Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselfilter vw bora 4motion 2000

skyevo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en VW bora 4 motion 2000 modell. Bilen har hatt tre eiere før meg. Det er kun eier nr 1 som har loggført hva som er gjort med bilen, så det er vanskelig for meg å kunne vite hva de to andre eierene har foretatt seg.

Uansett, så lurer jeg på om noen har kunnskap om når dieselfilteret bør skiftes? Er det noen kjennetegn jeg kan høre/se etter når jeg kjører? Bilen har snart gått 400. (Står i serviceheftet fra eier nr1 at drivstoffilteret ble skiftet 29700km) Så den er godt brukt, og for å holde motoren stabil og iorden en god stund til fremover så vil jeg gjerne ta ekstra godt vare på den.

Det samme gjelder tuboen forresten. Noen kjennetegn på når den synger på siste verset? Kjedelig å stå midt på fjellet med svartrøyk liksom, om jeg kan ungå det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, dieselfilter er greit å bytte dersom det ikke ser helt nytt ut. Filteret skiller ut vann og skitt. Så nytt filter vil holde den relative fuktigheten lavere og dermed minske fare for dieseldyr.

Turbo:

Du har sikkert en VNT turbo. Sjekk at aktuator på turbo fungere ( bevegelse ved oppstart Osv.) Ofte er aktuator rustet hull i dersom turbo er noen år gammel.Sjekk UT hvordan man gjør dette.

Ta også av innløp luft inn og kjenn etter om rotor er slarkete.

Har du oljeforbruk på motoren? Oljeforbruk kan skyldes dårlige tetninger i turbo.

Du kan også sjekke turbofunksjon med rosstech utstyr og pc dersom du er hardcore.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...