Gå til innhold

Innkalt til luftforsvaret 25.April 2015

Svenn1

Anbefalte innlegg

Fikk nå akkurat brev i posten om avslag.

Grunnen var simpelt pga det var helt fult i alle tjenestegrener i Januar.

Da blir det nok Luftforsvaret 25.April 2015. (Madla)

* Noen som vet hvor lenge rekrutten her varer, og hva som gjennomgås? (har hørt diverse rykter om at rekrutten i Luftforsvaret ikke løper 3000m, stemmer dette? )

Det er helt sinnsykt mange ''forsvarsgrener'' innenfor luftforsvaret som har meget lite fysisk i seg. Er det noen her som kan ramse opp de typene forsvarsgrenene som krever mye fysisk av seg? Det frister meget lite å sitte på en kontor iløpet av hele førstegangstjenesten.

Relevante grener som jeg er interessert i:

- Ingeniørtropp

- Hundetjeneste

- Luftvernartillerist

- Sambandstropp

Og hvordan blir det når jeg skal søke høyere utdanning i 2016 ? (Vet noen om hvor lenge førstegangstjenesten varer? - Søknadsfristen til skolen er 15.April, og d.v.s at jeg er avhengig av ekstrapoengene jeg får i militæret, jeg regner vel med da at jeg må ettersende tjenestegjøring dokumentasjon på at jeg har vært i militæret. (Fristen for denne ettersendingen er 1. Juli. Regner vel med at jeg er ferdig i forsvaret innen 1.Juli ?

Det her er veeeeeldig offtopic, men jeg lurer bare på når du sendte av gårde søknaden din (via email?) og hvor lang tid det tok før du fikk svar på den? Har selv sendt av gårde en søknad og lurer på hvor lang tid det tar...

det tok ca 1,5 uke. Du får først en bekreftelse på mail fra forsvaret med saksnummer, og deretter får du et brev i posten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fikk nå akkurat brev i posten om avslag.

Grunnen var simpelt pga det var helt fult i alle tjenestegrener i Januar.

Da blir det nok Luftforsvaret 25.April 2015. (Madla)

* Noen som vet hvor lenge rekrutten her varer, og hva som gjennomgås? (har hørt diverse rykter om at rekrutten i Luftforsvaret ikke løper 3000m, stemmer dette? )

Det er helt sinnsykt mange ''forsvarsgrener'' innenfor luftforsvaret som har meget lite fysisk i seg. Er det noen her som kan ramse opp de typene forsvarsgrenene som krever mye fysisk av seg? Det frister meget lite å sitte på en kontor iløpet av hele førstegangstjenesten.

Relevante grener som jeg er interessert i:

- Ingeniørtropp

- Hundetjeneste

- Luftvernartillerist

- Sambandstropp

Og hvordan blir det når jeg skal søke høyere utdanning i 2016 ? (Vet noen om hvor lenge førstegangstjenesten varer? - Søknadsfristen til skolen er 15.April, og d.v.s at jeg er avhengig av ekstrapoengene jeg får i militæret, jeg regner vel med da at jeg må ettersende tjenestegjøring dokumentasjon på at jeg har vært i militæret. (Fristen for denne ettersendingen er 1. Juli. Regner vel med at jeg er ferdig i forsvaret innen 1.Juli ?

Nå var jeg inne i 2010/2011, men tviler uansett på at det har skjedd store forandringer.

Rekrutten varer i ca 2 måneder. Luftforsvaret har 3000m samt de andre vanlige styrketestene (hang-ups, puch og sit-ups). Du har to tester iløpet av rekrutten. En i starten og en i slutten. Hvor bra du gjør kan avgjøre dine ønsker om tjenestested.

De har også andre fysiske øvelser som pleier å være faste. Sånn som krigens krav, hh løpet og makker øvelse. Det er også ofte mulig å få løpt 3 mila (hvis den fortsatt finnes).

Det er en god del tjenester i luft som hvor det er veldig lite fysisk. Og hvis det er sant at NIS er lagt ned, så blir det enda mindre tjenester som er spesielt fysiske i luft.

De to tjenesten som er mest kjent for å være en god del fysiske er:

Hundetjenesten

Branntjenesten

Begge de to har et veldig hardt fysisk kurs på 5-6 ukers varighet. Etter det vil det fortsatt være en god del fysisk fostring i tjenesten, men noe slappere. Har selv vært hundefører i luftforsvaret, så hvis det er noe du lurer på så er det bare å spørre. Så vil jeg svare etter beste evne

Kjenner ikke sånn veldig godt til luftvern. Men av det jeg så til de når jeg tjenestegjorde så virket det ikke så veldig tungt ut. Når de hadde øvelse så satt de opp luftvernbatterier og passet på de. Men kan hende det er forskjellige tropper innenfor luftvern igjen.

Førstegangstjenesten varer i 11-12 måneder. Så hvis du går inn i April, vil du mest sannsynlig dimme sent i Mars eller rundt den datoen du gikk inn i forsvaret. Når det kommer til utdanning så vil du ha god tid til å sende inn bevis på avtjent førstegangstjeneste. Forsvaret gir også bevis tidligere eller førtids dimmer deg hvis du bare har litt tid igjen. Men ettersom du skal inn April 2015 så vil du være ferdig i slutten av April 2016 (senest).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjenner ikke sånn veldig godt til luftvern. Men av det jeg så til de når jeg tjenestegjorde så virket det ikke så veldig tungt ut. Når de hadde øvelse så satt de opp luftvernbatterier og passet på de. Men kan hende det er forskjellige tropper innenfor luftvern igjen.

Tungt i betydningen "gå langt med tung oppakning" er det nok ikke, nei. Dagens luftvern er utelukkende oppsatt på kjøretøy, så det betyr, som du hintet til, å kjøre ut i stilling, sette opp utstyret (Launchere, radar/sensorer, samband og kommandoplass) og holde det operativt, samt eget nærforsvar. "Ild i bevegelse" blir det ikke så mye av.

Det gamle bærbare missilsystemet Robot-70, som kunne bæres på ryggen (MANPADS -Man-portable-Air Defense System) har vi tatt ut av drift.

Lenke til kommentar

Om du er ute etter krav til trening så er brann-, rednings- og plasstjeneste kanskje aktuellt? Dette er ei tjeneste med fysiske krav som må oppfyllast for å kunne tjenestegjere. Sjølve tjenesten er mykje stillesittande medan du venter på at det går ein alarm, men mykje av denne tida kan du bruke til trening i treningsromet istaden for å sjå på TV. Men det er ingen som svinger pisken og tvinger deg til å trene, dette får du ansvaret for å gjere sjølv på eige iniativ.

Idrettsassistent er mykje av det samme. Er du lat kan du nok sleppe unna med minimal fysisk aktivitet, men du vil ha alle forutsettningar for å trene så mykje du vil og bruke dei hjelpemiddla som du vil under tjenesten.

Luftvernartilleriet er nemt tidligare, men er nok den tjenesta i luftforsvaret som minner mest om hæren.

Ellers så kan det også være greit å nevne vakthold og sikring. Sjølve tjenesten er forholdsvis rolig med tanke på at du ofte vil enten patruljere eller stå i ei vaktbod. Men dette er den tjenesta i luftforsvaret som gir mest stridstjeneste som skytetrening med fleire forskjellige typer våpen, og nærkamptrening med batong og handjern.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers så kan det også være greit å nevne vakthold og sikring. Sjølve tjenesten er forholdsvis rolig med tanke på at du ofte vil enten patruljere eller stå i ei vaktbod. Men dette er den tjenesta i luftforsvaret som gir mest stridstjeneste som skytetrening med fleire forskjellige typer våpen, og nærkamptrening med batong og handjern.

Haha, akkurat det samme sa befalet mitt til meg under rekruttskolen. I dag må jeg likevel bare le av sånne utsagn. Jeg var selv i sambandstroppen, men kjente til mange som gikk vakt og sikring samtidig. De var ikke i nærheten av å skyte så mye som vi gjorde, ha så mye strids-teknikk som vi hadde, og selv nærkampstrening hadde vi mer av enn dem. Tror den gjennomsnittlige v&s-soldaten skjøt med maks 2 våpen, vi skjøt med 5-6, 3-4 på vanlig basis. De satt i buret sitt og "sjekket" adgangskort, noen sporadiske patruljer på kveldene, og hadde ekstremt mye fri. Jeg har faktisk til gode å snakke med en som likte v&s, samtidig som jeg har til gode å høre at noen ikke likte samband, luftvern og hundretjeneste!

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Etter jævlig mye masing på forsvaret, så klarte jeg endelig å få plass ved artilleribataljonen i Hæren Januar 2015 :). Da går alt som planlagt, og jeg er meget fornøyd nå.

Nice. Ønsker å prøve meg på noe av det samme. (Mase litt, med andre ord).

Har sendt dem en mail med ønske om flytting. Hva gjorde du for å dra det i land? Mye telefoner og slikt eller?

Lenke til kommentar

Etter jævlig mye masing på forsvaret, så klarte jeg endelig å få plass ved artilleribataljonen i Hæren Januar 2015 :). Da går alt som planlagt, og jeg er meget fornøyd nå.

Nice. Ønsker å prøve meg på noe av det samme. (Mase litt, med andre ord).

Har sendt dem en mail med ønske om flytting. Hva gjorde du for å dra det i land? Mye telefoner og slikt eller?

1. Ringe vpv forklare situasjonen. De ber deg om å sende mail.

2. Sendte en lang mail med forklaring hvorfor.

3. Ventet 2 uker, og fikk avslag på dette brevet.

4. Ringte Vpv igjen for å forklare situasjonen (en annen saksbehandler)

5. Fikk tilslutt nummeret til han som satt med ansvaret for rekruttene (løytanten), men også saksbehandleren som ga avslag på mitt brev. Klarte dermed å overtale han, og jeg fikk det da til etter ca 40 min i telefonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...