Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 (endret) Etter å ha fått suveren hjelp her med "vann nivå måleren" så prøver jeg meg med neste problem.. Har 3 nivåer i vann som skal styre en pumpe. Alle nivåer har dobbeltvirkende relè og kan styre 2 kretser hver. Altså alle relèr har 6 pinner hver for 230v + styrestrøm men styrestrøm til relèer er ferdig koblet. Disse relèene skal styre kontaktorer som kjører vannpumpa. Har tilrådighet 2 kontaktorer for dette. Kontaktorene ser forøvrig slik ut: Relèene ser slik ut: Så over til problemet, i det siste bilde illusterer jeg vanntanken og vannsensorene. 1. Kommer vann nivå under sensor 1 skal all strøm brytes. Dette er ok sålangt. Pumpa skal gå og pumpe inn vann til nivået når sensor 3. Dette er også ok sålangt, men når pumpa stopper ved sensor 3 så vil jeg ikke ha start på pumpa igjen før vann nivået går under sensor 2. Altså at Nivået skal vøre konstant mellom sensor 2 og 3. Sensor 1 er bare en sikkerhets bryter for å ikke tørrkjøre trykkpumpa som står montert etter tank. Hvordan få pumpa til å ikke gå når vannstanden er synkende mellom 2 og 3? Endret 2. september 2014 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Har flere relèer også liggende, ser for meg at når vann er under sensor 2 så aktivest en holdekrets som sensor 3 bryter. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 (endret) Ikke for å ødelegge gleden med å gjøre det vanskelig, men denne lille saken gjør alt det du ønsker. Det følger med et gult lodd som tres inn på kabelen og med å skyve det litt i fra switchen så kan du lage så stor avstand mellom INN og UT-kobling som du ønsker. http://www.ebay.com/itm/Float-Switch-Liquid-Water-Level-Controller-NO-COM-NC-10A-4m-Cable-Round-/110937853028?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19d4694c64 Se skjema i denne linken: http://www.aliexpress.com/item/float-switch-liquid-level-controller-fluid-level-controller-2-Meters-Cable/540772045.html Endret 2. september 2014 av 77679857 Lenke til kommentar
avo Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Etter å ha fått suveren hjelp her med "vann nivå måleren" så prøver jeg meg med neste problem.. Har 3 nivåer i vann som skal styre en pumpe. Alle nivåer har dobbeltvirkende relè og kan styre 2 kretser hver. Altså alle relèr har 6 pinner hver for 230v + styrestrøm men styrestrøm til relèer er ferdig koblet. Disse relèene skal styre kontaktorer som kjører vannpumpa. Har tilrådighet 2 kontaktorer for dette. Kontaktorene ser forøvrig slik ut: Relèene ser slik ut: Så over til problemet, i det siste bilde illusterer jeg vanntanken og vannsensorene. 1. Kommer vann nivå under sensor 1 skal all strøm brytes. Dette er ok sålangt. Pumpa skal gå og pumpe inn vann til nivået når sensor 3. Dette er også ok sålangt, men når pumpa stopper ved sensor 3 så vil jeg ikke ha start på pumpa igjen før vann nivået går under sensor 2. Altså at Nivået skal vøre konstant mellom sensor 2 og 3. Sensor 1 er bare en sikkerhets bryter for å ikke tørrkjøre trykkpumpa som står montert etter tank. Hvordan få pumpa til å ikke gå når vannstanden er synkende mellom 2 og 3? Google sr latch with relays Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Ikke for å ødelegge gleden med å gjøre det vanskelig, men denne lille saken gjør alt det du ønsker. Det følger med et gult lodd som tres inn på kabelen og med å skyve det litt i fra switchen så kan du lage så stor avstand mellom INN og UT-kobling som du ønsker. http://www.ebay.com/itm/Float-Switch-Liquid-Water-Level-Controller-NO-COM-NC-10A-4m-Cable-Round-/110937853028?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19d4694c64 Se skjema i denne linken: http://www.aliexpress.com/item/float-switch-liquid-level-controller-fluid-level-controller-2-Meters-Cable/540772045.html Vil ikke ha bevegelige deler i dette. Men har en slik i topp for å avbryte ved overfull tank. Google sr latch with relays Ble ikke klok av det der, fant en side med javategninger men dem virket ikke av sikkerhetsmessige årsaker... Uansett fant jeg ut av det, seriekoble NC krets med NC krets og sette holdekrets over det igjen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Glemte å si at holdekretsen blir brutt av NC bryter på sensor 3 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 OK, så da er saken løst? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Jepp, hele prosjektet står utenfor døra og jager på vann-nivået i en cola zero 1,5L flaske med en vannpumpe til campingvogn noe mindre tank og pumpe enn det skal være men for å teste om dette er holdbart er det godt nok. Den koser seg der den står og flytter på vannet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå