Gå til innhold

Norsk filmbransje vil ha avgift på bredbåndet ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje greit om "kulturbransjen" laget produkter som flere ville benytte og som kan rekke ut over landegrensene.

 

Enig, lag innhold som man faktisk kan TJENE penger på istedenfor å stikke sugerøret ned i lommeboken til enhver nordmann. Nrk (tv og radio) f.eks. lager så utrolig mye søppel, eller som de kaller det, "kultur"...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Begynner å bli temmelig lei flere ting her: først så er den den nesten stereotypiske AP holdningen at skatter og avgifter skal løse ALLE problemer. La oss ta den først: problemet finnes ikke, eller rettere sagt den finnes - elendige, nesten ueksisterende filmbransjen i Norge er i en slags klinisk død og med sine krampetrekninger forsøker å skade noen som ikke har noe med saken å gjøre. Kan noen forklare meg hvorfor skal hvilket som helst privat aktør i et fritt marked subsidieres? Vi ser idag subsidierer man aviser; om det ikke gjøres, hvordan kan sære aviser i Nord-Norge som ingen leser klare seg - selvfølgelig skal man punge ut 15000 per skrevet avis, siden i den virkelige (kapitalistiske) verden har ikke denne livets rett. Samtlige andre medier er også på life-support, og jeg skylder mengden agurk-nytt på NØYAKTIG denne praksisen der noen tydeligvis slipper unna med drittarbeidet sitt pga mye av pengene vil komme uansett. Så hva skal filmbransjen også på life support? Artistisk NAV om man vil? Dette har ikke livets rett. Faktisk mye av det som alrede eksisterer burde avvikles snarest (avisstøtte), så det aller siste man trenger er atter en igle som skal finne seg en ny plass å suge på, denne gangen fra omtrent alle siden så godt som alle idag har internet.

Andre poenget mitt - hva med nettbrukere? Først så kommer nett-nøyrtralitet der brukere svindles for båndbredde bare fordi ISPene synes "for mye trafikk" som de ikke får betalt for, som øker stadig mer (WTF???), så dette nå. Seriøst? Skal liksom hver bransje/organisasjon/institusjon med et mindreverdigetskompleks kreve inn penger fra hva som helst uten videre? Jeg blir temmelig forbannet. Er nok som de fleste - en "keyboard commando" men vurderer hele tiden å bli politisk aktiv nøyaktig pga slik tull. Skjønner ikke at andre skal tåle dette heller, eller dra nisseluen langt nedover og late som om dette ikke finnes. Omtrent alt som har med IT idag er under angrep; avlytting, all slags absurde avgifter, betal-tjenester som ikke leverer, all slags piratjakt og behandling av film/serieseere som et slags mindreverdig folk pga geografisk lokasjon (å ja, den notoriske "release date in your country" mafiaen), forbrukerrettigheter som omtrent ikke finnes ved kjøp av musikk/film/programvare etc. Begynner å koke over, helt seriøst.

Edit: glemte selvfølgelig hele norges største blodigle og proletariets største propaganda-talerør: NRK. Men det er en helt egen kapittel.

Endret av nessuno
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er helt grei, de kan få innføre avgiften på en betingelse.

At vi forbrukere kan kreve en "Dårlig underholdnings avgift" av dem igjen, som vi selv kan bestemme prisen på, da er det helt greit.

Og som de da må betale til hver og en bredbåndskunde, gjerne med egen mann som må avlevere pengene på døra også.

Endret av 007CD
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner det står dårlig til med norsk film, men de får jo allerede dobbelt betalt igjennom statlig støtte i tillegg til salget av sine produkter, kinobilletter, DVDer osv. Det vurderes jo også såkalte incentiv ordninger der skattelette, momsfritak og andre økonomiske goder skal stimulere til flere lokale produksjoner. Det blir da i tilfelle en firedobbel nistepakke for denne bransjen.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal bli påtvungen ennå en avgift for noe jeg strengt tatt ikke bruker, slik som NRK lisensen, forventer jeg i det minste å ha full tilgang til all denne norske underholdningen uten å måtte betale enda mer Jeg kan sikkert betale en krone i måneden istedetfor å kjøpe en "grei nok" norsk film hvert tiende år eller så, hvis jeg da kan laste ned alt uten retslige konsekvenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Norsk filmbransje kan herved, sammen med norsk musikkbransje, dra rett til helvete.

 

De kan få betalt npr jeg FAKTSIK konsumerer noe de har produsert. En kan ha internett i åreveis og være heldig og ikke være i nærheten av norsk film. Hvorfor skal en i alle dager da betale disse snylterne penger?

Lenke til kommentar

Må si dagens filmtilbud er elendig, man har 2 valg:

 

Kjøpe DVD+Blueray eller leie film for en kort periode til veldig stiv pris.

På tide å våkne opp?

 

Man får ikke kjøpt film fra USA eller England fordi det er religonsperrre på digital innhold.

Man kan leier filmer fra netflix eller cdon og andre kun for en kort periode, men det er dårlig utvalg, dyre priser sammenlignet mot elkjøp\lefdal og ikke mist støtte for 4K ultra HD er veldig begrenset.

 

CinemaNow finnes vel kun i USA, så den gjelder vel ikke norge.

Så ja avgift av internetlevrandøren vil nok bare føre til en del piratkopier mere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke ha brydd meg mindre. Hva for noe dritt er detta? Eneste film jeg ser på er saker fra youtube eller kino, så dette er atter engang noe skada politikere og/eller folk assosiert med detta har finni på. Å det er bare dritt alt sammen ettersom at dette ikke gjelder for meg i det heletatt. Lå oss heller få litte granne mere utvalg på netflix, DA skal du se meg gi en faen! Oh ye.

Lenke til kommentar

Ja, fordi at det er krise at inntektene synker en smule når STREAMING tar over..

Kanskje kjendisene må nøye seg med millionlønn og ikke multi-multi millionlønn.. Kanske de må handle dagligvarene sine på butikken istedenfor å bestille en tjener til å gjøre det for dem.

 

Stakkars..

 

Småspøk det over der, men jeg syntes ikke synd på dem i det heletatt. De har hatt lang tid på seg til å komme seg inn i streaming bransjen, men når de har ventet så lenge som de har og skal prøve å hoppe på midt inni, så kan de ikke forvente noe annet enn nederlag på nederlag før det går seg til rette.

Dette kan de takke seg selv for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her slår avgiftskåtheten og proteksjonismen til igjen. Kan regne i måneder siden jeg så på en norskprodusert serie/film - og da gjennom en innholdsleverandør (NetFlix eller NRK) som har betalt lisenser for filmen - hvorfor skal jeg da betale en ekstra avgift til norsk filmbransje?

 

Gode filmer tjener på royalties og salg til innholdsleverandører - punktum.

 

Konkurransetilsynet kan heller se litt på hvorfor kabel-TV/RiksTV/satelitt-TV leverandørene i Norge kan beregne seg 50-80% fortjenestemargin og en tilnærmet lik prising og i praksis monopol-situasjon for mange kunder.

Lenke til kommentar

Det er vel temmelig grovt å avgiftbelegge et overføringsmedium dedikert til en bransje. Det er vel det mest vilkårlig og feberhete forslaget jeg har vært bort i. Det bli å rette baker for smed.

Jeg tror at en filmbransje bør etablere tjenester som sikrer sitt innhold slik at det ikke blir stjålet, ved at de levere sine produkter via "jukebokser" alá Spotify e.l.

Jeg tror også videre at det ikke nødvendige er slik at en bransjes livsvilkår skal være konstant og uavhengig av tilgjengelig teknologi. Før måtte man gå på kino for å se film. Internett fantes ikke.

Det er nå en gang slik at man kan ikke bli like rik på digitale tjenester som analoge.

Så lenge et filmmateriale ikke kan beskyttes bedre enn en A4 ark mot kopiering, så vil det bli foretatt kopiering.

Jeg tror at de som er avhengig eller ønsker selge digitale produkter må forstå at stykkpris må ned slik at den enkelte ikke gidder kopiere. Tilsvarende Spotify etc.

Mp3 er vel ikke et større tema lenger? Nå bli man betalt i forhold til forbruk og ikke antall DVDer eller CDer.

Om det er slik at en populær skuespiller må kunne forlange 100 millioner eller tilsvarende for deltagelse i en film om vedkommende er ettertraktet, så har vi et problem. Det problemet regulerer seg imidlertid selv når priser på et produkt legger seg der det egentlig hører hjemme. Hvor det hører hjemme er styrt helt annerledes enn for noen år tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Internett har en så hinsides høy pris for lav fart her til lands i fra før, så dyrere internett, nei takk du.

Bayonette har 1Gbitps for en femhundrelapp :) Får de i hus i 2015/2016 ^^

 

Er ADSL som er ekstremt overpriset.

 

 

Syns nå fiber er i overkant dyrt også, men det at ett lite område mot Oslo kanten får gigabit nett i 2015 er meg lite interessant, jeg bor ikke i nærheten av Oslo grensa.

 

Bayonette kommer forbi Arendal i løpet av 2015-16, og kommer til å jobbe seg fortløpende videre mot Kristiansand, Stavanger og Bergen. Fem hundre for gigabit er ikke dyrt. 10Gbit går ikke for så mye det heller, har jeg hørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Filmbransjen er vel uansett veldig flink til å trikse med regnskapene slik at de går i null/minus. Harry Potter er vel det beste eksempelet der den siste filmen gikk med stort minus etter at reklameselskapene (som igjen var eid av filmstudioet) stakk av med enorme summer.

 

Norsk film får allerede store summer fra staten. Om de ikke klarer å tjene penger så får vi bare slå hele sulamitten sammen med NRK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...