Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Overføre førerkort fra utlandet

mannyboi

Anbefalte innlegg

Hei alle!
Jeg har vært så heldig å få muligheten til å ta avsluttende året av bachelorgraden min i Australia. I den forbindelse har jeg fått meg motorsykkelsertifikat her nede, og koser meg gløgg ihjel på to hjul, noe jeg absolutt planlegger å fortsette med når jeg returnerer til moderlandet nærmere jul.

Som det står på statens vegvesen sine sider:

Har du flyttet til Norge og har førerkort utstedt utenfor EØS-området i et av følgende land: Australia, Canada, Hongkong, Israel, Monaco, New Zealand, San Marino, Sør-Korea eller USA får du byttet til norsk førerkort etter å ha bestått en praktisk førerprøve. Innbytte må skje innen ett år etter at du tok fast bopel i Norge

Med andre ord, så er det oppkjøring i Norge som står mellom meg og fortsettelsen på mitt to-hjulte eventyr.

Spørsmålet mitt er om det er noen andre som har erfaring med dette? Jeg regner med det er en vanlig oppkjøring det er snakk om...? Har hørt at man kun har en sjans, så om man driter på draget må man pent ta hele kjøreopplæringen på nytt. Noen som kan bekrefte eller enda bedre, avkrefte dette? Jeg tenker å høre med en kjøreskole i Norge før jeg tar evt oppkjøring, slik at jeg kan øve på kjøregårdstest og føle meg sikker på norske veier først.

Takker for alle opplysende svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tvilsomt at bare har "1 sjanse" før du må ta hele opplæringen på nytt. Er nok vanlig oppkjøring akkurat som alle andre ja.

Jeg syntes det var rart jeg også, men denne uttalelsen har visst kommet fra en kjørelærer hjemme i det ganske land, så jeg stiller meg tvilende.

Du må også dokumentere at du har bodd i utlandet i mer enn seks måneder.

Regner med at leiekontrakt, referansebrev og bankutskrifter for betalt leie over 11 mnd skulle være tilstrekkelig. På Australske førerkort står faktisk folkeregistrert adresse påskrevet kortet i tillegg. Når det kommer til dokumentasjon av førerkort regner jeg med at førerkortet i seg selv er gyldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...