcer vil støtte dette fantastiske grensesnittet snart *grin* forøvrig, en liknende, ny tråd om eksterne harddisker: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=163280&hl= Lenke til kommentar
redlionion Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Min Mp3 spiller er USB1.1, så jeg er ganske sikker det er mulig å boote fra USB. Se bare her: "Switch to "FDD mode" to support USB FDD boot up or to "HDD mode" to support USB HDD/ZIP boot up" - dette gjelder for en flash pen drive. Jeg er ganske sikker på at det samme gjelder for en HD. Videre kan en se her: "Booting from USB Port Addonics USB DVD, CD-ROM, CDRW and hard drives have been tested to boot successfully from the latest version of Phoenix BIOS version 4 release 6. Latest Award BIOS shares similar boot code from Phoenix BIOS and should support the boot function for Addonics USB device. If you have the latest computer hardware, chances are your BIOS already have the latest boot code from Phoenix Technologies. You should be able to boot from the Addonics USB devices. To boot from the Addonics USB CD, DVD, CDRW, hard drive or floppy drive, you must prepare the following: Enable the appropriate USB boot setting in your BIOS. Have a bootable media inside the drive. Hard drive must be a bootable drive. If your BIOS does not support USB booting, please contact your system or motherboard manufacturers for a possible BIOS upgrade. If you need to use the USB device under DOS, you will need to install the USB DOS driver. Please note that the current DOS driver only operates at USB 1.1 speed." Lenke til kommentar
rscue Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Har maxtor sin eksterne hd, har både en 250 GB 5400 rpm og en 250 GB 7200 rpm begge har firewire og usb 2, Dem bråker ikke noe særlig heller. 7200 er en del raskere enn 5400 rpm, men 5400 rpm er meget rask også. One touchen (7200) har en mye mindre powersupply og viker mer portabel + at den er i et aluminiums skall. Andbefaler disse hddene, meget bra. Rscue Lenke til kommentar
redlionion Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Merker du noe støyforskjell på disse to HD'ene (5400RPM vs. 7200RPM)? Lenke til kommentar
rscue Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Forskjellene er små, ved bruk i rom med andre maskiner hører du dem knappt, 7200 kan du høre litt knepping (men det var på en som var defekt og som jeg har sendt inn igjen) Men har også en fungerene 7200 og du hører på den at den går i rundt men ingen sjenerene lyder eller lyder du legger til merke. 5400 er derimot nesten lydløs. Rscue Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Så langt er det vel bare Apple som leverer maskiner med FireWire 800 ettersom det også er de som gjör firewire. Apple står vel ikke bak firewire? de var de første som brukte firewire i stor skala såvidt jeg vet. Har firewire800 hdd kabinett selv og håper at bærbare pcer vil støtte dette fantastiske grensesnittet snart *grin* forøvrig, en liknende, ny tråd om eksterne harddisker: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=163280&hl= Det er Apple som har utviklet firewire (IEEE 1394 (b) ) og som har rettighetene til navnet firewire. De var selsagt også da de förste som tok i bruk denne teknikken. Om du ikke tror meg så kan du jo bare gå til www.firewire.com så får du se hvor du ender opp Lenke til kommentar
mandela Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 takk for info MCDr. Horfor skulle jeg ikke tro på deg? Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Hvordan er det med eksterne hd'r på desktop. Hvor mye strøm trekker en slik disk? Jeg har 4 USB 2.0 porter, hadde jeg da klart å kjørt 4 eksterne disker? Lenke til kommentar
rscue Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Du hadde klart å hatt 4 eksterne ettersom 3,5 hdene har egen strøm forsyning, for å trekke fra usb porten måtte du kjøpt deg en 2,5 ext disk som tar strømmen fra bærbaren, men tviler litt på at batteriet hadde vart så lenge. Og ettersom 3,5" ext disken er billigst så bruker jeg i steden en slik da jeg kan bruke pengene som er tilovers til å kjøpe annet snadder. Rscue Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Finnes det noen hd-kabinetter som støtter 2 hd'er? Lenke til kommentar
redlionion Skrevet 31. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2003 Har ikke hørt om noe slikt enda... Ettersom overføringshastighet kan bli et problem, er vel 2 usb / firewire kabler nødvendig i et slikt tilfelle. De fleste HD-kabinetter er stackable... Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Stackable?? Og det vil si...? Lenke til kommentar
Gråskjegg Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 LITT off-topic, men om du ikke trenger altfor mye plass, kan du sjekke opp de nye diskene til Archos. USB2, 20Gb (40 kommer), 1,8 tommers harddisk, enheten er mindre enn en floppydisk (om noen fremdeles husker dem?). Men best av alt, du trenger ikke enda en strømforsyning! Vanvittig kult! Som en billig minneplugg med mye plass. - grå - Lenke til kommentar
schloemi Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 gråsjegg ... har du en link til disse? Lenke til kommentar
Gråskjegg Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 gråsjegg ... har du en link til disse? ArcDisk Lenke til kommentar
covah Skrevet 31. oktober 2003 Del Skrevet 31. oktober 2003 Videre ser det ut til at USB2 ligger hakket foran Firewire, selv om Firewire teoretisk kan oppnå en høyere overføringshastighet. Nei, det er motsatt. Vanlig Firewire har 400 Mbit/s teoretisk overføringskapasitet. USB2.0 har 480 Mbit/s teoretisk overføringskapasitet. Som vi alle vet, er teori og praksis to forskjellige ting. Alle tester jeg har lest viser nemelig at Firewire disker er raskere enn USB2.0 disker. Lenke til kommentar
redlionion Skrevet 1. november 2003 Forfatter Del Skrevet 1. november 2003 Stackable?? Og det vil si...? Stackable betyr at du på en eller annen måte kan koble kabinettene sammen, vertikalt og/eller horisontalt, slik at de sammen fremstår som en samlet enhet. /**RedLion*/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå