Gå til innhold

Gi ungdommen en koran før ekstremistene tar dem

Anbefalte innlegg

Denne damen ser ikke ut til å gi seg med sitt tøv. Forebygging, forebygging er hva hun skriker ut. Gi dem koranen. Akkurat som den vil hjelpe noen. Reint tøv. Det som derimot kan hjelpe er kunnskap, ikke et tomt ord uten mening som forebygging faktisk er. Det må ha et innhold. Derfor må alle disse unge i faresonen gis kunnskap. De må lære seg at religiøsitet er tull og lite intelligent. Vi må skape et samfunn der religiøsitet blir sett på som et avvik, det bør være flaut og tro på en gud. Vi vet jo at troll, nisser og gud ikke eksisterer. Det er vrangforestillingene vi må til livs. Problemet med damen er at hun er blant de religiøse og bør derfor ikke tas alvorlig. Men det ser ut til å bli vanskelig og få stoppet. En skam for et moderne AP. Men det er selvsagt svært så politisk korrekt av AP å ha en muslim i toppen.

http://www.dagbladet.no/2014/09/03/nyheter/innenriks/politikk/hadia_tajik/isil/35098586/

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er også Marie Simonsen i gang med sitt tøv om denne oppskrytte dama. Nå er hun vist irriterende flink. Ja hun er irriterende det skal hun ha. Men flink er vel en sterk overdrivelse. Man kan jo undre seg over hva hun er flink til. Ja hun er pen å se på, sikkert god til litt av hvert. Men politisk er hun en katastrofe av ei sutrete kjæring. http://www.dagbladet.no/2014/09/03/kultur/meninger/hovedkommentar/kommentar/hadia_tajik/35098995/

• Liker 1
Lenke til kommentar

KrF vil ha mer opplæring om kristendommen. Tajik vil at folk skal få opplæring i islam.

Jeg syns de er inne på noe, men er alt for begrenset. Undervisning om religion som et fenomen er mye mer generelt, og vil gi en god innsikt i menneskesinnet. Vi har tross alt en god forståelse av hva som forårsaker religiøse overbevisninger - det burde man lære om.

En konsekvens ville jo fort vært at det ble betydelig flere ateister i Norge enn det allerede er, men det slår meg ikke som en krise.

Lenke til kommentar

KrF vil ha mer opplæring om kristendommen. Tajik vil at folk skal få opplæring i islam.

Jeg syns de er inne på noe, men er alt for begrenset. Undervisning om religion som et fenomen er mye mer generelt, og vil gi en god innsikt i menneskesinnet. Vi har tross alt en god forståelse av hva som forårsaker religiøse overbevisninger - det burde man lære om.

En konsekvens ville jo fort vært at det ble betydelig flere ateister i Norge enn det allerede er, men det slår meg ikke som en krise.

Religiøsitet bør ses på som hva det faktisk er, vrangforestillinger, overtro, reint tøv. Derfor må religiøsitet bekjempes. De religiøse bør støtes ut og ikke tas noe hensyn til. De kan praktisere sin overtro hjemme.

Lenke til kommentar

Hm....

Jeg er enig i det første innlegget ditt, selv om jeg ser HTs poeng. Vi kan få de islamske (og kristne) miljøene med oss på en kamp for moderering, men ikke på en kamp mot religionen. Man må velge sine fiender med omhu, og det er langt lettere å marginalisere noen dusin islamister enn flere hundre tusen troende.

Når det gjelder det andre innlegget ditt, må jeg være enig med Marie Simonsen. Man skal være svært fornærmet på FrPs vegne for ikke å se Tajiks evner. Vi kommer til å få se mye mer til henne i årene fremover, så du kan like godt bli vant til det.

Jeg spår som landsmoder Gro at Tajik blir landets første norsk-pakistanske statsminister. (Edit: Skulle ønske det ble Abid Raja, men feil parti.) Det skjer ikke i dette tiåret, først skal man melke Gahr Støre for det han er verd. Men Tajik har tiden foran seg, hun er bare 31.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Religiøsitet bør ses på som hva det faktisk er, vrangforestillinger, overtro, reint tøv. Derfor må religiøsitet bekjempes. De religiøse bør støtes ut og ikke tas noe hensyn til. De kan praktisere sin overtro hjemme.

Og den beste måten å bekjempe det på er, IMO, ved hjelp av kunnskap om religiøsitet som et fenomen.

Lenke til kommentar

Poenget er nok at mange av de som blir ekstreme og drar ned for å kjempe for IS ikke vet nok om islam. Bare ta en titt på de i UK som hadde dratt nedover. Der man fant "Islam for dummies" i leilighetene i etterkant.

Ellers er jeg helt enig. Religion er overtro, og bekjempes best med kunnskap.

Lenke til kommentar

Ett artig fenomen i tiden er "misjonerende ateister" som trådstarter. Jeg opplever aldri kristne eller muslimer som prøver å prakke på meg sitt livssyn eller sin tro. Ikkereligiøse derimot er ekstremt ivrige.

Ikke? Mange religiøse med kort hukommelse...

Har stadig folk på døra som vil fortelle meg om Gud.

Hørt om misjonsbefalingen fra Jesus? "Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler". Er ikke det å "prakke" på andre et livssyn? Eller alle vestlige misjonærer som har flydd rundt i alle verdensdeler med bibelen i den ene handa og lovnaden om mat og velstand i den andre?

Lenke til kommentar

Ett artig fenomen i tiden er "misjonerende ateister" som trådstarter. Jeg opplever aldri kristne eller muslimer som prøver å prakke på meg sitt livssyn eller sin tro. Ikkereligiøse derimot er ekstremt ivrige.

Hørt om misjonsbefalingen fra Jesus? "Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler". Er ikke det å "prakke" på andre et livssyn? Eller alle vestlige misjonærer som har flydd rundt i alle verdensdeler med bibelen i den ene handa og lovnaden om mat og velstand i den andre?

Ingenting av dette er eksempler på at jeg blir påprakket religion. Prøv igjen du.

Lenke til kommentar

Ingenting av dette er eksempler på at jeg blir påprakket religion. Prøv igjen du.

Dette blir for dumt. Kristendommen er vel en av de religionene som prakker religion på flest mennesker. Hva du føler eller ikke spiller liten rolle. "Her får du en bit mat, men da må du ta jesus inn i ditt hjerte" er noe kristne misjonærer har drevet på med i århundrer. Hvis ikke DET er påprakking, så vet ikke jeg.

Det verste er vel at disse misjonærene tror de gjør de forskjellige innfødte en tjeneste...

Lenke til kommentar

Dette blir for dumt. Kristendommen er vel en av de religionene som prakker religion på flest mennesker. Hva du føler eller ikke spiller liten rolle. "Her får du en bit mat, men da må du ta jesus inn i ditt hjerte" er noe kristne misjonærer har drevet på med i århundrer. Hvis ikke DET er påprakking, så vet ikke jeg.

Det verste er vel at disse misjonærene tror de gjør de forskjellige innfødte en tjeneste...

Det er en forskjell på hva "kristne misjonærer har drevet på med i hundrevis av år" og situasjonen i Norge i dag. Som ung mann i Oslo opplever jeg aldri kristne som prøver å prakke på meg religionen sin, det tror jeg oppriktig talt ikke det er særlig mange andre her som opplever heller. På den annen side opplever jeg ofte ikkereligiøse som er veldig opptatt av å prakke på andre sitt livssyn, slik trådstarter og flere med han gjør her.

Med unntak av mindre sekter og ekstreme miljøer er det få i Norge i dag jeg opplever som så aggressivt misjonerende som de som går løs på de som har ett religiøst livssyn.

Lenke til kommentar

Det er en forskjell på hva "kristne misjonærer har drevet på med i hundrevis av år" og situasjonen i Norge i dag. Som ung mann i Oslo opplever jeg aldri kristne som prøver å prakke på meg religionen sin, det tror jeg oppriktig talt ikke det er særlig mange andre her som opplever heller. På den annen side opplever jeg ofte ikkereligiøse som er veldig opptatt av å prakke på andre sitt livssyn, slik trådstarter og flere med han gjør her.

Med unntak av mindre sekter og ekstreme miljøer er det få i Norge i dag jeg opplever som så aggressivt misjonerende som de som går løs på de som har ett religiøst livssyn.

Kan du oppgi noen konkrete eksempler på hva du sikter til på måter ateister misjonerer, men kristne ikke misjonerer på?

For ute i det daglige livet har jeg aldri engang hørt om noen som går rundt på gata eller døra til folk for å "misjonere" for ateisme. Jeg har derimot vært borti ymse religiøse, i Oslo, som for eksempel jehovas vitner, mrmonere, en kristen hjemløs fyr på t-banen og muslimer.

Når det gjelder på verdensbasis så er det vel ingen tvil om at blant annet kristne misjonerer i stor skala i både Afrika og Asia.

Lenke til kommentar

Kan du oppgi noen konkrete eksempler på hva du sikter til på måter ateister misjonerer, men kristne ikke misjonerer på?

For ute i det daglige livet har jeg aldri engang hørt om noen som går rundt på gata eller døra til folk for å "misjonere" for ateisme. Jeg har derimot vært borti ymse religiøse, i Oslo, som for eksempel jehovas vitner, mrmonere, en kristen hjemløs fyr på t-banen og muslimer.

Når det gjelder på verdensbasis så er det vel ingen tvil om at blant annet kristne misjonerer i stor skala i både Afrika og Asia.

Denne tråden er jo ett godt eksempel, og forumet renner over av tilsvarende. Flere her nevner dawkins og hans tilhengere som er ett annet. Folk jeg støter på i jobb og studier er generelt veldig glade i å snakke nedsettende om de som er religiøse. De jeg støter på av muslimer og kristne behandler stort sett religion som noe privat, og nevner det omtrent ikke en gang.

Lenke til kommentar

Denne tråden er jo ett godt eksempel, og forumet renner over av tilsvarende. Flere her nevner dawkins og hans tilhengere som er ett annet. Folk jeg støter på i jobb og studier er generelt veldig glade i å snakke nedsettende om de som er religiøse. De jeg støter på av muslimer og kristne behandler stort sett religion som noe privat, og nevner det omtrent ikke en gang.

Hmm, jeg ba om eksempler på misjonering som ikke også ble bedrevet av religiøse. Ønsker du å se etter misjonering fra religiøse kan jeg anbefale deg å sjekke opp brukerne forkynn og IHS.

Men er argumentet ditt at denne tråden er misjonering? Fordi man er kritisk til religion i en politisk sak i et politisk forum, hvor det religiøse ble tatt opp av en politiker? Uhm. Høres heftig ut.

Jeg skal gå med på at mange kan være veldig kritiske til religion dersom det blir et tema, noe jeg selv kan være. Samtidig så er jeg også kritisk til homøopati og annet tullball. Jeg mistenker at det fort kan gjelde en del av de andre. Så det man da kanskje misjonerer for er rasjonalitet..?

Mange religiøse holder religion privat, andre gjør ikke det - å bli fordømt til å tilbringe en evighet i helvete av troende har vel skjedd med mange av oss, implisitt og eksplisitt.

Så har du oppgitt noen eksempler på situasjoner hvor ateister misjonerer mens religiøse ikke gjør det? Nei. Finnes det måter som religiøse misjonerer på, mens ateister ikke gjør? Jeg våger å påstå at de tidligere nevnte eksemplene er gode alternativ for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...