Gothminister Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Jeg tenker totalt, raten av vold synker ikke, skjermingseffekten virker til å veies opp av at andre i samfunnet utøver mer vold når det er høyere straffer. (evt større gjentakelsesfare når man slipper ut) "Følelsen av rettferdighet", dvs hevn, er ett annet argument. AtW Som sagt, straff har ingen forebyggende effekt. Men det betyr jo ikke at man ikke skal gi gjerningsmannen en konsekvens. Da kan man jo slippe ut ABB, for og straffe han virker jo ikke på noen måte. Men den har en effekt for de pårørende og de overlevende. Men slik jeg forstår deg, så kan man oppfatte deg som at ABB og andre voldsmenn kan slippes ut, fordi det ikke virker forebyggende. Er det slik du tenker? Ok, så du vil ha strengere straffer på grunnlag av hevn, ikke på grunnlag av forebygging? Forstår jeg deg rett? AtW Jeg vil ha strengere straffer på alle former for vold. Fordi det gir pårørende og offer en følelse av rettferdighet. Samt at man holder voldsmannen inne slik at gjentakelse ikke er mulig. Man fjerner et problem i samfunnet. Kall det gjerne hevn. Men hva tenker du? Burde man slippe ABB ut av fengslet nå? Slik jeg forstår deg mener du fengsel ikke har noe for seg. Så hvorfor ikke slippe alle ut? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 (endret) Retoriske spørsmål det er vanskelig å gi noe fullgodt svar på er ikke gode argumenter. Straff og kriminalomsorg er alltid problematisk. Fengsel er langt ifra noen perfekt løsning, det er mer et nødvendig onde fordi vi ikke har noe bedre forslag enda. Likevel kan vi nok si at det å gi ABB lovens strengeste straff er samfunnsnyttig nok. Noe annet ville svekket tilliten til rettsapparatet. I tillegg har han menneskeretter han også, som inntil videre best ivaretas ved å holde ham atskilt fra samfunnet (igjen, ingen perfekt løsning, men det er det vi har). Endret 3. september 2014 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Retoriske spørsmål det er vanskelig å gi noe fullgodt svar på er ikke gode argumenter. Straff og kriminalomsorg er alltid problematisk. Fengsel er langt ifra noen perfekt løsning, det er mer et nødvendig onde fordi vi ikke har noe bedre forslag enda. Likevel kan vi nok si at det å gi ABB lovens strengeste straff er samfunnsnyttig nok. Noe annet ville svekket tilliten til rettsapparatet. I tillegg har han menneskeretter han også, som inntil videre best ivaretas ved å holde ham atskilt fra samfunnet (igjen, ingen perfekt løsning, men det er det vi har). Bør alle mennesker uansett hva de har gjort beholde sine menneskerettigheter? Om hvorfor? Setter vi oss selv ikke litt for høyt i denne verden? En hund blir avlivet om den angriper og skader oss mennesker, eller andre dyr alvorlig. Hvorfor setter vi oss selv over alt annet på denne kloden? Hva er egentlig så mer spesielt med mennesker en andre skapninger? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 (endret) De er oss. Vi er dem. Endret 3. september 2014 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 De er oss. Vi er dem. Så du har ikke noe svar? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Nå er det tredje innlegget på rad at du prøver å vippe noen av pinnen med spørsmål i stedet for argumenter. Jeg ga et svar, men det krever litt tolkning fra deg også. I og med at du siterer det, har du i hvert fall oppfattet teksten. 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Nå er det tredje innlegget på rad at du prøver å vippe noen av pinnen med spørsmål i stedet for argumenter. Jeg ga et svar, men det krever litt tolkning fra deg også. I og med at du siterer det, har du i hvert fall oppfattet teksten. Jeg har i denne tråden redegjort for hva jeg mener om straff. Jeg stilte deg noen spørsmål om oss mennesker og vårt syn på oss selv. Du velger selv om du vil svare eller ikke. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Og jeg svarte. Du oppfører deg derimot som om du skulle være en gammel sannsiger i en fjellhule. Reality check: Du er bare en nettdebattant. "Så du har ikke noe svar" er den mest arrogante drittresponsen jeg har sett på lenge. Prøv heller på et ordentlig svar, eller, hvis du ikke forstår, vær litt mer ydmyk. 2 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Og jeg svarte. Du oppfører deg derimot som om du skulle være en gammel sannsiger i en fjellhule. Reality check: Du er bare en nettdebattant. "Så du har ikke noe svar" er den mest arrogante drittresponsen jeg har sett på lenge. Prøv heller på et ordentlig svar, eller, hvis du ikke forstår, vær litt mer ydmyk. Registrer at du på ingen måte har svart. Det er helt opp til deg. Ditt annet tøv ignoreres. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Så du har ikke noe svar? 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Så du har ikke noe svar? Jeg har redegjort for hva jeg mener om straff i denne tråden. Så har jeg stilt deg noen spørsmål. De har du til nå valgt og ikke svare på. Ønsker du og skape en krangel, eller ønsker du en meningsutveksling? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 (endret) Jeg bare lar den siste setningen og sammenhengen det står i tale for seg selv. Endret 3. september 2014 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Jeg bare lar den siste setningen og sammenhengen det står i tale for seg selv. Så noe svar makter du ikke og komme med. Men jeg gjentar det slik at du kan se igjen: Bør alle mennesker uansett hva de har gjort beholde sine menneskerettigheter? Om hvorfor? Setter vi oss selv ikke litt for høyt i denne verden? En hund blir avlivet om den angriper og skader oss mennesker, eller andre dyr alvorlig. Hvorfor setter vi oss selv over alt annet på denne kloden? Hva er egentlig så mer spesielt med mennesker en andre skapninger? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Og som jeg sa: De er oss og vi er dem. At jeg ikke har tatt for meg spørsmålstegnene dine punktvis må du nesten tåle, jeg syntes det var megetsigende nok. Hvis du ikke syntes det holdt, er den rette responsen "kan du forklare litt nærmere", ikke "det der er ikke noe svar". 2 Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Og som jeg sa: De er oss og vi er dem. At jeg ikke har tatt for meg spørsmålstegnene dine punktvis må du nesten tåle, jeg syntes det var megetsigende nok. Hvis du ikke syntes det holdt, er den rette responsen "kan du forklare litt nærmere", ikke "det der er ikke noe svar". Kan du utdype litt hva du faktisk mener? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Jeg tenker totalt, raten av vold synker ikke, skjermingseffekten virker til å veies opp av at andre i samfunnet utøver mer vold når det er høyere straffer. (evt større gjentakelsesfare når man slipper ut) "Følelsen av rettferdighet", dvs hevn, er ett annet argument. AtW Som sagt, straff har ingen forebyggende effekt. Men det betyr jo ikke at man ikke skal gi gjerningsmannen en konsekvens. Da kan man jo slippe ut ABB, for og straffe han virker jo ikke på noen måte. Men den har en effekt for de pårørende og de overlevende. Men slik jeg forstår deg, så kan man oppfatte deg som at ABB og andre voldsmenn kan slippes ut, fordi det ikke virker forebyggende. Er det slik du tenker? Ok, så du vil ha strengere straffer på grunnlag av hevn, ikke på grunnlag av forebygging? Forstår jeg deg rett? AtW Jeg vil ha strengere straffer på alle former for vold. Fordi det gir pårørende og offer en følelse av rettferdighet. Samt at man holder voldsmannen inne slik at gjentakelse ikke er mulig. Man fjerner et problem i samfunnet. Kall det gjerne hevn. Men hva tenker du? Burde man slippe ABB ut av fengslet nå? Slik jeg forstår deg mener du fengsel ikke har noe for seg. Så hvorfor ikke slippe alle ut? Jeg tenker at straffnivået i norge er relativt fornuftig slik det er i dag, og har en god oppveining mellom rehabilitering, hevn, beskyttelse av