Gå til innhold

Simulere et fritt samfunn / fritt marked virituelt?

Anbefalte innlegg

... der hvor statens eneste legitime rolle er å beskytte folk mot mot overgrep?

Der eliminerte du det frie marked innen sikkerhetstjenester,

Nei. Man kan fint ha private sikkerhetstjenester utover politiet.

Tyttebærpoliti for eksempel: Securitas og liknende sikkerhetstjenester. :)

og om Staten faktisk holder seg innenfor det du anser som legitimt vil denne raskt vokse og dermed redusere og redusere det resterende frie markedet til der er svært lite igjen. ;)

Det vet man jo ikke. Hvis det er tilfellet at folk ønsker en større stat enn den liberalistiske, så vil det vokse seg frem en stat i ditt anarkistiske samfunn også. Men det blir jo feil å si at dersom de holder seg innenfor det jeg anser som legitimt, så vil den raskt vokse. Poenget er jo at den da holder seg innenfor, og er begrenset. Men alt er problematisk om folket ikke ønsker det slik.

Eller er din forutsettning at de som jobber i Staten ikke tenker på sin egen interesse, ettersom slikt kun er noe griske kapitalister gjør?

Når man har kommet til det stadiet der, vil man ha innsett at styresettet i seg selv gagner alle, også seg selv. =)
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Høyesterett, Forsvar, Politi, ....

og om Staten faktisk holder seg innenfor det du anser som legitimt vil denne raskt vokse og dermed redusere og redusere det resterende frie markedet til der er svært lite igjen. ;)

Det vet man jo ikke. Hvis det er tilfellet at folk ønsker en større stat enn den liberalistiske, så vil det vokse seg frem en stat i ditt anarkistiske samfunn også. Men det blir jo feil å si at dersom de holder seg innenfor det jeg anser som legitimt, så vil den raskt vokse. Poenget er jo at den da holder seg innenfor, og er begrenset. Men alt er problematisk om folket ikke ønsker det slik.

Tja, det er muligens feil å kritisere din forutsettning (Staten som KUN beskytter folk mot overgrep), men hvorfor tror du at dette ikke vil kunne endres til dagens "Staten som KUN beskytter folk".

Eller er din forutsettning at de som jobber i Staten ikke tenker på sin egen interesse, ettersom slikt kun er noe griske kapitalister gjør?

Når man har kommet til det stadiet der, vil man ha innsett at styresettet i seg selv gagner alle, også seg selv. =)
Hvorfor tror du at det ikke vil gagne de som har kontrollen med voldsmonopolet å bruke dette til egen fordel?

Er det ikke sannsynlig at dette vil gagne dem mer enn å ikke utnytte voldsmonopolet til egen fordel?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Høyesterett, Forsvar, Politi, ....

Hvordan ser du for deg konkurranse mellom flere forskjellige konkurrerende høyesterett, forsvar og politi?

Hvordan blir det med forsvar? La oss nå si at noen tilbyr å krige på Israel sin side, så har du de som vil krige for Palestina.. Kan jo bli litt rotete? Det er jo sterke interessekonflikter her. Så har du de som er i mot abort, og de som er for... Hvis en rettslig institusjon vil dømme en som har tatt abort for drap, mens en annen vil frikjenne, hvordan fungerer dette? Og hvordan vil konkurransen mellom polititjenester bli?

Tja, det er muligens feil å kritisere din forutsettning (Staten som KUN beskytter folk mot overgrep), men hvorfor tror du at dette ikke vil kunne endres til dagens "Staten som KUN beskytter folk".

Det er enklere å opprette en stat i et anarkistisk samfunn tror jeg?

Poenget er vel at ingen ting fungerer dersom folket vil ha en enorm stat...

De må være bevisste på at staten skal være liten, og de må ha store kunnskaper.

Tror jeg det er realistisk? Nei absolutt ikke... Men lov å håpe... Jeg tror at det kan endres til dagens modell. Absolutt. Men jeg støtter bare en liten begrenset ministat, som jeg har beskrevet tidligere. Det er jo så og si anarki, da det ikke er noen herskere i den forstand at de styrer over folk, men administrerer grunnleggende sikkerhetstjenester i den hensikt å beskytte folk mot vold/initiering av tvang. :)

Hvorfor tror du at det ikke vil gagne de som har kontrollen med voldsmonopolet å bruke dette til egen fordel?

Jo. Vel.. Det vil vel gagne dem. :(

Men hva om de ikke får lov til å utvide den?

Det er selvsagt problemer her. Men i et anarki kan jo private politi, og forsvarstjenester vokse seg store, og også begynne å skaffe seg mye makt (...). Eller har du noen gode innvendinger?

Er det ikke sannsynlig at dette vil gagne dem mer enn å ikke utnytte voldsmonopolet til egen fordel?

Jeg vet ikke. Men må jo ikke gagne dem? Jeg tror full frihet gagner alle, også de som er politikere i dag. Målet er vel å begrense staten, samt begrense enkeltindivider i å bestemme over andre individer.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...