Gå til innhold

Frilansere! Hvordan skaffet dere kunder?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er IT-student og jobber 40% deltid som grafisk designer. Dessverre er det slik at jeg (og flere av mine kollegader) har blitt sagt opp grunnet underskudd i bedriften. Dermed så blir jeg uten jobb fremover.

Jeg har sett på arbeidsmarkedet innenfor hva jeg vil jobbe med, men finner ikke noe som er relevant + deltidsstilling <=40%. Dessuten så skal jeg ut i hovedprosjekt neste semester - som da gjør at jeg ikke kan/ønsker å jobbe SÅ mye.

Min tanke er da at jeg vil prøve å jobbe frilans ved siden av skolen for å ting til å gå litt mer rundt (huslån etc). Det jeg syns er vanskelig er den delen å få tak i kunder. Kanskje dere frilansere har noen gode tips?

TL;DR

Hvordan skaffet du kunder til ditt enkeltpersonforetak?

Alle tips tas imot med åpne armer! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du gjort så langt?

Jeg er snart i markedene for å se på mulighetene for å kjøpe design til enkel nettside eller bare grafikk og når jeg skal lete kommer jeg ikke til å finne deg?

Egen nettside eller instagramkonto eller et sted å vise frem det du har laget og skrive tjenestene du byr på er vel det minste man må gjøre.

Facebook-reklame er knotete, man betaler X kr og da ser X reklamen så er det stopp.

Isåfall burde tenke ut en god målgruppe ol.

Ser for meg at de som kommer til å bruke en slik tjeneste vil være folk som trenger hjelp til korte prosjekter og ikke hele sider ol.

Lenke til kommentar

Hva har du gjort så langt?

Jeg er snart i markedene for å se på mulighetene for å kjøpe design til enkel nettside eller bare grafikk og når jeg skal lete kommer jeg ikke til å finne deg?

Egen nettside eller instagramkonto eller et sted å vise frem det du har laget og skrive tjenestene du byr på er vel det minste man må gjøre.

Facebook-reklame er knotete, man betaler X kr og da ser X reklamen så er det stopp.

Isåfall burde tenke ut en god målgruppe ol.

Ser for meg at de som kommer til å bruke en slik tjeneste vil være folk som trenger hjelp til korte prosjekter og ikke hele sider ol.

Jeg har jobbet litt freelance for en stund siden. For det meste reklamer som skulle være med i sentermagasiner. Har designet visittkort og brosjyrer for en bedrift. I skolesammenheng laget jeg (samt to andre) en hel grafisk profil for et spa i Oslo. Nettsiden + vindusdekoren som du kan se på første bilde i slideren er laget av meg.

Jeg har en facebook-side som jeg har begynt å prøve å bli litt mer aktiv på. Den kan du finne her. Har ingen instagram til foretaket, men har en privat konto som jeg deler litt på. PDBranding.no er bedriftens hjemmeside, men denne skal endres - da jeg aldri blir fornøyd (+ responsiv design). Portfolioen har jeg ikke fått oppdatert i så stor grad enda, men det er på vei.

Forøvrig så kan man sikkert finne meg ved et enkelt søk på "sofiepett" på google (flickr, deviantart, behance, linkedin etc).

Facebook har jeg såvidt vært inne på tanken på å prøve, men det er som du sier at det er ikke sikkert det blir noe bra ut av det. :)

Endret av sofiepett
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...