Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan et testamente være relativt til gjeldende lov?

toth

Anbefalte innlegg

Kan man utforme et testamente som i praksis endrer seg ut fra dødstidspunkt og hensyntar eventuelle lovendringer etter signering? Altså, er følgende setninger helt OK i et testamente:

1: Jeg testamenterer alle testamenterbare(ifht gjeldende lov ved bortgang) verdier til min samboer XX. Dette punkt bortfaller i sin helhet dersom pkt 2 gjør seg gyldig.

2: Dersom mine barn har fylt 16 år ved min bortgang skal 70% av testamenterbare verdier fordeles jevnt på barna. Eventuelle midler skal settes på sperret bankkonto inntil fylte 21 år.

De resterende 30% går til samboer XX.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testamentet må etter sitt innhold være gyldig på dødstidspunktet, men formen må være gyldig på signeringstidspunktet, sml. arvelova 1972 § 81 (reglene om pliktarv gjelder når arvelater dør etter loven trådte i kraft) og § 85 (formreglene skal avgjøres etter reglene da testamentet "vart gjort").

De samme reglene som gjelder etter 1972-loven er foreslått å gjelde også når ny arvelov trer i kraft.

Testamentet er et uttrykk for testators vilje, og kan ha betingede klausuler. Disse klausulene har en tendens til å være en hyppig årsak til rettssaker, dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...