Gå til innhold

HDD->SSD i Acer Aspire, hvordan få med windows mv?

snapshooter

Anbefalte innlegg

Angrer på at vi kjøpte bærbar med HDD (kverner og gnager på disken hele tiden og går treigt) og tenker på å bytte den ut med en SSD.

MEN: Hvordan får jeg med Windows-lisensen/installasjonen som fulgte med? Har aldri helt forståt hvordan dette fungerer på disse bærbare (bygger PC og kjøper Windows ved siden av selv), ligger det en skjult partisjon med windows-install på de eller noe slikt? Går det an å ta en speiling av harddisken over til SSD før jeg bytter? Fulgte ihvertfall ikke med noen CD med Windows.

Takknemlig for bistand...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ligger vanligvis en skjult "recovery" partisjon på laptopene. Denne inneholder et image av alt som var installert da du kjøpte.

Det er fullt mulig å speile/klone HDD til SSD, men da må du være sikker på at du får med "recovery" partisjonen. Dette har jeg gjort selv en del ganger, jeg brukte Paragon Harddisk Manager til dette, men Paragon har også et gratis program som gjør det samme.

denne siden finner du en liste over forskjellige klone programmer. En kjekt liten fordel er SSD til USB adapter som følger ofte med Samsung SSD'er. De kaller det HDD adapter, men jeg fikk det ikke til å funke på en vanlig 2,5" HDD, null problemer med SSD da de krever mye mindre strøm.

Lenke til kommentar

Tja, det er jo mulig å få med seg kun recovery partisjonen, men jeg skjønner ikke helt vitsen med det.

Du kan selvsagt laste ned en iso av Windows og installere det via DVD eller USB stikke. Hvor nøkkel står kommer an på fabrikant, den kan være under laptopen, under batteri eller til og med på laderen slik den er på madamen sin laptop.

Vær obs på at nyere laptoper har ofte nøkkelen hard kodet i BIOS. Men da snakker vi om UEFI BIOS, og du vil ikke finne nøkkelen i selve BIOS. Den er skjult.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...