тurbonєℓℓo Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Er det mulig å simulere et fritt samfunn / fritt marked virituelt på noen god måte? Eller er det helt umulig? Jeg kom over denne interessante artikkelen: http://mises.org/freemarket_detail.aspx?control=280 Den tar for seg Sim City 2000, og hvordan byggespillene reflekterer vår sterke tro på staten/myndighetene. Så simulere diktatur, er vel kanskje mulig, men er det mulig å simulere et fritt marked, der hvor statens eneste legitime rolle er å beskytte folk mot mot overgrep? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Multiplayer nettspill, forutsatt at man har mange nok aktører, så vil det jo i praksis kunne simulere et marked. Man vil også kunne endre på spillereglene som variabler, for å f.eks. justere styringen. Å simulere som en ren datamodell er nok litt optimistisk. For mange faktorer. Sim City 2000 er kult, forresten. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Sett opp en MMORPG-server, deaktiver GM-funksjonaliteter, og få nok spillere. Voilà, fritt marked. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 2. september 2014 Forfatter Del Skrevet 2. september 2014 Multiplayer nettspill, forutsatt at man har mange nok aktører, så vil det jo i praksis kunne simulere et marked. Man vil også kunne endre på spillereglene som variabler, for å f.eks. justere styringen. Å simulere som en ren datamodell er nok litt optimistisk. For mange faktorer. Sim City 2000 er kult, forresten. Japp. =) Det er nok for mange faktorer ja, kanskje. Men hadde vært morsomt om det faktisk gikk an. Eller at man simulerte sannsynlige utfall av det, så man fikk se hvordan det ville fungert. Men flere som sier det er en umulighet, da virkeligheten omfatter så mye at det ikke ville vært mulig å fått med alt i en simulator. =P Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Japp. =) Det er nok for mange faktorer ja, kanskje. Men hadde vært morsomt om det faktisk gikk an. Eller at man simulerte sannsynlige utfall av det, så man fikk se hvordan det ville fungert. Men flere som sier det er en umulighet, da virkeligheten omfatter så mye at det ikke ville vært mulig å fått med alt i en simulator. =P I prinsippet så tror jeg ikke det er noe ved universet som gjør at det er umulig å simulere. Problemet blir mest med at vi foreløpig ikke har nok kjennskap til å gjøre det fornuftig, samt at det vil kreve absurd mye regnekraft. Men hadde vært artig. 1 Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 EVE online kan jo sjekkes ut. Markedet er spillerstyrt, med noen begrensninger(det er tross alt et spill). Kjøp, selg og lur andre spillere. Vil du se "fritt marked" utfolde seg fritt, ja da er vel dette det nærmeste man kommer. Det er også et fantastisk eksempel på hvordan ignoranse/mangelfull informasjon kan påvirke lommeboka di. Det er også artig å se spilleres ulik motivasjon for kjøp/salg. Pris kan for eks være nesten irrelevant om man har nok penger og "tid" vil ofte være et mer verdifullt gode. Noen kan lett betale dobbel eller tredobbel pris om man sparer nok tid. Det samme gjelder salg. Raske salg, lavere profitt, mer tid. 2 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 3. september 2014 Forfatter Del Skrevet 3. september 2014 (endret) EVE online kan jo sjekkes ut. Markedet er spillerstyrt, med noen begrensninger(det er tross alt et spill). Kjøp, selg og lur andre spillere. Vil du se "fritt marked" utfolde seg fritt, ja da er vel dette det nærmeste man kommer. Det er også et fantastisk eksempel på hvordan ignoranse/mangelfull informasjon kan påvirke lommeboka di. Det er også artig å se spilleres ulik motivasjon for kjøp/salg. Pris kan for eks være nesten irrelevant om man har nok penger og "tid" vil ofte være et mer verdifullt gode. Noen kan lett betale dobbel eller tredobbel pris om man sparer nok tid. Det samme gjelder salg. Raske salg, lavere profitt, mer tid. Takk for godt svar! Dette EVE må jeg teste en eller annen gang!! Japp. =) Det er nok for mange faktorer ja, kanskje. Men hadde vært morsomt om det faktisk gikk an. Eller at man simulerte sannsynlige utfall av det, så man fikk se hvordan det ville fungert. Men flere som sier det er en umulighet, da virkeligheten omfatter så mye at det ikke ville vært mulig å fått med alt i en simulator. =P I prinsippet så tror jeg ikke det er noe ved universet som gjør at det er umulig å simulere. Problemet blir mest med at vi foreløpig ikke har nok kjennskap til å gjøre det fornuftig, samt at det vil kreve absurd mye regnekraft. Men hadde vært artig. Tenker akkurat det samme som deg. Ja, det hadde vært veldig artig!! Endret 3. september 2014 av turbonello Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 (endret) Eventuelt sett på de markeder som per i dag ikke er regulerte. Typ prostitusjon og narkohandel. Så ser du at selv i markeder som i utgangspunktet burde være frie finnes det hirakier. Som da mange mener burde bli tatt under statens vinger slik at man kan regulere det å kontrolere det på en skikkelig måte. Endret 3. september 2014 av Priim Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 3. september 2014 Forfatter Del Skrevet 3. september 2014 Eventuelt sett på de markeder som per i dag ikke er regulerte. Typ prostitusjon og narkohandel. Så ser du at selv i markeder som i utgangspunktet burde være frie finnes det hirakier. Som da mange mener burde bli tatt under statens vinger slik at man kan regulere det å kontrolere det på en skikkelig måte. Kontrollere det på skikkelig måte. Ta et eksempel på regulering som fungerer på skikkelig måte. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Eventuelt sett på de markeder som per i dag ikke er regulerte. Typ prostitusjon og narkohandel. Så ser du at selv i markeder som i utgangspunktet burde være frie finnes det hirakier. Som da mange mener burde bli tatt under statens vinger slik at man kan regulere det å kontrolere det på en skikkelig måte. Kontrollere det på skikkelig måte. Ta et eksempel på regulering som fungerer på skikkelig måte. For å ta en total avsporing: Fiskeri og olje er to tanker som umiddelbart treffer meg. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 For å ta en total avsporing: Fiskeri og olje er to tanker som umiddelbart treffer meg. Fiskeri og olje eksempler på reguleringer som virker??? Javel? 1 Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Mener du at f.eks. fiskeri virker bedre uten reguleringer av noe slag? i så fall bør du forklare hvorfor den Norske varianten er den eneste som så langt ser ut til å fungere og som nå blir forsøkt kopiert av land som har hatt et kvotefritt system. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. september 2014 Forfatter Del Skrevet 4. september 2014 Mener du at f.eks. fiskeri virker bedre uten reguleringer av noe slag? i så fall bør du forklare hvorfor den Norske varianten er den eneste som så langt ser ut til å fungere og som nå blir forsøkt kopiert av land som har hatt et kvotefritt system.I et fritt marked, som da var utgangspuktet, da det var dette man skulle simulere, ville havet blitt eid av haveiere (på samme måte som at man har eiere av land), disse ville i et fritt marked regulert havområdene, kanskje mye bedre enn staten, da de har et direkte ansvar, og må ta konsekvensene av det de måtte gjøre selv. Noe staten ikke må. Les om "felleseiendommens tragedie" ("Tragedy of the commons"). Det er det som er tilfellet i det eksemplet du nevner. Altså stater som da har hatt et kvotefritt system. En hver privat hav-eier, ville sørget for at det alltid var en mengde med fisk i sitt havområde, da havområdet ville miste veldig mye av sin verdi om de ikke gjorde det, osv. Sånne ting som dette kunne vært morsomt å sett simulert. Men tviler på at det blir det med det første. Man må bruke fornuften å prøve å se for seg hvordan ting ville blitt istedet. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Drømmescenarioer turbonello, det som sannsynligvis hadde skjedd med såkalte haveiere i lofoten er at etter at torsken var fisket opp, så hadde de fått inn oljeboring for å makse profitt. Når oljen gikk tom ville de ha igjen tatt i bruk arealet til noe som kunne gi dem maks peng, f.eks. lagring av radioaktivt avfall under havbunnen Er forøvrig enig med Priim, bare se på GTA 1 Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Så lenge mennesket ikke er en konstant i regnestykket er jeg redd for at et helt fritt marked aldri vil fungere iom. at grådigheten ikke kjenner noen grenser. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 7. september 2014 Forfatter Del Skrevet 7. september 2014 Drømmescenarioer turbonello, det som sannsynligvis hadde skjedd med såkalte haveiere i lofoten er at etter at torsken var fisket opp, så hadde de fått inn oljeboring for å makse profitt. Når oljen gikk tom ville de ha igjen tatt i bruk arealet til noe som kunne gi dem maks peng, f.eks. lagring av radioaktivt avfall under havbunnen Er forøvrig enig med Priim, bare se på GTA Alt det du sier der er ekstremt lite sannsynlig.... Men du tuller jo bare. GTA er ikke noe godt eksempel, det er kanskje det dårligste. 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 8. september 2014 Del Skrevet 8. september 2014 (endret) Bra argumenter, det du forfekter er en utopi som er ekstremt usannsynlig da det forutsetter en mennesketype og menneskeatferd som ikke eksisterer. Endret 8. september 2014 av mandela 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 10. september 2014 Forfatter Del Skrevet 10. september 2014 Bra argumenter, det du forfekter er en utopi som er ekstremt usannsynlig da det forutsetter en mennesketype og menneskeatferd som ikke eksisterer. Hva er en utopi som forutsetter en mennesketype og en menneske-adferd som ikke eksisterer? 1 Lenke til kommentar
Papegøye Skrevet 16. september 2014 Del Skrevet 16. september 2014 Du må utdype hva du spør etter. Er det ett enkelt marked du ønsker å simulere, eller alle sammen? Og hva skal denne modellen eventuelt vise, samt hvordan ønsker du at individuelle valg skal tas av agentene? Mye av dette gjøres allerede i moderne makroøkonomiske modeller med mikrofundament, slike modeller brukes blant annet i sentralbanker rundt om. Å gjøre markedet i modellen "fritt" handler jo bare om å ikke legge restriksjoner på hva agentene kan foreta se, og sette skatter og offentlig forbruk lik null. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 17. september 2014 Del Skrevet 17. september 2014 Kan ikke være spesielt morsomt å spille Sim City hvis spillernes eneste oppgave er å observere hva som skjer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå