Flakkmeister Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Hei Har lyst til å lage noen nettverksuttak i veggene i huset mitt. Tanken var å legge en kabel fra kjelleren og opp til kontoret, og en opp til stua (Internettkabel og Router står i teknisk rom i kjeller). Huset er fra 1976 så ingen krav om kabling inne i vegger for min del ihvertfall. Er dette noe jeg kan greie selv tro, med litt interesse? Hva bør jeg ha av utstyr for boring og kabellegging etc? Eller burde jeg heller leie en installatør kanskje...? Har liksom en følelse av at jeg skulle greid det sjæl Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 (endret) Tja, de fleste klarer vel slå inn noen festeklips/kabelkanal og borre noen hull i no lister og/eller vegger/tak? Har aldri vært noen problemer her i gården i alle fall. Skal man ha et voldsomt nettverk med flere titals/hundretalls kabler, så kan det nok være greit med en installatør. Samt et skikkelig skjult system. Men det du beskriver bør være plankekjøring for selv en uerfaren amatør. Har gjort det selv i leiligheter jeg har leid. No problemo. Det eneste litt "spesielle" er å sette på plass endene av nettverkskabelen/uttaket. Men burde være fullt overkommelig for de fleste. Vil nok variere litt etter hva slags endestykke/skjøtestykke du har tenkt deg. Det finnes selvsagt litt mer til det om man virkelig skal gjøre det profft, men for normalt bruk så er det ikke så fryktelig mye som kan gå galt, så fremt du ikke borer inn i noen strømkabler eller tilsvarende. Så kjør på med noe CAT 6-kabel (eller 5e om man er på stramt budsjett), og bare strekk opp. Et lite tips er å ikke ha nøyaktig like stor avstand mellom festepunktene samt ikke strekk det langs/inntil strømkabler over lengre avstander. Sjeldent noe krise, men greit å vite for å senke unødvendig med resonans/støy. Endret 3. september 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 3. september 2014 Forfatter Del Skrevet 3. september 2014 Ok, da får jeg prøve meg på dette :-) Er spent på om jeg kommer til å "finne igjen" kabelen når keg borer meg opp fra kjelleren. Er det anbefalt å gå inn i veggene, eller gjennom gulvet inntil veggen? Hva slags bor og utstyr er anbefale? Takk for tips Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Ikke noe problem å gjøre det selv, det krever bare litt planlegging. Det er forskjellige typer kontaktpunkter/patchepanel der ute. Noen krever spesielle verktøy, andre ikke. "Spesialverktøyene" koster ikke allverden om du går for slik løsning (løsninger hvor du ikke trenger egne verktøy er gjerne dyrere). Du må også velge mellom type kabel, cat5 eller cat6, ettersom hvor god skjerming det er behov for. Noen kabler er lettere å håndtere (mykere) enn endre. Hvilket utstyr du trenger for å trekke kablene blir jo et resultat av hvor du bestemmer deg for å legge dem. Skal du f.eks. gjennom et 50cm tykt gulv må du ha noe som kan benyttes til det. Følger kablene lister utenpå vegger hele veien trenger du bare noe å feste dem med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 (endret) Er spent på om jeg kommer til å "finne igjen" kabelen når keg borer meg opp fra kjelleren. Er det anbefalt å gå inn i veggene, eller gjennom gulvet inntil veggen?Umulig med generelt svar. Noen steder er det ene lettere enn det andre, enkelte nekter å se kabler utenpå veggene sine osv. For kablene sin del spiller det liten rolle. Hva slags bor og utstyr er anbefale?Smaken er som baken... Skal du gjennom vegg/gulv er det jo en forden med langt nok bor så du slipper å gå inn fra begge sider (å håpe på treff). Det er jo forøvrig lurt å bruke tre/mur/metall bor ettersom hva du skal igjennom... Det er utvilsomt også en fordel å først finne ut av hvor alle strømkabler befienner seg. Endret 3. september 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 3. september 2014 Forfatter Del Skrevet 3. september 2014 Ok, da får vi se til helga Takk! Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 bare husk på at skal du gå igjennom etasjeskille så er det LANGT ifra alltid at veggene står helt oppå hverandre, så fort gjort å komme opp "midt i gulvet", har sett dette MANGE ganger etter amatører (derfor jeg på jobb alltid går ut av huset og opp langs yttervegg før jeg borrer meg inn igjen vist det ikke er noen spesiell grunn til å ikke gjøre det) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå