Maabren Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Alt koker ned til at spillutviklere ikkje skal få lage spilla slik di sjølv føler for å lage di. Spill skal bli politisk korrekte og tekkast diverse fanatiske strømninger og kvoteringer samt deres ide om alt som bør sensurerast. Blir moro å sjå om alle fanatiske minioriteter skal presse viljen sin igjennom eller om dette bare gjelder di som skriker høgast og skaffer seg brukbar støtte blant etikk-løse og moral-løse spilljournalister. Kjenner på meg at eg er ein smule kritisk til spillkritikere og spilljournalister. Begge har ein tendens til å ta med det som passer inn i ens egen agenda heller enn å faktisk gjere eit godt arbeid som er mulig å ettergå i sømmane. Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Jim Sterling is good people. Jeg ble fan av han pga Podtoid (en spillpodcast om alt annet enn spill ), men jeg er også fan av det han har å si om spillindustrien. Han var for eksempel en av de fra de tradisjonelle spillsidene som kom med hardest kritikk mot Xbox One's opprinnelige DRM-system.Jeg tror han har vært inne på dette tidligere (kanskje i Podtoid, jeg husker ikke helt), men han kommer definitivt med en del gode poeng i Dragon Age videoen. Ved å snu klagene angående romansemulighetene på hodet viser han hvor merkelig det egentlig er å klage over valgfrie muligheter som er rettet mot andre enn seg selv.Angående satire, ironi og lignende så er det helt klart lurt å være varsom når en gjør det i skriftlig form. Dersom en går for langt bør en være forberedt til å be om unnskyldning. Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Alt koker ned til at spillutviklere ikkje skal få lage spilla slik di sjølv føler for å lage di. Spill skal bli politisk korrekte og tekkast diverse fanatiske strømninger og kvoteringer samt deres ide om alt som bør sensurerast. Blir moro å sjå om alle fanatiske minioriteter skal presse viljen sin igjennom eller om dette bare gjelder di som skriker høgast og skaffer seg brukbar støtte blant etikk-løse og moral-løse spilljournalister. Kjenner på meg at eg er ein smule kritisk til spillkritikere og spilljournalister. Begge har ein tendens til å ta med det som passer inn i ens egen agenda heller enn å faktisk gjere eit godt arbeid som er mulig å ettergå i sømmane. Hva med de som ikke får støtte til å lage spill med andre typer protaganister enn hvite menn da? Utvikleren Dontnod møtte for eksempel motstand fra utgiverne da de ønsket å lage et spill med en kvinnelig protaganist. http://www.escapistmagazine.com/news/view/122787-Prospective-Publishers-Wanted-a-Male-Centric-Remember-Me Det kan jo tenkes at en del andre utviklere har lyst til å prøve seg på andre typer helter enn hvite menn, og at det finnes et marked for kompetente spill med andre typer protaganister. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Det er selvfølgelig dårlig gjort av utgiveren. Spillutvikleren burde få lage nøyaktig hva slags spill de ønsker, uten å måtte forholde seg til andres krav. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Det er selvfølgelig dårlig gjort av utgiveren. Spillutvikleren burde få lage nøyaktig hva slags spill de ønsker, uten å måtte forholde seg til andres krav. Det kan de jo også, men når man skal ha noe av andre, så kan de velge å stille krav på sin side. Man kan også velge å høre på sitt publikum. AtW Lenke til kommentar
Mr. Pants Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Det kan de jo også, men når man skal ha noe av andre, så kan de velge å stille krav på sin side. Man kan også velge å høre på sitt publikum. AtW Derfor må publikum og media være flinke til å komme med respons til spillprodusentene. Det er jo egentlig vårt ansvar også. Selv har jeg lyst på flere sandbox-spill som tar sted i andre regioner enn Nord-Amerika. Omgivelsene og hovedpersonen i Sleeping Dogs var et friskt pust. Jeg har lyst på flere slike spill. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Sleeping Dogs var en perle som ikke har fått så mye oppmerksomhet som det burde fått. Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) VELDIG relevant til hva vi snakker om: Jeg har aldri vært noen fan av Jim, men kanskje han har noen gode poenger her (særlig den om sarkasme i begynnelsen er også relevant til diskusjonen for et par sider siden)? Har du blitt anti-GG? AtW Jeg sa aldri at jeg var enig i hovedpoenget, men delte den siden det var det vi snakket om. "Kanskje han har noen gode poenger" var det jeg sa. Som... jeg synes ikke folk kan si hva de vil bare fordi det er sarkasme uten å forvente at folk reagerer på det. Så, nei... jeg er ikke imot kampen mot korrupsjon. Endret 15. desember 2014 av Orwandel Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) Det er selvfølgelig dårlig gjort av utgiveren. Spillutvikleren burde få lage nøyaktig hva slags spill de ønsker, uten å måtte forholde seg til andres krav. Det er en vanskelig balansegang. Kanskje utgiveren er interessert i å utgi en bestemt type spill, så tar plutselig en av deres utviklere et spill i en retning de (utgiveren) ikke forventet, og som de ikke tror kommer til å gi dem nok salg/penger. Hva skal de da gjøre, spesielt hvis de to har et langt forhold med en tydelig kontrakt? F.eks. hadde aldri EA godkjent et spill som Hatred. Så fra et business-standpunkt er de fleste spillere (av AAA-spill) hvite, heteroseksuelle menn, så det er naturlig for utgivere (som er en business som skal tjene mest mulig penger) å ville appellere til disse, samtidig som man unngår negativ omtale i media. Jeg skjønner godt utgivere som vil unngå kvinnelige hovedpersoner med tanke på måten enkelte radikale bevegelser angriper dem hvis de føler seg dårlig representert i den kvinnelige hovedpersonen. Da er det lettere å håndtere kritikk som går på for få kvinnelige hovedpersoner, for den er ikke direkte rettet mot en enkelt utgiver. Det er trist, men en mulig følge av hvordan enkelte radikale elementer i samfunnet mister besinnelsen når det kommer til representasjonen av kvinner i spill. Flere tenker sikkert at det er sikrest å holde seg unna problemet, og heller lage et standard spill med en mann som dreper monstre. Se bare på GTA5. Nesten ingen kvinner i spillet, men de få kvinnene som er med (av betydning), og som man kan gjøre med som med alle andre i spillet, blir hentet frem som en skandale, og Rockstar taper potensielt penger på det. @Slimda, jeg bare må spørre... den signaturen din om ateister... Delte du den fordi du syntes det var en bra kommentar, eller har du delt den av motsatt grunn? Endret 15. desember 2014 av Orwandel Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 VELDIG relevant til hva vi snakker om: Jeg har aldri vært noen fan av Jim, men kanskje han har noen gode poenger her (særlig den om sarkasme i begynnelsen er også relevant til diskusjonen for et par sider siden)? Har du blitt anti-GG? AtW Jeg sa aldri at jeg var enig i hovedpoenget, men delte den siden det var det vi snakket om. "Kanskje han har noen gode poenger" var det jeg sa. Som... jeg synes ikke folk kan si hva de vil bare fordi det er sarkasme uten å forvente at folk reagerer på det. Så, nei... jeg er ikke imot kampen mot korrupsjon. Var mer en henvisning på din hang etter å kalle folk som er uenig med noe som helst aspekt av GG-bevegelsen for "Anti-GG". Forøvrig lurer jeg litt på hvem som egentlig mener at man kan si hva man vil uten reaksjoner bare fordi det er sarkasme? AtW Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Det var det du var advokat for tidligere. "Det er greit fordi han sa at det var tull." Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) @Slimda, jeg bare må spørre... den signaturen din om ateister... Delte du den fordi du syntes det var en bra kommentar, eller har du delt den av motsatt grunn?Selvfølgelig fordi fyren som skrev det ikke er helt normal. Endret 15. desember 2014 av Slimda Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Det var det du var advokat for tidligere. "Det er greit fordi han sa at det var tull." Nei, det var det ikke, "han mente ikke hva du tror han mente fordi det er åpenbar sarkasme" er ikke det samme som at man må være enig, eller at man er fritatt kritikk (selv om det kan ligge bak at man mener kritikken er total skivebom) AtW Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Dersom du mener det var galt av han å dele en slik tweet og at han burde få en form for straff har du gjemt det godt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Dersom du mener det var galt av han å dele en slik tweet og at han burde få en form for straff har du gjemt det godt. La meg stille deg et spørsmål: Mener du alle sarkastiske tweets er gale, eller er du uenig med alle sarkastiske tweets? Mender du ingen sarkastiske tweets er gale, eller er du enig med alle sarkastiske tweets? La meg tippe du kanskje er et sted imellom, du mener noen sarkastiske tweets er gale og komme med, eller du er uenig med noen. Med dette i bakhodet, kanskje du også da ser at dette er en mulig holdning å ha for andre mennesker? At det feks går an å mene at en konkret sarkastisk tweet er grei, uten å mene at "tull" unnskylder alt mulig? Eller kanskje tilogmed så mangefasetert at det går an å mene at en konkret type kritikk mot et utsang er latterlig og malplassert enda man ikke er enig i utsagnet selv, men av andre grunner? AtW Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Det er du som har forsvart åpenbar hets som OK fordi han sa at det var sarkasme. Det er derfor lett å få inntrykk av at du syns hets er ok dersom man sier at man tulla. Jeg syns ikke hets er ok. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Det er du som har forsvart åpenbar hets som OK fordi han sa at det var sarkasme. Det er derfor lett å få inntrykk av at du syns hets er ok dersom man sier at man tulla. Jeg syns ikke hets er ok. Sarkasmen består i å late som hets er greit, for å vise at hets ikke er greit. AtW Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Da er vi tilbake der du sier at det greit å si "hva som helst" så lenge det er sarkasme. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Da er vi tilbake der du sier at det greit å si "hva som helst" så lenge det er sarkasme. Det er feil, bare fordi noen synes en sarkastisk uttalelse er grei, betyr det ikke at man synes alle er greie. Påstanden din er på nivå med at "du er enig med en uttalelse, det betyr du mener det er greit å si hva som helst". AtW Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 (endret) Du har forsvart grov hets fordi du mener det så ut som sarkasme. Det viser at du syns hets er greit dersom man sier at det er sarkasme, om så bare i noen tilfeller. Jeg mener man skal holde seg for dog til å drive med hets, spesielt på internett i skrevet form i et medium som ikke gir (nevneverdig) rom for tolkning. For ikke å snakke om språkbarreier og generasjonelle og geografiske normer. Endret 15. desember 2014 av Battaman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå