Meridies Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Hei, lurte på om noen kunne hjulpet meg med denne oppgaven!? En bil akselerer på tredje gir fra 50 km/h til 80 km/h på 6s. a) regn ut gjennomsnittsakselerasjonen. Her har jeg brukt formel for gjennomsnittsakseleresjon, der jeg deler fartsebdringen på 6s, men får likevel feil svar. Svaret skal bli 1,4m/s^2 b) Hvor langt ville bilen ha kjørt på denne tiden, hvis akselerasjonen hadde vært konstant. Denne får jeg heller ikke til, selv om jeg bruker akselerasjonen på 1,4m/s^2. Prøvde med både 1. og 2. veiformel c) På tørr asfalt kan bilen bremse fra 80 km/h til 0 km/h med en bremselengde på 26m. Regn ut bremsetiden hvis farten minker jevnt. Dette er vel det samme som en gjennomsnittlig negativ akselerasjon? Her går jeg utifra at jeg først må bruke den tidløse formelen? Setter enormt pris på om noen kunne ta seg tid til å hjelpe meg med fremgangsmåten på disse oppgavene! Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 (endret) En bil akselerer på tredje gir fra 50 km/h til 80 km/h på 6s. a) regn ut gjennomsnittsakselerasjonen. Her har jeg brukt formel for gjennomsnittsakseleresjon, der jeg deler fartsebdringen på 6s, men får likevel feil svar. Svaret skal bli 1,4m/s^2 Hvilket svar får du da, og hvilken benevnelse får du på svaret? De andre spørsmålene må du nok lese en gang til. Nøyaktighet er viktig! Endret 2. september 2014 av Vox_populi Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 2. september 2014 Forfatter Del Skrevet 2. september 2014 (endret) En bil akselerer på tredje gir fra 50 km/h til 80 km/h på 6s. a) regn ut gjennomsnittsakselerasjonen. Her har jeg brukt formel for gjennomsnittsakseleresjon, der jeg deler fartsebdringen på 6s, men får likevel feil svar. Svaret skal bli 1,4m/s^2 Hvilket svar får du da, og hvilken benevnelse får du på svaret? Jeg får( 108m/s)/6s som blir 18m/s^2. Endret 2. september 2014 av Meridies Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 En bil akselerer på tredje gir fra 50 km/h til 80 km/h på 6s. a) regn ut gjennomsnittsakselerasjonen. Her har jeg brukt formel for gjennomsnittsakseleresjon, der jeg deler fartsebdringen på 6s, men får likevel feil svar. Svaret skal bli 1,4m/s^2 Hvilket svar får du da, og hvilken benevnelse får du på svaret? Jeg får( 108m/s)/6s som blir 18m/s^2. 108 m/s er en hastighet som ingen vanlige biler oppnår, så det er feil. Du gjør nok feil når du gjør om fra km/h til m/s. Sett opp formelen! Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 2. september 2014 Forfatter Del Skrevet 2. september 2014 En bil akselerer på tredje gir fra 50 km/h til 80 km/h på 6s. a) regn ut gjennomsnittsakselerasjonen. Her har jeg brukt formel for gjennomsnittsakseleresjon, der jeg deler fartsebdringen på 6s, men får likevel feil svar. Svaret skal bli 1,4m/s^2 Hvilket svar får du da, og hvilken benevnelse får du på svaret?Jeg får( 108m/s)/6s som blir 18m/s^2. 108 m/s er en hastighet som ingen vanlige biler oppnår, så det er feil. Du gjør nok feil når du gjør om fra km/h til m/s. Sett opp formelen! Haha, takk! Fant ut at jeg ganget med 3,6 framfor å dele.108m/s er jo 388km/h. Fikk til oppgaven nå!:-) Men kunne du hjulpet meg med denne også: En bil øker farten jevnt fra 0 til 80km/h over en strekning på 100m. a) Hvor stor er farten når halve tiden er gått. b) Hvor stor er farten når bilen er halvveis. Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 gjelder å tenke på hvilke verdier du har. du har startfart, og kan regne ut akselerasjon. i a) har du strekning, i b) har du tid. sett inn i riktig bevegelsesformlene. Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 9. september 2014 Forfatter Del Skrevet 9. september 2014 Fikk til oppgavene, beklager sent svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå