Gå til innhold

Inspilling av musikk til musikk video!?

marenkro

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg har startet i gang planlegging av musikk-video. Og vi vet å få ordnet med selve videoen, men så skal vi spille inn egen musikk. Vi ønsker å prøve dette uten å dra på studio. Vi skal ha piano og tverrfløyte og en vokal + noen til å kore.

Jeg lurer på om det er noen som vet om hva jeg kan bruke for å spille inn disse instrumentene og vokalen på en enkel måte samtidig som det høre ok ut? Og hvordan jeg gjør det?

På forhånd; Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg antar du er en moderne, prisbevisst person som velger å gjøre dette digitalt. Analog fremgangsmåte er ganske lik, men kvalitetsutstyr koster mye mer.

Digitalt koker det ned til 2 alternative metoder, avhengig av hvor pedantisk du vil være. Det du trenger i alle tilfeller er et godt opptaks-rom, altså et rom uten bakgrunnsstøy og uønsket klang eller ekko.

1. Du spiller inn rom-lyden direkte i stereo (2 kanal) eller mono (1 kanal), etter behov. Dette er den enkleste / billigste metoden, og kan gi et OK resultat, men du har ingen mulighet til å individuelt justere på opptaksparametre (volum, panorering, klang...) for hvert instrument (+ vokaler) i ettertid; 'what you hear is what you get'.

Til dette trenger du minimum (a):

• 2 mikrofoner (stereo) eller 1 mikrofon (mono)
  • En 2-kanals (evt 1-kanals) opptaker eller tilsvarende lydkort for PC / Mac.
  • Dersom PC / Mac, må du ha noe enkel programvare å gjøre opptaket med.

Alternativt (b):

• En flerkanals analog mixer (her 4 kanaler: piano, fløyte, vokal A, vokal B).
  • En mikrofon pr kanal.
  • En 2-kanals opptaker eller tilsvarende lydkort for PC / Mac, som du kobler til stereo-utgangen på mixeren.
  • Samme programvare som i alternativ (a).

Fordel med alternativ (b):

Individuelle opptaksparametre pr kanal kan justeres mens opptaket pågår, evt gjør du et nytt (og bedre) opptak.

1. Du spiller inn lyden med separat opptak av hver kanal, (en kanal pr instrument og vokal). Dette oppsettet gir deg uendelige muligheter for redigering & justering i ettertid, men krever noe dyrere utstyr (og kanskje bedre tid).

Til dette trenger du:

• En mikrofon pr kanal.
  • En flerkanals mixer (her 4 kanaler)
  • En 4-kanals opptaker eller tilsvarende lydkort for PC / Mac.
  • Et godt audio-redigeringsprogram for flere kanaler (mye å velge i).
  • Dersom 4-kanals opptaker, overfører du opptaket til dette redigeringsprogrammet.

Når du nå har opptaket i separate kanaler, kan all redigering foregå i ettertid. Du kan skaffe deg ulike moduler i programmet som lar deg legge til forskjellige effekter som ikke nødvendigvis finnes i original-opptaket (klang, kompressor, filtrering…). Du kan også panorere de forskjellige kanalene rundt i lydbildet til du finner en mix som du liker.

Det er ikke en gang nødvendig at alle musikere er til stede samtidig. Enkelt-instrument og vokal kan tas opp når det passer, og adderes til opptaket.

Det er naturligvis masse detaljer å lære seg både om mikrofoner, plassering, støyisolering, mixing og redigering. Men dette er i alle fall noe å starte med.

____

GAu

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...