Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Væske på asfalt - Fysikk

Anbefalte innlegg

Hei.

I fysikken i dag, spurte læreren et ganske vanskelig spørsmål i fysikken. Han ga oss en utfordring der vi skulle se for oss dette senarioet: at vi går på en vei, en tørr asfalt, men så ser vi at det er avsatt væske på asfalten som renner ut av denne væskesamlingen. Hvordan er dette mulig? Og hvor stammer væsken fra?

Har tenkt mye på dette spørsmålet og tenker kanskje det kan ha noe med fordypninger i asfalten, men hvordan kan den da renne ut, uten at den også ha tørket ut? Hmm, vanskelig. Men takk for svar! :wee:

Endret av Shopaholic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er så sært formulert at man ikke kan svare på det.

F.eks: Hvilken "væskesamling" er det man snakker om ?

(Noe som riktignok slo meg i sammenhengen: Asfalt kan muligens "svette", og denne svetten (les: oljefraksjonen) vil da være flytende og tungt fordampelig, slik at den kan bevares under forhold som ville ha fjernet en lik mengde vann i løpet av maksimalt et par minutter...)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er så sært formulert at man ikke kan svare på det.

F.eks: Hvilken "væskesamling" er det man snakker om ?

(Noe som riktignok slo meg i sammenhengen: Asfalt kan muligens "svette", og denne svetten (les: oljefraksjonen) vil da være flytende og tungt fordampelig, slik at den kan bevares under forhold som ville ha fjernet en lik mengde vann i løpet av maksimalt et par minutter...)

Hehe, takk for svar. Var litt kronglete formulert ja.. Men når jeg tenker på væskesamling, tenker jeg på vanlig vann samlet som en vannpytt.

Svaret var meget bra :)

Lenke til kommentar

Hvilken væskesamling? Hvilken form har veien, asfalten? Avsatt væske hvor på asfalten?

Altså, vann samlet som en vannpytt. Veien er strak, ergo en rett vei. Væsken er avsatt rundt 3 steder på asfalten. Hehe, det ble mye på en gang.

Det du nu spør om, kan f.eks forklares med regn eller kondens, hvor noe senere har fordampet, og noe har samlet seg uten å fordampe, pga lokale forhold. Vanndråper på asfalt vil ha en aversjon mot underlaget (siden det er oljebasert), og vanndråpene vil motsatt ha en affinitet til hverandre, slik at hver gang to dråper bringes til å berøre hverandre (f.eks ved vindpåvirkning), så vil disse slå seg sammen - det større bildet vil altså være at det vannet som ikke fordamper (eller forsvinner i eventuelle sprekker), vil ha en tendens til å ville samle seg, selv på helt flat asfalt.

Addendum: Kondensen jeg nevner, er i praksis altså rett og slett dugg...

Endret av akroev
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken væskesamling? Hvilken form har veien, asfalten? Avsatt væske hvor på asfalten?

Altså, vann samlet som en vannpytt. Veien er strak, ergo en rett vei. Væsken er avsatt rundt 3 steder på asfalten. Hehe, det ble mye på en gang.

Det du nu spør om, kan f.eks forklares med regn eller kondens, hvor noe senere har fordampet, og noe har samlet seg uten å fordampe, pga lokale forhold. Vanndråper på asfalt vil ha en aversjon mot underlaget (siden det er oljebasert), og vanndråpene vil motsatt ha en affinitet til hverandre, slik at hver gang to dråper bringes til å berøre hverandre (f.eks ved vindpåvirkning), så vil disse slå seg sammen - det større bildet vil altså være at det vannet som ikke fordamper (eller forsvinner i eventuelle sprekker), vil ha en tendens til å ville samle seg, selv på helt flat asfalt.

Wow, tusen takk. Nå har jeg noe å tenke på i kveld! Takker deg så meget for svaret.

Lenke til kommentar

Addendum: Kondensen jeg nevner, er i praksis altså rett og slett dugg...

Lurte forresten på hva "aversjon" og "affinitet"?

Endret av Shopaholic
Lenke til kommentar

Et vannrør under asfalten har gått lekk og lager overtrykk. Det siver vann opp gjennom små huller i asfalten. Vinden fører det videre fra vannpytten og bortover veien.

Alternativt, det regner og asfalten er slitt sånn at det formes en pytt med overløp.

Alternativt, en som bor ved veien spyler veien med en slange sånn at strålen treffer på skrå. Vannet lager en pytt der det treffer, men har nok bevegelsesenergi til å fortsette å renne litt bortover asfalten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De forklaringene er selvfølgelig også mulige - grunnen til at jeg ikke tok dem med, er at de forutsetter flere elementer i løsningen enn den jeg presenterte, og da foretrekker jeg den løsningen som har færrest elementer (eller ved numerisk likhet, de som er forhånden uten å trekke inn mennesker eller dyr).

(Noen nevnte visst et navn: "Occam fra Oxford"...)

• Liker 2
Lenke til kommentar

De forklaringene er selvfølgelig også mulige - grunnen til at jeg ikke tok dem med, er at de forutsetter flere elementer i løsningen enn den jeg presenterte, og da foretrekker jeg den løsningen som har færrest elementer (eller ved numerisk likhet, de som er forhånden uten å trekke inn mennesker eller dyr).

(Noen nevnte visst et navn: "Occam fra Oxford"...)

Dette var en asfaltert veg. Navn ikke oppgitt, men om navnet var Karl Johans gate, sier vår venn Occam fremdeles at det er usannsynlig at fenomenet er forårsaket av mennesker?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...