Gå til innhold

Hva er #gamergate #quinnspiracy? Hva er alt tullballet?


Anbefalte innlegg

Intervjuet Husam viser til syns eg er eit av di bedre. PM fortjener kritikk for måten han rosemaler prosjekta sine og regelrett svindler di som backer opp om spilla han har knekt ut av seg i det siste. Syns JW kunne teke enda meir i. Slik eg ser det blir Godus, viss spillet blir ferdig til PC, nett som Curiosity; eit spill for å lure penger ut av di lettlurte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var så vidt jeg kunne se ikke noe hubaluba ifra GGerne om greenlightsytemet som ble dekket på her i uka som var heller. Helt klassisk korrupsjon. Du får nøkkel til spillet mitt hvis du skriver hyggelig omtale.

 

Sånn jeg har skjønt det:

Gamergatere driter i hva spillprodusentene sier, gjør, frister/truer med eller bare gir bort. Gamergateres eneste anliggende er hva journalistene gjør.... Skjønn det den som kan. Akkurat som om problemet kun ligger på den ene siden av gjerdet liksom.

 

Men hva Brianna Wu gjør derimot blei det sparket opp en del støv om... Herregud ass.

Googlet greenlight og gamergate den siste måneden, og får omtrent bare folk som hisser seg opp over henne. En skulle tro det var en haug med folk som ville prate om at dette vil gjøre spillverdenen mindre korrupt, men neida.

 

edit trykkleif

Endret av tha_lode
Lenke til kommentar

@tha_lode

Brianna Wu og hennar offerrolle rundt spillet Revolution 60 dukka opp på tapeten nokre dager før Valve's melding om Greenlight-svindlinga.

 

 

Gratis spillnøkler og falske kontoer for å få spill inn på Greenlight-lista er uetisk begge deler. Spørs dog om Valve er tøffe nok til å avdekke kva spill som bruker/har brukt denne taktikken. Såleis har vel Brianna Wu sine svin på skogen med spillet Revolution 60 som hu fekk inn på Greenlight-lista. At spillet så blei nedstemt da det er ein dårlig ios-port blir av BW omgjort til at hu blir hetsa som kvinne. BW inntar offerrolla og forteller at alle som nedstemmer spillet hennar er kvinnehatere, gamergate's osv. Typisk framgangsmåte framfor å ta til seg kritikk eller lære av egne feil. Det er alle andre som har feil. Revolution 60 kan alså ikkje få kritikk utan at man dermed hetser kvinner.

 

 

At Greenlight blir misbrukt med gratis spillnøkler og falske kontoer er regelrett svindel for å oppnå noko man egentlig ikkje har rett på. At Valve ikkje kan være åpne og gå ut med kven som gjere slikt er å verne om svindlere. Valve burde og forandre på gamle kontoer/nye kontoer slik at di ikkje kan stemme positivt/negativt rundt spill, Greenlight osv før kontoane har både kjøpt spill og vore aktiv i minst 1 mnd etterpå, dvs faktisk spillt dette spillet som vart kjøpt osv. Mulig ei slik ordning vil fjerne noko av svindlinga som føregår.

Lenke til kommentar

Ha ha, jeg ser at flesteparten av gamergate-fans er negative til RPS' intervju med Molyneux i dag fordi det var for krasst og konfronterende! Det er latterlig fra en bevegelse som først og fremst hevder å kjempe mot kameraderi mellom utviklere og journalister.

 

Nok et bevis på at hashtaggens hovedfunksjon virker å være å opprettholde fiendebildet mellom de riktige personene.

 

Det stemmer ikke. Noen likte det, andre likte det ikke, akkurat som i kommentarfeltet på RPS. Personlig er jeg helt for hardtslående journalistikk, men John Walker er ikke akkurat noen David Frost. Det går fint an å spørre vanskelige spørsmål uten å være aggressiv. Når du blir emosjonell som intervjuer, fremstår du som uprofesjonell, som om det er personlig, og ikke jobben din. Dessuten er jo et spørsmål som "Er du en patologisk løgner?" et ganske unødvendig spørsmål - svaret er nei enten du er det eller ikke.

 

Vi får se om han er like tøff mot andre bløffmakere, som Tim Schafer eller en EA-representant, selv om jeg har mine tvil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

 

Ja vel. Mitt enkle Twitter-søk (etter å ha lest Walkers melding om at gamergaterne mislikte intervjuet) tydet i hvert fall på at det store flertallet var mot. Resten av innlegget ditt forsterker for øvrig mitt inntrykk. Jeg har backet Tim Schafers Kickstarter-prosjekt med kritisk blikk fra første stund. Hva er det du mener gjør ham til en bløffmaker?

Lenke til kommentar

@mabreen: Jeg var ikke så opptatt av hva BW har gjort. Hun er en bitte liten indieskaper. Det virker desperat det hun har gjort, men jeg driter i henne og det lille spillet hennes.

 

Det jeg er opptatt av er den vesentlig større saken om greenlight nøkler ikke ser ut til å ha skapt i nærheten av like mye hubaluba hos spillkulturens nye voktere (GG). Selvom det er en mye mye verre sak.

Lenke til kommentar

Det var så vidt jeg kunne se ikke noe hubaluba ifra GGerne om greenlightsytemet som ble dekket på her i uka som var heller. Helt klassisk korrupsjon. Du får nøkkel til spillet mitt hvis du skriver hyggelig omtale.

 

(...)

 

Det har absolutt blitt diskutert. Men når Valve har tatt tak i saken, og gitt klar beskjed, så er det ikke så mye mer å diskutere. Gjør som Valve sier. Ferdig snakket.

 

 

 

(...)

(...)

 

Jeg har backet Tim Schafers Kickstarter-prosjekt med kritisk blikk fra første stund. Hva er det du mener gjør ham til en bløffmaker?

 

Slippe Spacebase DF-9 vel vitende om at det er uferdig.

http://www.gamepolitics.com/2014/09/22/double-fine-taken-task-fans-spacebase-df-9-release-plans#.VGSPq4dNNHg

 

Dele opp Broken Age i to deler, for så å trenge mer penger for å fullføre del to.

http://www.eurogamer.net/articles/2014-02-24-double-fines-broken-age-act-2-now-fully-funded

 

Kanskje ikke du har noen problemer med måten dette har blitt håndtert på, men plenty av backere er mildt sagt skuffet (hvordan brukte de alle pengene på den relativt korte del 1?). Jeg har selv vært en fan av Tim's spill siden Monkey Island 1, men har blitt både skuffet og skeptisk etter hans siste fadeser.

Endret av Orwandel
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Slippe Spacebase DF-9 vel vitende om at det er uferdig.

http://www.gamepolitics.com/2014/09/22/double-fine-taken-task-fans-spacebase-df-9-release-plans#.VGSPq4dNNHg

 

Dele opp Broken Age i to deler, for så å trenge mer penger for å fullføre del to.

http://www.eurogamer.net/articles/2014-02-24-double-fines-broken-age-act-2-now-fully-funded

 

Kanskje ikke du har noen problemer med måten dette har blitt håndtert på, men plenty av backere er mildt sagt skuffet (hvordan brukte de alle pengene på den relativt korte del 1?). Jeg har selv vært en fan av Tim's spill siden Monkey Island 1, men har blitt både skuffet og skeptisk etter hans siste fadeser.

 

 

Den er grei. Jeg vet ærlig talt ikke noe om Spacebase, fordi det ikke er en type spill jeg er interessert i. Men jeg husker saken, og mitt inntrykk når jeg tenker tilbake på artikler jeg har lest er at dette ble dekket som en skikkelig fadese som satte Double Fine i et svært dårlig lys. Har ikke spilljournalistene da gjort jobben sin?

 

Når det gjelder Broken Age har Double Fine etter min mening opptredt helt eksemplarisk (jeg er nesten flau over hvor mye jeg allerede har fått for de 50-100 kronene jeg investerte i dette), og likevel fått massiv negativ oppmerksomhet i spillpressen. De var helt fra starten under Kickstarter-eksperimentet ydmyke, og lovet at om alt gikk til helvete ville vi i hvert fall få en dokumentar om utviklingen. Vi har fått en ekstremt lang og velprodusert dokumentar, og vi kommer til å få et langt mer velprodusert spill enn vi ble forespeilet. Hvilke viktige kritiske spørsmål mener du Tim Schafer fortjener, som han ikke har fått fra spillpressen allerede?

Lenke til kommentar

@mabreen: Jeg var ikke så opptatt av hva BW har gjort. Hun er en bitte liten indieskaper. Det virker desperat det hun har gjort, men jeg driter i henne og det lille spillet hennes.

 

Det jeg er opptatt av er den vesentlig større saken om greenlight nøkler ikke ser ut til å ha skapt i nærheten av like mye hubaluba hos spillkulturens nye voktere (GG). Selvom det er en mye mye verre sak.

 

Eg har ikkje brydd meg eg heller. Er oppriktig lei av alle desse som ikler seg offerrolla for å tjene penger på folk som synast lettlurte. Sjekka kort opp i BW og Greenlight pga ditt utspill.

 

Når det kommer til spillnøkklane og Greenlight er eg direkte misfornøgd med at Valve ikkje gjekk lenger og la ut di som forsøkte å svindle seg inn. Av samme grunn vart det difor lite vits i å bry seg for min del sia Valve la ballen død.

 

Når det kommer til kva GG bryr seg om, får eg ikkje med meg meir enn det som blir lagt ut i denne tråden.

Lenke til kommentar

Nå var jo Gamergate et motsvar til korrupte journalister, ikke korrupsjon innad i hele gamer-bransjen.

Nettopp. Dere klager bare på halvparten av problemet. Temmelig fjernt spør du meg. Hadde jeg jobbet miljøvern så ville jeg både brukt tid på myndighetene og industrien. Hvis jeg vil bli god på langrenn vil jeg både ha det beste utstyret og trene beinhardt. Hvis jeg vil komme fort frem vil jeg både velge den beste ruta og holde den høyeste forsvarlige farten. Problemet er todelt og korrupsjonen stammer ifra produsentene. Det er de som tjener fett på salg hvis de får gode omtaler. De fleste spillpublikasjoner klarer jo knapt å holde det flytende økonomisk. Men dere er bare opptatt av journalistene. Jeg fatter ikke hvordan det skillet kan forsvares iblant rekkene deres. Ren og skjer symptombehandling.

Lenke til kommentar

Nettopp. Dere klager bare på halvparten av problemet.

Nei, at Gamergate er et opprør mot korrupte journalister betyr ikke at det OGSÅ skal handle om korrupsjon i andre arbeidsfelt innenfor gaming. De fleste som er med Gamergate er også imot korrupsjon i andre arbeidsfelt, og det blir debatert, men det er ikke et av hovedmålene til Gamergate.
Lenke til kommentar

 

Nå var jo Gamergate et motsvar til korrupte journalister, ikke korrupsjon innad i hele gamer-bransjen.

Nettopp. Dere klager bare på halvparten av problemet. Temmelig fjernt spør du meg. Hadde jeg jobbet miljøvern så ville jeg både brukt tid på myndighetene og industrien. Hvis jeg vil bli god på langrenn vil jeg både ha det beste utstyret og trene beinhardt. Hvis jeg vil komme fort frem vil jeg både velge den beste ruta og holde den høyeste forsvarlige farten. Problemet er todelt og korrupsjonen stammer ifra produsentene. Det er de som tjener fett på salg hvis de får gode omtaler. De fleste spillpublikasjoner klarer jo knapt å holde det flytende økonomisk. Men dere er bare opptatt av journalistene. Jeg fatter ikke hvordan det skillet kan forsvares iblant rekkene deres. Ren og skjer symptombehandling.

 

 

Hele poenget er jo at med en fungerende presse, så får jo utviklere og utgivere press på seg fra pressen. For å relatere det til den virkelige verden og Norge... Hvis regjeringen kunne betale pressen for å holde munn rundt det de fant ut om utsendingen av lengeværende barn, ville det vært utrolig vanskelig for vanlige folk å finne ut hva som foregikk, uansett hvor opptatt de var av innvandringspolitikk.

 

Forstå meg rett; spill er ikke på langt nær like viktig som skjebnene til virkelige barn, men det handler om vanvittige summer penger forbrukere bruker på potensielt uredelige utgivere. Hvis så pressen er "wined and dined" av utgiver, er det vanskelig å finne ut om et spill er verdt investeringen for en forbruker før noen har brukt penger på det.

 

Utgivere som EA har jo blitt kritisert siden tidenes morgen, så at gigantiske korporasjoner gjør alt de kan for å tjene mest mulig penger er ikke akkurat noe nytt. #gamergate var en reaksjon på en oppfatning av at pressen lot seg påvirke av relasjoner og bestikkelser til å omtale spill på en mer positiv måte enn de ville ha gjort ellers. Man kan være enig eller ikke om det er et problemer, eller om #gamergate som internettmobb har vært i overkant aggressiv, og har hengt ut utviklere og utgivere minst like mye som pressen, men det var i alle fall det som var utgangspunktet.

 

 

Den GG wiki'n har eg ikkje fått med meg. Må nesten kikke litt i den. :)

Når vi er inne på wikien, så anbefaler jeg denne siden som en oversikt eller tidslinje:

 

http://wiki.gamergate.me/index.php?title=GamerGate_Achievements

Endret av Orwandel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor svarer du ikke på mine spørsmål om Tim Schafer og Broken Age? Kan det være fordi du ikke har satt deg skikkelig inn i saken, men heller ønsker at han skal settes i samme gapestokk som Molyneux fordi han passer perfekt inn i fiendebildet #gamergate har skapt?

Lenke til kommentar

Hvorfor svarer du ikke på mine spørsmål om Tim Schafer og Broken Age? Kan det være fordi du ikke har satt deg skikkelig inn i saken, men heller ønsker at han skal settes i samme gapestokk som Molyneux fordi han passer perfekt inn i fiendebildet #gamergate har skapt?

 

Kritiske spørsmål om pengebruk, lovnader som ikke ble innfridd, dårlig forvaltning og ledelse etc.

 

Poenget mitt var heller at journalisten som gjorde intervjuet aldri kommer til å spørre lignende spørsmål til en som Tim Schafer. Det er mye lettere å sparke nedover på en fyr som knapt er relevant lengre. Jeg har ikke problemer med vanskelig spørsmål, jeg har problemer med forskjellsbehandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kritiske spørsmål om pengebruk, lovnader som ikke ble innfridd, dårlig forvaltning og ledelse etc.

 

Poenget mitt var heller at journalisten som gjorde intervjuet aldri kommer til å spørre lignende spørsmål til en som Tim Schafer. Det er mye lettere å sparke nedover på en fyr som knapt er relevant lengre. Jeg har ikke problemer med vanskelig spørsmål, jeg har problemer med forskjellsbehandling.

 

 

Godus og Broken Age får ulik omtale i media fordi sakene er helt ulike. Det at man later som om man ikke klarer å se nyansene mellom Molyneux' løgner og Double Fines dårlige bedriftsøkonomi er et perfekt eksempel på hvorfor Gamergate er så lett å latterliggjøre.

 

Du vet antageligvis også like godt som meg at grunnen til at Gamergate ønsker Schafers hode på et fat handler om noe helt annet enn at man er så redd for forskjellsbehandling.

Lenke til kommentar

 

 

Kritiske spørsmål om pengebruk, lovnader som ikke ble innfridd, dårlig forvaltning og ledelse etc.

 

Poenget mitt var heller at journalisten som gjorde intervjuet aldri kommer til å spørre lignende spørsmål til en som Tim Schafer. Det er mye lettere å sparke nedover på en fyr som knapt er relevant lengre. Jeg har ikke problemer med vanskelig spørsmål, jeg har problemer med forskjellsbehandling.

 

 

Godus og Broken Age får ulik omtale i media fordi sakene er helt ulike. Det at man later som om man ikke klarer å se nyansene mellom Molyneux' løgner og Double Fines dårlige bedriftsøkonomi er et perfekt eksempel på hvorfor Gamergate er så lett å latterliggjøre.

 

Du vet antageligvis også like godt som meg at grunnen til at Gamergate ønsker Schafers hode på et fat handler om noe helt annet enn at man er så redd for forskjellsbehandling.

 

 

Det går fint an å stille like kritiske spørsmål selv om det er to forskjellige saker. Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å si her. Mener du at det ikke finnes misfornøyde backere av Schafer's kickstarterprosjekter? For det finnes det mange av. Mitt poeng er at da burde pressen være et talerør for disse, og stille spørsmålene backerne ønsker svar på. At selve spørsmålsstillingen må tilpasses til hver sak er jo en selvfølge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...