Battaman Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 En ting jeg lurer på, er det noe hold i at rent juridisk er det Apple som er blitt frastjålet disse bildene? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Det kommer vel først og frem an på hvordan de ble stjålet. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 En ting jeg lurer på, er det noe hold i at rent juridisk er det Apple som er blitt frastjålet disse bildene? Analogt: hvis noen tapper kontoen din for penger, er det du eller banken som juridisk sett er offeret? Jeg er rimelig sikker på at det er deg, og dermed er jeg også rimelig sikker på at det i dette tilfellet med stjålne bilder er kontoeierne som er ofrene og ikke Apple. Dette er bare rent intuitivt, jeg har ikke en eneste paragraf å backe det opp med; legalesiske sluggere (dere vet hvem dere er) vil selvsagt kunne vise dersom jeg tar feil. Lenke til kommentar
Battaman Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Jeg antok at Apple overtok rettighetene til filer laget på deres tjenester, slik som Facebook, stemmer ikke dette? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Selvfølgelig ikke. Heller ikke Facebook (eller noen andre skytjenester) gjør dette. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Jeg antok at Apple overtok rettighetene til filer laget på deres tjenester, slik som Facebook, stemmer ikke dette? Det samtlige slike tjenester må ha, er tillatelse fra brukere til å presentere og distribuere (vise på websider, synce til andre devicer, etc.) materialet brukeren laster opp. Ellers ville brukerne ha lastet ting opp, men leverandøren ville ikke hatt tillatelse til å vise det - noe som ville fjernet hensikten med tjenestene i utgangspunktet. Disse tillatelsene etterspørres ofte på veldig utilgjengelig legalesisk, og dermed er det lett for menigmann med sin manglende forståelse å tro at "omg, jeg gir fra meg alle bildene mine!". Jeg vet ikke om noen tjenester som eksplisitt hevder eierskap og videresalgsrettigheter - Facebook kommer jo stadig opp som en versting her, men jeg vet ikke hva som er fakta og hva som bare er FUD fra folk som ikke skjønner hva de leser. Endret 4. september 2014 av henrikwl Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Apple knew of iCloud security hole 6 months before Celebgate http://www.dailydot.com/technology/apple-icloud-brute-force-attack-march/ Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Apple knew of iCloud security hole 6 months before Celebgate http://www.dailydot.com/technology/apple-icloud-brute-force-attack-march/ Ikke overraskende. En angrepsvektor som har liten sannsynlighet for suksess vil kunne nedprioriteres under normale forhold, men hvis systemet er under angrep blir plutselig alle angrepsvektorer langt mer prioritert. Det betyr fortsatt ikke at det var denne angrepsvektoren som ble brukt - selv om det så klart heller ikke utelukker det. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 25. september 2014 Del Skrevet 25. september 2014 Apple knew of iCloud security hole 6 months before Celebgate http://www.dailydot.com/technology/apple-icloud-brute-force-attack-march/ Tipper de vet om mange flere også. Alle komplekse systemer har en haug med mulige vektorer og man kan aldri fjerne alle sammen med en gang man kjenner til dem (fordi man da må jobbe så fort og endre så mye at man antakeligvis lager fler). Når det er sagt er denne såpass enkel, tilgjengelig, og banal å fikse at de burde nok ha gjort det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg