ATWindsor Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Og denne Adam Sessler, hva konkret er det som du mener gjør han representativ (jeg må nesten anta du mener han er representativ, iogmed at du er overrasket over at en journalist mener du oppfatter som i motstrid til dette må du nesten mene at majoriteten av representative journalister har slike meninger)? Og nok til å underbygge påstanden din? AtW Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Og denne Adam Sessler, hva konkret er det som du mener gjør han representativ (jeg må nesten anta du mener han er representativ, iogmed at du er overrasket over at en journalist mener du oppfatter som i motstrid til dette må du nesten mene at majoriteten av representative journalister har slike meninger)? Og nok til å underbygge påstanden din? AtW Jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Du må nesten lese hva jeg har skrevet, ikke tillegge det all slags mulig mening. Det virker mer som du er interessert i å være vanskelig bare for å ha noe å diskutere. Det er ganske enkelt. Adam Sessler er en spilljournalist. Jeg tok han med for å underbygge uttalelsen (samt at den ble retweetet av en annen spilljournalist). Ergo, uttalelsen min stemmer. Det finnes flere eksempler, og jeg tror du greier å finne de på egen hånd. Med en slik fremstilling av gamere både på twitter og på diverse nettsider, burde kanskje journalistene skjønne at produsentene av TV-programmet ville videreføre det til TV-serien sin. Og det er ikke bare spilljournalister som har kommet med terroristsammenligninger med gamere. Folk i film-bransjen, spill-utviklere, journalister i mer mainstream publikasjoner etc. Trenger du flere kilder hvor gamere har blitt sammenlignet med terrorister, så få du heller si i fra. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Er han? Jeg trodde ikke han jobbet som spilljournalist, snakker vi om en annen Adam Sessler? Du påstår at du er overrasket over meningen som ble framsatt, da må du nesten mene at det er vanlig å mene det du påstår, ikke at det finnes en raring her og der som mener det. Jeg føler din virkellighetsfremstilling er ganske fjern. AtW Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Adam Sessler (Wikipedia) Occupation Video Game Journalist Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Adam Sessler (Wikipedia) Occupation Video Game Journalist Han er vel ikke det lenger? Man kan jo kanskje mene det er litt flisespikk, men jeg synes det er relevant når man trekker vedkommende fram som et eksempel som skal være representativt for det man mener spilljournlister mener i dag. AtW Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Er han? Jeg trodde ikke han jobbet som spilljournalist, snakker vi om en annen Adam Sessler? Du påstår at du er overrasket over meningen som ble framsatt, da må du nesten mene at det er vanlig å mene det du påstår, ikke at det finnes en raring her og der som mener det. Jeg føler din virkellighetsfremstilling er ganske fjern. AtW Jeg føler jeg har dekning for å si at gamere har blitt fremstilt som terrorister ofte nok til at det ikke bare er en raring her og der som mener det. Endret 12. februar 2015 av Orwandel Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Er han? Jeg trodde ikke han jobbet som spilljournalist, snakker vi om en annen Adam Sessler? Du påstår at du er overrasket over meningen som ble framsatt, da må du nesten mene at det er vanlig å mene det du påstår, ikke at det finnes en raring her og der som mener det. Jeg føler din virkellighetsfremstilling er ganske fjern. AtW Jeg føler jeg har dekning for å si at gamere har blitt fremstilt som terrorister ofte nok til at det ikke bare er en raring her og der som mener det. Og ofte nok til at du er overrasket over at det finnes spilljournalister som ikke mener det? AtW Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 (endret) Jeg føler jeg har dekning for å si at gamere har blitt fremstilt som terrorister ofte nok til at det ikke bare er en raring her og der som mener det. Og ofte nok til at du er overrasket over at det finnes spilljournalister som ikke mener det? AtW Du får lese posten min en gang til hvis du lurer på hva jeg mente. Endret 12. februar 2015 av Orwandel Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Jeg føler jeg har dekning for å si at gamere har blitt fremstilt som terrorister ofte nok til at det ikke bare er en raring her og der som mener det. Og ofte nok til at du er overrasket over at det finnes spilljournalister som ikke mener det? AtW Du får lese posten min en gang til hvis du lurer på hva jeg mente. Posten der du skriver du er overrasket over journlistens mening? joda, jeg har lest den. AtW Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Ang tweeten: Det er absolutt ufint å sammeligne noen som helst med ISIS, kjemiske våpenselgere etc. Men det er jo også åpenbart (ihvertfall for meg) at det er en klassisk overdrivelse for å understreke et poeng, og ikke noe som skal taes bokstavelig. Typisk for twitter, og typisk noe som ikke hjelper situasjonen. Så det er ikke greit. På samme måte som f.eks. Feminazi.Uttaler han seg på vegne av flertallet av spilljournalister? Ikke i så sterk grad at du kan bruke det som ammo i denne diskusjonen.Bevisbyrden ligger hos deg her min venn.Er han i det hele tatt journalist? Wikien (slimdas lenke) sier han ikke har vært det siden i fjor vår. Gudene (og han sjøl) vet. Kanskje han driver en bagelsjappe nå. Han er uansett bare en dude som har tweetet noe fordi han følte at kvinner blir for dårlig behandlet i spillverdenen.Det er helt klart en komponent av tenåringsgutter som slenger med leppa og går ettertrykkelig over streken online som preger spillmiljøet. Og dermed er klisjestempelet ikke helt på jordet. Men det er helt opplagt ikke grunnlag for å mobbe. Og det fins selvfølgelig massevis av jenter og myndige ansvarlige folk (menn og kvinner) som spiller også. Men klisjeen fins også. VI kan ikke nekte for det. Jeg var jo en sånn sjæl for faan. (Selvom det ikke fantes noe online når jeg var tenåring da.) Fremmedgjort og flau var jeg ihvertfall.Hvis alle bare tok seg en bolle og sluttet å ta motpartens uttalelser i verste mening hele tiden så ville dette tullballet dø ut av seg selv. Så kunne dere konsentrere dere om spilljournalistisk korrupsjon istedet. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) (...) Uttaler han seg på vegne av flertallet av spilljournalister? Ikke i så sterk grad at du kan bruke det som ammo i denne diskusjonen. Bevisbyrden ligger hos deg her min venn. (...) Hvis alle bare tok seg en bolle og sluttet å ta motpartens uttalelser i verste mening hele tiden så ville dette tullballet dø ut av seg selv. Så kunne dere konsentrere dere om spilljournalistisk korrupsjon istedet. Det finnes jo nok av artikler hvor spillbransjen har kalt gamere for all slags negative ting. Trenger jeg virkelig å grave frem et lass med bevis når det er så lett å finne? Det er jo bare å google "gamer terrorism" og lignende. Og selv om langt fra alle journalister har brukt så kraftige sammenligninger, har de ikke akkurat tatt gameren i forsvar, slik det var vanlig å gjøre før når spill og gamere ble beskyldt for å være drapssimulatorer og potensielle drapsmenn av Jack Thompson og Moms against gaming eller hva det nå var de het alle de der. De har vært med på å splitte mer enn å samle ved å f.eks. skape en falsk kløft mellom kjønn i gaming, og det er aldri positivt. Og det å ta motpartens uttalelser i verste mening... oh boy... er det noen som er skyldig i det, så er det spilljournalister. Litt kritikk av en kvinne i spillindustrien, og det misogyni med en gang. Drit i at det stort sett er menn som blir utsatt for noe så alvorlig som swatting - noe det knapt er skrevet om til sammenligning - noen skrev noe negativt om en kvinne! Det må tolkes på verst tenkelig måte! Både gamere og spillutviklere føler seg forrådt når spillpressen plutselig er på samme side som click bait mainstream media istedet for å forklare at spill ikke fører til terrorisme eller kvinnehat. Redigert: Her er en tidlig GG-artikkel som berører kløften mellom gamere og spillpressen siden det tydeligvis er så mange som ikke har fått det med seg. http://www.slate.com/articles/technology/bitwise/2014/09/gamergate_explodes_gaming_journalists_declare_the_gamers_are_over_but_they.html "A fair number of gamers hate the journalists who cover them, and the journalists hate them back." "...gamers were being preached to by the very same people who have been commodifying them." Endret 13. februar 2015 av Orwandel Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Det der er eksakt hva jeg mener med et unyansert syn, "gamer blir kalt negtive ting", bu-fucking-hu, som om gamere er en homogen gruppe der alle står på en slags barrikade og må slåss mot andre. Det er bare tøv, det er negative elementer innen gaming, og du gjør samme feil som andre positivitets-tyranner, du tolker kritikk som noe som ikke kan være konstruktivt, eller at man ikke kan bry seg om noe og synes det er bra uten å kritisere deg. Har det fallt deg inn at mange ønsker at gaming-miljøet skal være bra, og endel av dette for mange kan være å røske opp i dritt-elementene? Mye av kritikken er fortjent, det er mange dritt-holdninger innen gaming. Klarer man ikke å innse det så er man blindet av en unyansert "Oss mot dem"-holdning. Det er faktisk mulig å ha flere tanker i hodet samtidig, det er mulig å mene det er endel drittholdninger innen gaming OG samtidig mene at TV-serier framstiller ting på en latterlig måte. AtW 1 Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Hvis du leser de artiklene han lenker til som grunnlag for påstanden om at journalister hater spillere, så er mitt inntrykk ikke at journalistene hater på spillerne. Mao er grunnlaget for påstanden hans vaklevorent. (Jeg har kikka på sju av artiklene.) Så nei. Jeg kjenner ikke igjen situasjonen sånn du beskriver det om at så mange journalister hater gamere. Googler jeg "gamer terrorism" så får jeg masse treff om swatting. Temmelig fæle ting. Du kan ikke brukeJeg ser derimot at journalistene snakker om at gamerbegrepet er for stort til å egentlig gi mening. Litt som å snakke om folk som går på kino for filmentusiaster. Tror det er det de mener med gamers are dead. Og absolutt at de mener det er mye crap på gang i en del spillermiljøer. (som ATWindsor snakker om) Og at det er på tide å snakke høyt om det. Dere sier jo selv at det er mange kjiipe folk der ute.Ang det å ta spillerne i forsvar:Det er en viktig forskjell på påstanden "spill gjør barna til drapsmaskiner" og "det er mye sexisme og rasisme i blant spillere".Det første er en påstand som forskere har sett mye på og det er fortsatt ikke bevist entydig. Den andre påstanden er sann. Vi ser det i hva slags spill som lages, og hvordan en del spillere snakker sammen på nettet.Det er ikke uetisk å skrive om kvinnefiendlighet eller rasisme. Selvom noen av leserne er nettopp de skyldige. Hvis folk føler seg støtt av dette, så er de enten alt for hårsåre fordi det ike gjelder dem eller så treffer det litt for nære sannheten om dem. Det er vel her GG vakler i mine øyne. De har sitt på det tørre i forhold til at det ikke må være økonomiske eller statusmessige forhold som styrer journalistikken. Men at spillerkulturen som helhet er under angrep skjønner jeg ikke noe av. Jeg føler at det bare blir mer og mer stuerent å like dataspill jeg. (Riktignok har statusen fått seg en dip etter denne høsten...) Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Det der er eksakt hva jeg mener med et unyansert syn, "gamer blir kalt negtive ting", bu-fucking-hu, som om gamere er en homogen gruppe der alle står på en slags barrikade og må slåss mot andre. Det er bare tøv, det er negative elementer innen gaming, og du gjør samme feil som andre positivitets-tyranner, du tolker kritikk som noe som ikke kan være konstruktivt, eller at man ikke kan bry seg om noe og synes det er bra uten å kritisere deg. Har det fallt deg inn at mange ønsker at gaming-miljøet skal være bra, og endel av dette for mange kan være å røske opp i dritt-elementene? Mye av kritikken er fortjent, det er mange dritt-holdninger innen gaming. Klarer man ikke å innse det så er man blindet av en unyansert "Oss mot dem"-holdning. Det er faktisk mulig å ha flere tanker i hodet samtidig, det er mulig å mene det er endel drittholdninger innen gaming OG samtidig mene at TV-serier framstiller ting på en latterlig måte. AtW Det er her jeg, og mange med meg, mener at de har gjort en elendig jobb. Volumet av artikler om hvor mye gamere trakasserer kvinner gir et unyansert bilde av virkeligheten, og en viss type gamere blir hengt ut uten noen form for "konstruktiv kritikk" av spilllindustrien i det hele tatt. Når spilljournalister skriver ting som... “They don’t know how to dress or behave….. ‘Games culture’ is a petri dish of people who know so little about how human social interaction and professional life works that they can concoct online ‘wars’ about social justice or ‘game journalism ethics……” ser ikke jeg hvordan det er konstruktiv kritikk som prøver å rydde opp i spillindustrien. Jeg ser det som en måte å henge ut deler av spillkulturen. Jeg skjønner at hun (Leigh Alexander i dette tilfellet) ikke prøvde å karakterisere alle gamere på den måten, det er ikke det som er problemet. Men jeg liker ikke måten hun henger ut personer som ikke passer med hennes oppfatning av en akseptabel person. Ikke alle er perfekte, noen har til og med autisme, og bruker kanskje online spill som en lettere måte å sosialisere med andre på. Jeg har ikke så mye til overs for at de blir hengt ut som en måte å "renske opp" i spillbransjen på. Det er like mye generalisering selv om det ikke er en karakteristikk av alle gamere, og det er ikke bare den urett som rammer meg selv jeg ikke tåler. Du kan godt latterliggjøre at folk reagerer på slike karakteristikker, men jeg vil heller latterliggjøre journalistenes forsøk på å renske opp i bransjen. Dekningen har vært veldig unyansert. 3-4 kvinner har fått det meste av dekningen, mens det samtidig har skjedd mer alvorlige ting i samme bransje. Jo flere vinklede artikler som kommer ut om hvor mye #gamergate hater kvinner, desto mer synker anseelsen til gamere i resten av samfunnet, noe TV-serien var et av mange eksempler på. Klønete artikler uten dekning hvor de gir talerør til profesjonelle ofre uten en rasjonell virkelighetsoppfatning gjør at jeg ikke synes journalistene burde være overrasket over hvordan episoden endte opp. “I watched Dark Knight again recently, and my God did it feel similar to my own life.” -Brianna Wu Disclaimer: Jeg har influensa, så beklager hvis noe var utydelig. Vanskelig å holde konsentrasjonen oppe lengre enn ett ord av gangen Endret 13. februar 2015 av Orwandel 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Jeg latterliggjør ikke at folk reagerer på artikler, jeg latterliggjør at folk tror det er noe slags front fra spilljournalismen mot gamere som helhet, og at det liksom er overraskende at spilljournalister er kritisk til latterlig framstilling i andre media. Denne oss mot dem-holdingen og mangelen på vilje til å innrømme at deler av kritikken kan være berettiget, er langt mer skadelig for anseelsen, for å ikke snakke om den råtne måten å kommunisere på i mange miljøer. AtW Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Jeg latterliggjør ikke at folk reagerer på artikler, jeg latterliggjør at folk tror det er noe slags front fra spilljournalismen mot gamere som helhet, og at det liksom er overraskende at spilljournalister er kritisk til latterlig framstilling i andre media. Denne oss mot dem-holdingen og mangelen på vilje til å innrømme at deler av kritikken kan være berettiget, er langt mer skadelig for anseelsen, for å ikke snakke om den råtne måten å kommunisere på i mange miljøer. AtW Hvis du ikke husker det, så var det all blokkeringen og sletting av motsvar som virkelig fikk hjulene til å rulle. Og det var ikke en konspirasjon mot alle nettsider, men spesifikt mot de nettsidene som blokkerte og slettet kritiske kommentarer. Det var derfor det ble laget såkalte svartelister og hvitlister. Det var etter at gamere ikke fikk lov til å kritisere journalistene at oss mot dem-holdningen oppstod. Se video. 1 Lenke til kommentar
Husam Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Ha ha, jeg ser at flesteparten av gamergate-fans er negative til RPS' intervju med Molyneux i dag fordi det var for krasst og konfronterende! Det er latterlig fra en bevegelse som først og fremst hevder å kjempe mot kameraderi mellom utviklere og journalister. Nok et bevis på at hashtaggens hovedfunksjon virker å være å opprettholde fiendebildet mellom de riktige personene. Endret 13. februar 2015 av Husam Lenke til kommentar
Espp Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Er det noen som fortjener tyn så er det Molyneux. Han lurte fansen med Godus og driter i dem i ettertid. Jeg har ikke sett intervjuet, så jeg vet ikke hva han ble konfrontert med - men var det om Godus, ja da fortjener han litt.. Endret 13. februar 2015 av Espp Lenke til kommentar
Husam Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 Intervjuet kan leses her om ønskelig: http://www.rockpapershotgun.com/2015/02/13/peter-molyneux-interview-godus-reputation-kickstarter/ . Det handler først og fremst om Godus, men også om Molineux' dårlige rykte generelt. Det var et rimelig tøft intervju, men intervjueren tok Molineux i så mange løgner og halvsannheter om folk han har utnyttet at han fint kunne ha skrudd til enda hardere enkelte ganger etter min mening. Lenke til kommentar
Espp Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 (endret) Fy flate, her var det mye snacks altså. Det virker som at han mister fotfestet totalt i noen av svarene. Etter å lest hele intervjuet tenker jeg at det var helt greit. Journalisten trår ikke over grensen en eneste gang. Kanskje er starten det aller "verste", men jeg mener enda at det er en ganske bra start. Det er helt vanvittig å lese hvordan han lyver gang på gang i et intervju. Legger link til hans nyeste intervju, et intervju Molyneux selv påstår er hans aller siste (yeah, right...): http://www.theguardian.com/technology/2015/feb/13/peter-molyneux-game-designer-interview-godus Endret 14. februar 2015 av Espp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå