Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg driver for tiden og roter litt med C og Java, på privaten og som valgfag på skolen. Jeg har prøvd litt av hvert, men tenkte det var greit å prøve Ecplise som programvare.

I listen over nedlasting på www.eclipse.org/downloads/ er det ferdige pakker for både Java, C og masse annet rart. Jeg vet at man ikke trenger en ferdig pakke, men kan bare laste ned basic eclipse og bruke sdk manager for å utvide med det jeg trenger. Og jeg regner med det er det jeg må gjøre om jeg f.eks laster ned Java Eclipse og vil ha støtte for C. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg får dette til, og hva jeg egentlig trenger.

Har prøvd å google en del rundt men finner ikke noen gode svar på dette. Noen som har noen tips? Det er litt forvirrende... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver for tiden og roter litt med C og Java, på privaten og som valgfag på skolen. Jeg har prøvd litt av hvert, men tenkte det var greit å prøve Ecplise som programvare.

I listen over nedlasting på www.eclipse.org/downloads/ er det ferdige pakker for både Java, C og masse annet rart. Jeg vet at man ikke trenger en ferdig pakke, men kan bare laste ned basic eclipse og bruke sdk manager for å utvide med det jeg trenger. Og jeg regner med det er det jeg må gjøre om jeg f.eks laster ned Java Eclipse og vil ha støtte for C. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg får dette til, og hva jeg egentlig trenger.

Har prøvd å google en del rundt men finner ikke noen gode svar på dette. Noen som har noen tips? Det er litt forvirrende... :)

Det her er det masse info om på nettet. Dessuten bruke ekte C programmere Emacs eller Vim :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat startet med informatikkstudier, og der blir vi frarådet å bruke Eclipse fordi det visstnok hjelper deg for mye i forhold til f.eks. Emacs.

Merk at jeg ikke har noen personlig erfaring med Eclipse selv, men jeg har heller ingen planer om å prøve det før jeg føler jeg kan programmering såpass godt at jeg kan tillate meg det.

edit: forbanna autocorrect på tlf som insisterer på å lage orddelingsfeil.

Endret av kimaasen
Lenke til kommentar

Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg får dette til, og hva jeg egentlig trenger.

Jeg tror en god start er å tenke gjennom hva du trenger selv.

På siden du linket til står det jo nøyaktig hvilke plugins de ulike Eclipse-pakkene består av, så det er bare å installere plugins fra en pakke oppå en annen pakke.

Det enkleste er kanskje å starte med Eclipse for Java Developers (eller Eclipse Standard) og så installere C/C++ Development Tools (Eclipse CDT http://eclipse.org/cdt/) på toppen. Gå til Help->Install New Software, angi url'en og trykk Add.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat startet med informatikkstudier, og der blir vi frarådet å bruke Eclipse fordi det visstnok hjelper deg for mye i forhold til f.eks. Emacs.

Hjelper for mye? Høres litt merkelig ut. Du skal vel lære Java og ikke Emacs... Det er ganske tungvint å holde på uten noe verktøystøtte, og ganske lite å lære av det også. Kan ikke helt se for meg hvordan Eclipse kan være noe problem sånn sett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Et godt IDE er et must for effektiv koding, selv hater jeg Eclipse, men trives godt med IntelliJ. Det er dog mye som må læres for å bruke et IDE effektivt, så for en nybegynner gir det forsåvidt mening å fokusere kun på språket til å begynne med.

Det tar nok litt tid før en vanlig editor holder en tilbake og man får fullt utbytte av en skikkelig IDE.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det tar nok litt tid før en vanlig editor holder en tilbake og man får fullt utbytte av en skikkelig IDE.

"Skikkelige" IDE'er har tonnevis med funksjonalitet, og det tar lang tid å lære seg alt. Så hvis man skal vente til man kan få fullt utbytte får man egentlig aldri kommet igang ...

Man kan lære seg litt og litt. Debugging i et IDE er f.eks. ganske enkelt å lære, samtidig som det er effektivt og nyttug. Å vente med det er bare for dumt, etter min mening.

Lenke til kommentar

Bedre å bruke et IDE ineffektivt enn ikke i det heletatt. Ene og alene fordi det er knotete å kompilere og kjøre java-programmer fra kommandonlinjen med jdk'en. Og en editor må man bruke uansett. Emacs har en del java-støtte, så jeg skjønner ikke helt hva man slipper unna der. Men hver sin smak. Hvis man vil ha en enkel IDE som ikke har altfor mye funksjonalitet man ikke trenger i startfasen anbefaler jeg å ta en titt på BlueJ. www.bluej.org.

IntelliJ community edition og Netbeans er også helt utmerket, men ikke noe mindre avanserte enn Eclipse. TS var også ute etter støtte for C, usikker på hvordan IntelliJ stiller der...

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Neh... med Maven eller Gradle så går det som ein smurt! Men til steg for steg debugging derimot så må ein ha ein IDE. Men log.debug funker også bra :p

Du mener maven eller gradle setter fokus på språket mens et IDE ikke gjør det?

Disse verktøyene er nyttige når man skal trekke inn avhengigheter, og det skal man, etterhvert, men i startfasen så ville jeg heller klart meg med byggesyklusen til IDE'et.

Lenke til kommentar

Hjelper for mye? Høres litt merkelig ut. Du skal vel lære Java og ikke Emacs... Det er ganske tungvint å holde på uten noe verktøystøtte, og ganske lite å lære av det også. Kan ikke helt se for meg hvordan Eclipse kan være noe problem sånn sett.

Dette er tydeligvis en greie på de høyere utdanningene, og erfaring med bruk av et skikkelig IDE var noe jeg faktisk savnet da jeg gikk ut i jobb. Det er veldig få steder man hovedsaklig bruker EMACS/VIM i arbeidslivet.

Lær deg å bruke verktøy du møter i arbeidslivet, gjerne også en form for kildekodehåndtering.

Endret av MrEspen
Lenke til kommentar

Dette er tydeligvis en greie på de høyere utdanningene, og erfaring med bruk av et skikkelig IDE var noe jeg faktisk savnet da jeg gikk ut i jobb. Det er veldig få steder man hovedsaklig bruker EMACS/VIM i arbeidslivet.

Lær deg å bruke verktøy du møter i arbeidslivet, gjerne også en form for kildekodehåndtering.

En del oppegående arbeidsplasser standardiserer på versjoneringsverktøy, byggeverktøy osv. på en slik måte at man kan benytte hva man vil på toppen.

Versjoneringsverktøy er også nødvendig å lære seg, men jeg er generelt veldig enig i at det er et poeng å ikke prøve å lære seg alt på en gang (splitt og hersk), med et slags unntak for IDE, fordi du får såpass god hjelp på språk-nivået og det er enkelt å holde på med kode, kompilere, debugge-syklusen.

Til TS - vurder underveis hvor mye du får ut av å lære deg java og C på en gang, hvis det går trått lar du det ene ligge en stund mens du konsentrerer deg om det andre. Hvordan går det egentlig, det har ikke vært mye lyd fra deg her?

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Neh... med Maven eller Gradle så går det som ein smurt! Men til steg for steg debugging derimot så må ein ha ein IDE. Men log.debug funker også bra :p

Med Eclipse for du vel også støtte for både Maven og Gradle? Da slipper TS å sette seg inn i enda flere verktøy. Det er Java som er poenget her, ikke Eclipse, Maven, Emacs, Vim eller Git, og etter min mening så gjør IDE-er slik at en kan fokusere på akkurat det: programmeringsspråket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...