samfunnet og av den kriminelle. AtW 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 (endret) Det er helt naturlig å holde med sine egne. Det gjør de fleste dyr, også mennesker. Derfor unner vi oss selv de sterkeste rettighetene. Jeg sier ikke nødvendigvis at det er helt riktig slik vi gjør det nå, men dette er noen av grunnene. Straff er å inndra rettigheter, som regel bevegelsesfrihet og retten til eiendom, men retten til å leve har de fleste moderne samfunn innsett at ikke burde være inndragbar. Endret 3. september 2014 av Isbilen Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Det er helt naturlig å holde med sine egne. Det gjør de fleste dyr, også mennesker. Derfor unner vi oss selv de sterkeste rettighetene. Jeg sier ikke nødvendigvis at det er helt riktig slik vi gjør det nå, men dette er noen av grunnene. Straff er å inndra rettigheter, som regel bevegelsesfrihet og retten til eiendom, men retten til å leve har de fleste moderne samfunn innsett at ikke burde være inndragbar. Ja dessverre hever vi menneskene oss over alt annet. Enig i det du sier om straff. Men jeg mener ikke at alle mennesker skal holdes i live for en hver pris. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Det er helt naturlig å holde med sine egne. Det gjør de fleste dyr, også mennesker. Derfor unner vi oss selv de sterkeste rettighetene. Jeg sier ikke nødvendigvis at det er helt riktig slik vi gjør det nå, men dette er noen av grunnene. Straff er å inndra rettigheter, som regel bevegelsesfrihet og retten til eiendom, men retten til å leve har de fleste moderne samfunn innsett at ikke burde være inndragbar. Ja dessverre hever vi menneskene oss over alt annet. Enig i det du sier om straff. Men jeg mener ikke at alle mennesker skal holdes i live for en hver pris. Hvorfor er det dessverre? Finnes det individer i det hele tatt som faktisk likestiller enhver annen organismes verdi med ett menneskes? Det er isåfall en svært underlig holdning. AtW Lenke til kommentar
Gothminister Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Jeg tenker totalt, raten av vold synker ikke, skjermingseffekten virker til å veies opp av at andre i samfunnet utøver mer vold når det er høyere straffer. (evt større gjentakelsesfare når man slipper ut) "Følelsen av rettferdighet", dvs hevn, er ett annet argument. AtW Som sagt, straff har ingen forebyggende effekt. Men det betyr jo ikke at man ikke skal gi gjerningsmannen en konsekvens. Da kan man jo slippe ut ABB, for og straffe han virker jo ikke på noen måte. Men den har en effekt for de pårørende og de overlevende. Men slik jeg forstår deg, så kan man oppfatte deg som at ABB og andre voldsmenn kan slippes ut, fordi det ikke virker forebyggende. Er det slik du tenker? Ok, så du vil ha strengere straffer på grunnlag av hevn, ikke på grunnlag av forebygging? Forstår jeg deg rett? AtW Jeg vil ha strengere straffer på alle former for vold. Fordi det gir pårørende og offer en følelse av rettferdighet. Samt at man holder voldsmannen inne slik at gjentakelse ikke er mulig. Man fjerner et problem i samfunnet. Kall det gjerne hevn. Men hva tenker du? Burde man slippe ABB ut av fengslet nå? Slik jeg forstår deg mener du fengsel ikke har noe for seg. Så hvorfor ikke slippe alle ut? Jeg tenker at straffnivået i norge er relativt fornuftig slik det er i dag, og har en god oppveining mellom rehabilitering, hevn, beskyttelse av samfunnet og av den kriminelle. AtW Der er vi sterkt uenig. Man rehabiliterer heller ikke i fengsler spesielt. Drapsmenn og andre som har utført grov vold burde aldri slippes ut. De med mindre alvorlige hendelser som rus, kjøring i rus eller for fort, samt svindel og liknende, burde i langt større grad behandles, ikke straffes. Med behandling menes, holdninger, skolering osv. Altså rehabilitering og oppfølgning videre i samfunnet, et ettervern. Dette er mangelfullt i Norge i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå