toth Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Kan man utforme et testamente som i praksis endrer seg ut fra dødstidspunkt og hensyntar eventuelle lovendringer etter signering? Altså, er følgende setninger helt OK i et testamente: 1: Jeg testamenterer alle testamenterbare(ifht gjeldende lov ved bortgang) verdier til min samboer XX. Dette punkt bortfaller i sin helhet dersom pkt 2 gjør seg gyldig. 2: Dersom mine barn har fylt 16 år ved min bortgang skal 70% av testamenterbare verdier fordeles jevnt på barna. Eventuelle midler skal settes på sperret bankkonto inntil fylte 21 år. De resterende 30% går til samboer XX. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Testamentet må etter sitt innhold være gyldig på dødstidspunktet, men formen må være gyldig på signeringstidspunktet, sml. arvelova 1972 § 81 (reglene om pliktarv gjelder når arvelater dør etter loven trådte i kraft) og § 85 (formreglene skal avgjøres etter reglene da testamentet "vart gjort"). De samme reglene som gjelder etter 1972-loven er foreslått å gjelde også når ny arvelov trer i kraft. Testamentet er et uttrykk for testators vilje, og kan ha betingede klausuler. Disse klausulene har en tendens til å være en hyppig årsak til rettssaker, dog. Lenke til kommentar
toth Skrevet 3. september 2014 Forfatter Del Skrevet 3. september 2014 Jeg leser av det du skriver at de to tenkte punktene over vil være OK og gyldige som en del av et testamente - korrekt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Ja. Du bør imidlertid være klar over at hvis du ønsker at midlene skal være utilgjengelige for arvingenes kreditorer må du spesifikt erklære det i testamentet, jfr. dekningsloven §§ 3-1 og 3-2, videre må det bestemmes at rådigheten skal overføres til en tillitsmann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå