тurbonєℓℓo Skrevet 17. september 2014 Forfatter Del Skrevet 17. september 2014 Du må utdype hva du spør etter. Er det ett enkelt marked du ønsker å simulere, eller alle sammen? Og hva skal denne modellen eventuelt vise, samt hvordan ønsker du at individuelle valg skal tas av agentene? Mye av dette gjøres allerede i moderne makroøkonomiske modeller med mikrofundament, slike modeller brukes blant annet i sentralbanker rundt om. Å gjøre markedet i modellen "fritt" handler jo bare om å ikke legge restriksjoner på hva agentene kan foreta se, og sette skatter og offentlig forbruk lik null. En simulator som kan vise oss hvordan det frie markedet fungerer. Nå vet jeg ikke om dette er mulig. Mange liberalister mener det er helt umulig å få til, da det trengs en simulator som da kan simulere alt ned til den minste partikkel/atom/kvarke. At ikke vet hva folk vil velge osv. Jeg vet ikke. Man må vel sørge for noe kunstig intelligens. Eller man kan lage en verden der folk kan kjøpe og selge uten restriksjoner, produsere og lage ting etc. Da menes slik som jeg og deg som da er inni en spillverden. Men det vil jo her være mange problemer, så jeg vet ikke. =) Hvordan lager de disse moderne makroøkonomiske modellene? Gidder du forklare? Kan ikke være spesielt morsomt å spille Sim City hvis spillernes eneste oppgave er å observere hva som skjer.Hehe, vel. Det må jo være et slags rollespill eller noe altså et førstepersons spill, kanskje et spill der det er om å gjøre å bli rikest mulig eller noe i den duren der. 1 Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 (endret) Du som er så opptatt av økonomi har vel lest litt grunnleggende mikroøkonomi? I mikroøkonomi har man rasjonelle individerer som maksimerer en nyttefunksjon over et antall ulike konsumvarer, eventuelt over flere tidsperioder. Disse nyttefunksjonene kan man estimere statistisk ut fra hvilke konsumvalg folk gjør for å kalibrere en eventuell modell. Det er klart at dette er enorme antagelser, og sannsynligvis ønsker man en mer sofistikert kunstig intelligens dersom man ønsker å simulere noe slikt. I tillegg må man presisere hvilke rammer økonomien setter for produksjon og konsum, samt hvilke andre institusjonelle rammeverk som finnes. Hva kreves som input for å produsere varer, hvor mye finnes det av slik input også videre. Kan alle starte firmaer, finnes det monopolisme etc. Jo mer realistisk man ønsker en modell, og jo mer den skal vise, desto vanskeligere er den å lage, naturlig nok. Et av hovedproblemene er sannsynligvis som nevnt hvordan man skal modellene individuelle valg. Endret 17. september 2014 av Papegøye 1 Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Jeg vil tro det blir uhyre vanskelig iom. at ingen spill/programmer som jeg vet om har en slik modell. Man kan vel si at enkelte spill er basert på det frie markedet og da spesielt EVE online. Men det er ingen "statsmakt" som straffer en spiller for å initere tvang på/mot en annen spiller. det er vel mer at det er makta som rår. Du kan jo også sjekke ut Tropico, gjerne den siste versjonen, og se litt på det. er vel egentlig et spill som skal simulere at du er en diktator men det kan sikkert spilles motsatt også. Men i de fleste spillene er det lagt inn noen føringer som gjør at man må/bør skattelegge innbyggerene på ett eller annet vis. Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Hva forventer du forresten at en slik simulering vil vise turbonello, kontra en simulering av et "ufritt" marked? Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 I bunn og grunn handler vel diskusjonen om det i det hele tatt er mulig å simulere et samfunn/marked. Dersom det er mulig kan man uansett endre simuleringen for å gjøre samfunnet mer eller mindre fritt. Jeg tror det er mulig, men at man i såfall må gi slipp på noe realisme og noe funksjononalitet. Feks er det vanskelig å simulere oppfinnelse av ny teknologi uten en eller annen form for forenkling (vi vet ikke hva som feks ville blitt oppfunnet i en kontrafaktisk virkelighet). 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 30. september 2014 Forfatter Del Skrevet 30. september 2014 (endret) Hva forventer du forresten at en slik simulering vil vise turbonello, kontra en simulering av et "ufritt" marked?Vanskelig å si. La oss si at man skaper kunstig intelligens som er like dumme/intelligente (alt ettersom) som oss mennesker inni et spill. Og man har laget et spill der jordklodend, har begrensede resurser, og man har partikler ned til det minste atom, eller kvarke, og man kan lage hva som helst. I begynnelsen er ingen ting laget. Men etterhvert så begynner det kunstige livet å lage ting, fra det, osv. Så kan man jo da se hvordan denne verden utvikler seg med ren liberalisme. Hensikten er å se en realistisk simulering av et slikt samfunn. Da kan man se hvor bra folk har det, hvor store forskjeller mellom folk, osv som eksisterer, og hvor mye kriminalitet det er der osv. =P Helt enig med deg i det siste du sier. Men om det er mulig så.... Endret 30. september 2014 av turbonello Lenke til kommentar
Foxium Skrevet 30. september 2014 Del Skrevet 30. september 2014 Selvfølgelig er det mulig, spørsmålet er om vi vil være i stand til å kunne utføre det. 1 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 4. oktober 2014 Del Skrevet 4. oktober 2014 Den som klarer å simulere ett enkelt menneske er kvalifisert for nobelprisen i alle disipliner. Du kjenner deg selv ut og inn, men klarer likevel ikke å simulere dine egne handlinger det neste døgnet. Bare prøv. Da sier det seg selv at ideen om å simulere et fritt samfunn er umulig. Og det skal vi være glade for, det er nemlig årsaken til at frihet er nødvendig. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2014 (endret) Den som klarer å simulere ett enkelt menneske er kvalifisert for nobelprisen i alle disipliner. Du kjenner deg selv ut og inn, men klarer likevel ikke å simulere dine egne handlinger det neste døgnet. Bare prøv. Da sier det seg selv at ideen om å simulere et fritt samfunn er umulig. Og det skal vi være glade for, det er nemlig årsaken til at frihet er nødvendig. http://io9.com/5980117/new-16-billion-supercomputer-project-will-attempt-to-simulate-the-human-brain Endret 4. oktober 2014 av тurbonєℓℓo Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 5. oktober 2014 Del Skrevet 5. oktober 2014 Nei. De som lager denne simulatoren må i så fall være 100% helt politisk nøytral. Hvordan skal du finne noen som kan kode godt nok, som kan nok om politikk og som samtidig er nøytral slik at ingen av meningene blir «blandet» oppi simulatoren? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 5. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2014 Nei. De som lager denne simulatoren må i så fall være 100% helt politisk nøytral. Hvordan skal du finne noen som kan kode godt nok, som kan nok om politikk og som samtidig er nøytral slik at ingen av meningene blir «blandet» oppi simulatoren?Trenger ikke være nøytral over hodet. Man trenger heller ikke kunne noe som helst om politikk overhodet. Man må kun vite hva det frie marked er for noe, og hva den liberalistiske rettsstaten i den Konstitusjonelle Republikken er for noe og hva slags funksjon den har. Mer trenger man strengt tatt ikke. Du får ikke blandet inn noe som helst. Man koder en liberalistisk rettstat slik den er beskrevet, og den er beskrevet svært godt. Blant annet her: http://liberalismen.no/liberalisme-og-demokrati/ Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Er dette spillet noe å prøve? Jeg har ikke prøvd det selv så jeg vet ikke. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 http://io9.com/5980117/new-16-billion-supercomputer-project-will-attempt-to-simulate-the-human-brain I dag har to nordmenn for første gang fått nobelprisen i medisin. Det er ekteparet Moser fra NTNU for sin forskning på hjernen. Dette sier de, og over 500 andre hjerneforskere om dette prosjektet: Veldig naivt. Vil boikotte EUs hjerneforskning. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2014 (endret) Er dette spillet noe å prøve? Jeg har ikke prøvd det selv så jeg vet ikke.Ja, jeg har spilt det en del. Det er litt bra ja. Du forstår mye mer av hva politikk går ut på når du tar den. Man kan også få en modifikasjon (jeg har ikke prøvd den) der hvor befolkningen er sterkt liberalistiske.) Den kan være noe å bryne seg på. =) Så kan du også se, at det beste ville vært om folk fikk bestemme mer selv, osv. =P Men dette er ingen god simulator til det jeg beskriver her. Det er mer et spill der hvor du har grupper i samfunnet, som du skal tekke. Egentlig et litt kjedelig spill. Men med en gang så var det litt interessant. http://io9.com/5980117/new-16-billion-supercomputer-project-will-attempt-to-simulate-the-human-brain I dag har to nordmenn for første gang fått nobelprisen i medisin. Det er ekteparet Moser fra NTNU for sin forskning på hjernen. Dette sier de, og over 500 andre hjerneforskere om dette prosjektet: Veldig naivt. Vil boikotte EUs hjerneforskning. Naivt på hvilken måte da? Endret 6. oktober 2014 av тurbonєℓℓo Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 Er dette spillet noe å prøve? Jeg har ikke prøvd det selv så jeg vet ikke. Spilt det i femten timer. GO FOR IT! Lenke til kommentar
Pinng Skrevet 19. januar 2015 Del Skrevet 19. januar 2015 Er det mulig å simulere et fritt samfunn virituelt på noen god måte? Nei. De fleste oppfører seg ikke i virkeligheten som de ville gjort i et virtuelt samfunn. Er det mulig å simulere et fritt marked virituelt på noen god måte? Ja. https://bitcoin.org/en/ Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Du må utdype hva du spør etter. Er det ett enkelt marked du ønsker å simulere, eller alle sammen? Og hva skal denne modellen eventuelt vise, samt hvordan ønsker du at individuelle valg skal tas av agentene? Mye av dette gjøres allerede i moderne makroøkonomiske modeller med mikrofundament, slike modeller brukes blant annet i sentralbanker rundt om. Å gjøre markedet i modellen "fritt" handler jo bare om å ikke legge restriksjoner på hva agentene kan foreta se, og sette skatter og offentlig forbruk lik null. En simulator som kan vise oss hvordan det frie markedet fungerer. Nå vet jeg ikke om dette er mulig. Mange liberalister mener det er helt umulig å få til, da det trengs en simulator som da kan simulere alt ned til den minste partikkel/atom/kvarke. At ikke vet hva folk vil velge osv. Jeg vet ikke. Man må vel sørge for noe kunstig intelligens. Eller man kan lage en verden der folk kan kjøpe og selge uten restriksjoner, produsere og lage ting etc. Da menes slik som jeg og deg som da er inni en spillverden. Men det vil jo her være mange problemer, så jeg vet ikke. =) Hvordan lager de disse moderne makroøkonomiske modellene? Gidder du forklare? Mange av disse modellene og tankegangen er basert på at mennesker handler rasjonelt, og rasjonelt betyr ofte implisitt at de forsøker å maksimere egen profitt. Problemet er at denne "homo economicus" er en dårlig modell for faktisk menneskelig oppførsel. Psykologen Daniel Kahneman har forsket på dette, og vant Nobels minnepris i økonomi for arbeidet sitt. Isaac Newton var inne på noe lignende for mer enn 150 år siden: "I can calculate the motions of the heavenly bodies, but not the madness of people." Han skal angivelig ha sagt dette etter å ha tapt stort på investere i en økonomisk boble som sprakk. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 21. januar 2015 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2015 Du må utdype hva du spør etter. Er det ett enkelt marked du ønsker å simulere, eller alle sammen? Og hva skal denne modellen eventuelt vise, samt hvordan ønsker du at individuelle valg skal tas av agentene? Mye av dette gjøres allerede i moderne makroøkonomiske modeller med mikrofundament, slike modeller brukes blant annet i sentralbanker rundt om. Å gjøre markedet i modellen "fritt" handler jo bare om å ikke legge restriksjoner på hva agentene kan foreta se, og sette skatter og offentlig forbruk lik null. En simulator som kan vise oss hvordan det frie markedet fungerer.Nå vet jeg ikke om dette er mulig. Mange liberalister mener det er helt umulig å få til, da det trengs en simulator som da kan simulere alt ned til den minste partikkel/atom/kvarke. At ikke vet hva folk vil velge osv. Jeg vet ikke. Man må vel sørge for noe kunstig intelligens. Eller man kan lage en verden der folk kan kjøpe og selge uten restriksjoner, produsere og lage ting etc. Da menes slik som jeg og deg som da er inni en spillverden. Men det vil jo her være mange problemer, så jeg vet ikke. =) Hvordan lager de disse moderne makroøkonomiske modellene? Gidder du forklare? Mange av disse modellene og tankegangen er basert på at mennesker handler rasjonelt, og rasjonelt betyr ofte implisitt at de forsøker å maksimere egen profitt. Problemet er at denne "homo economicus" er en dårlig modell for faktisk menneskelig oppførsel. Psykologen Daniel Kahneman har forsket på dette, og vant Nobels minnepris i økonomi for arbeidet sitt. Isaac Newton var inne på noe lignende for mer enn 150 år siden: "I can calculate the motions of the heavenly bodies, but not the madness of people." Han skal angivelig ha sagt dette etter å ha tapt stort på investere i en økonomisk boble som sprakk. Interessant. =) Har man noen økonomisk modell som baserer seg på at folk handler irrasjonelt? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Ja, det var derfor jeg presiserte hva som er tolkningen av "rasjonell" i økonomisk betydning. Folk kan gjøre kloke valg som ikke passer i økonomiske modeller. Og dumme valg som kan er vanskelig å forutsi. Da må man nesten kunne spå hvordan mennesker misforstår. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 (endret) ... der hvor statens eneste legitime rolle er å beskytte folk mot mot overgrep?Der eliminerte du det frie marked innen sikkerhetstjenester, og om Staten faktisk holder seg innenfor det du anser som legitimt vil denne raskt vokse og dermed redusere og redusere det resterende frie markedet til der er svært lite igjen. Eller er din forutsettning at de som jobber i Staten ikke tenker på sin egen interesse, ettersom slikt kun er noe griske kapitalister gjør? Endret 27. januar 2015 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå