Gjest medlem-98070 Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Hei! Beklager hvis dette hører hjemme i et annet forum, men jeg prøver meg: se for deg denne situasjonen. For ca ett år siden investerte jeg i en ferietur, i anledning et spesielt arrangement jeg ikke kunne gå glipp av. Dette har jeg planlagt og gledet meg til over lang tid, i tillegg til at store summer er investert i turen. I ettertid har jeg kommet inn på et studie, men satset på at det ville ordne seg da de fleste studier har rom for noen få dager fravær. Så viser det seg at akkurat på samme tidspunkt som ferien, er det planlagt obligatorisk praksis (foredrag) som går over 3 dager. Fravær her fører til ikke godkjent arbeidskrav som igjen fører til at jeg ikke får gå opp til eksamen - da det er et årstudie med kun én karakter betyr det 1 år bortkastet! Prøvde å spørre lærer forsiktig om det finnes en backup-plan for studenter som er borte under praksis, men nei! Er man borte disse 3 dagene må man rett og slett vente 1 år... selv om man har dokumentert sykefravær! Hva burde jeg gjøre i en så kjip situasjon? Både det å droppe turen og bruke 1 ekstra år på studie blir for deprimerende å tenke på... uansett om fraværet er gyldig eller ikke, kan skolen kreve at elev går ett år ekstra pga fravær over 3 dager? Er jo fort gjort å bli syk i et par dager, jeg kan ikke være den eneste som har vært i en lignende situasjon. Håper noen har gode forslag Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 (endret) Sånn helt ærlig? Droppe ferien. Men finnes det muligheter for å ta opp igjen eksamener? Ja, det gjør det. Men gyldig sykefravær er ikke å reise på ferie. Det kan ta ganske lang tid før du får ta eksamenen. Det spiller neppe til din fordel dersom det er snakk om mange måneder og du skal enten ut i jobb eller videre på skole. Dersom du skal ut i jobb burde du vertfall ikke vurdere å sykmelde deg for å fra på ferie. Da er det kølapp på nav. Endret 3. september 2014 av Priim 1 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Jeg ville droppet ferien. Du typer mer økonomisk på å "kaste" bort et år endret denne ferien koster deg. Du kan jo kanskje høre om du kan ta opp igjen dette arbeidskravet året etter da? For du har jo vært igjennom pensum og vil jo sånn sett være klar for en eksamen uten at du behøver å gå hele året om igjen Lenke til kommentar
hean Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Menge tror at gyldig fravær er løsningen på alt... sannheten er at fravær er fravær, da er man rett og slett borte og ikke får med seg undervisningen uansett om man er syk eller ikke. I ditt tilfelle lurer jeg på hvorfor en reise/ferie skal være såkalt gyldig sykefravær? Endret 4. september 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Nå er det ikke sykefravær du har, slik at dette svaret blir uaktuelt for deg. Men på generelt grunnlag skal universiteter og høgskoler tilrettelegge for nedsatt funksjonsevne etter diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, og frastå fra usaklig forskjellsbehandling av samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå