Gå til innhold

Burde det være strengere andregangsstraffer i Norge?

Anbefalte innlegg

Ja dessverre hever vi menneskene oss over alt annet. Enig i det du sier om straff. Men jeg mener ikke at alle mennesker skal holdes i live for en hver pris.

Ikke jeg heller. Det har vi rett og slett ikke råd til på sikt. Men prisen for dødsstraff er at systemet hever seg over mennesket, og den prisen er jeg ikke villig til å betale. Det er aldri greit å drepe, og i så måte er det bedre at en privatperson myrder en annen enn at en domstol bestemmer at i dette tilfellet er det greit at vi avslutter dette livet. Det skal den ikke ha mulighet til. Det er ille nok at vi setter folk i fengsel, men da kan vi i hvert fall slippe dem ut igjen.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ille nok at vi setter folk i fengsel, men da kan vi i hvert fall slippe dem ut igjen.

Jeg mener også at det er ille at folk settes i fengsel. Det virker å være en tankeløs tradisjon som vi klamrer oss til på samme måte som når vi sender barna våre til kirkelig konfirmasjon.

Det er også noe skremmende ved tanken på at fengsel skal være rehabiliterende. Det betyr at lovgiverne kan gjøre oss "syke" og samtidig umoralske med et pennestrøk. Det betyr jo også at hvem som defineres som syk, avhenger av hvilke fordommer de som har makten har. Liker de ikke homofile, så blir disse umoralske og syke. Liker de ikke folk som røyker hasj, så blir disse syke og umoralske osv.

I samfunnet er det er stadig konkurranse mellom grupper som skal behandle og sykeliggjøre hverandre. I dag skal du "behandles" med bot hvis du kjøper sex. Om en stund blir det kanskje vedtatt at ingen trenger denne behandlingen likevel. Spørsmålet om bøtleggingen da var gal, regner jeg med ikke vil bli diskutert. Det vil sette legitimiteten til lovene i fare, og de som har makten er ikke interessert i dette.

Men jeg synes jo ikke det er ille at folk som er farlige, blir fjernet fra samfunnet. Men alle kategorier av mennesker kan jo framstilles som farlige? Et par nyhetsreportasjer om at folk med fregner har voldtatt og drept burde være nok til å sikre politikerne legitimitet for å lage noen lover mot denne farlige gruppen.

Jeg skulle ønske at fylkene kunne hatt rett til å lage egne lover. En enhetsstat synes for meg å være en overgrepsstruktur som sikrer at noen mennesker vil lide unødvendig.

Lenke til kommentar

Ok det er ille og sperre folk inne. Men hva da med ABB? Burde han etter sine henrettelser sendes hjem til sin leilighet og fortelles at slikt må han ikke gjøre igjen? Eller skal vi som vi har gjort sperre han inne?

Kan ikke se at vi kan gjøre annet enn å holde ham innesperret, med mindre vi innfører dødsstraff og bruker den retroaktivt slik det vel ble gjort i forbindelse med rettsoppgjøret etter andre verdenskrig.

En annen sak er jo at han kan bli opphøyd til helt senere. Olav den hellige ble vel først oppfattet som skurk, så ble han kanonisert og gjort til helt, nå er han i ferd med å bli skurk igjen. Regner med at ABB er en fredelig fyr sammenlignet med Olav, selv om jeg aldri har lest noen tall over hvor mange mennesker Kvitekrists innfører kappet hodet av.

Vi kunne også tatt kontakt med IS og spurt om vi kunne overføre ABB til soning hos dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok det er ille og sperre folk inne. Men hva da med ABB? Burde han etter sine henrettelser sendes hjem til sin leilighet og fortelles at slikt må han ikke gjøre igjen? Eller skal vi som vi har gjort sperre han inne?

Kan ikke se at vi kan gjøre annet enn å holde ham innesperret, med mindre vi innfører dødsstraff og bruker den retroaktivt slik det vel ble gjort i forbindelse med rettsoppgjøret etter andre verdenskrig.

En annen sak er jo at han kan bli opphøyd til helt senere. Olav den hellige ble vel først oppfattet som skurk, så ble han kanonisert og gjort til helt, nå er han i ferd med å bli skurk igjen. Regner med at ABB er en fredelig fyr sammenlignet med Olav, selv om jeg aldri har lest noen tall over hvor mange mennesker Kvitekrists innfører kappet hodet av.

Vi kunne også tatt kontakt med IS og spurt om vi kunne overføre ABB til soning hos dem.

Er jo ikke uenig med deg i ditt innlegg. ABB burde helst hatt dødsstraff. Nedslakting av uskyldige ungdommer er en slik handling som på ingen måte kan forstås eller aksepteres. I mine øyne er ikke ABB noe bedre en disse islamistiske krigerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...