Gå til innhold

Ruter - Dele til leieboer

Tommyboy

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen her som vet om en ruter som kan lage en spesifisert bruker og sette en fast båndbredde på denne brukeren?

Greia er den at vi har en leieboer i kjelleren og hun bruker pr dags dato samme trådløse nettverk som resten av huset. Vi har en 30 Mb linje og jeg ville gjerne har dedikert 10 Mb til henne og 20 Mb til resten av huset. Er dette mulig? Og hvilken ruter burde jeg i så fall kjøpe?

Tommy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Dette har jeg erfaringmessig opplevd som veldig vanskelig, onkelen min med masse nettverks-sertifiseringer klarte å få til noe halvveis, men det var veldig klønete.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kjørte samme selv hjemme, med et nett uten begrensning for oss og et gjestenett med 10 Mbps for leieboer. Funket helt flott. Telenor Zyxel 2812.

Lenke til kommentar

Det trengs ofte en mer avansert software enn det som normalt er med i hjemmerutere. Å begrense hastighet bruker litt resursser når det skal gjøres software og betegnes nok som noe mer avansert enn hva normalbehovet er.

Pfsense er et fint OS å bruke på feks en litt eldre datamaskin som har to nettverkskort.

Her kan du enkelt opprette fler vlan og dele dette ut på en swich hjemme hos deg med en eller flere porter til leieboer og deg selv.

Tror også en del open source firmwares til Asus-ruter som dd-wrt og tomato/-usb har støtte for dette.

Edit, er forøvrig fler tråder om dette på forumet - hvis du hadde søkt ;)

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar

Telenor P8702N og flere andre Zyxel-rutere har funksjonalitet for dette. Man setter opp et eget SSID da for leieboeren og begrenser hastigheten på dette.

Mistenker at man da fortsatt er på samme vlan/LAN i ruteren og at det i utgangspunktet ikke gir noe mer sikkerhet enn om man delte wlan. Ikke testet dette selv dog. Noen kan kanskje bekrefte/avkrefte? Finner ikke noe god info om dette på telenor sine nettsider.

Å kun tilby wlan til en leietaker er rimelig kjipt, men det er no en helt annen sak.

Lenke til kommentar

du blir satt på ett annet subnet (annen ip adresse range), om det er noen fler sperringer enn det tør jeg dog ikke si

men du kan sette hastighetsbegrensning både opp og ned på alle trådløse nettene, hvertfall på det nyeste zyxel p8702n

Endret av xFrEaKx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Telenor P8702N og flere andre Zyxel-rutere har funksjonalitet for dette. Man setter opp et eget SSID da for leieboeren og begrenser hastigheten på dette.

Mistenker at man da fortsatt er på samme vlan/LAN i ruteren og at det i utgangspunktet ikke gir noe mer sikkerhet enn om man delte wlan. Ikke testet dette selv dog. Noen kan kanskje bekrefte/avkrefte? Finner ikke noe god info om dette på telenor sine nettsider.

Dette blir separate LAN som med egne IP-ranger, og det er ikke routing mellom dem (dette kan slås på dersom man ønsker). Jeg testet dette selv da jeg satte opp, og det var ingen enkel mulighet for leieboer å få tilgang til annet enn sitt eget LAN og til internett.

Lenke til kommentar

Dette er ganske enkelt å få til i pfsense. Alt du trenger å lage to limitere, sette brukerens utsyr som statisk IP (gjerne med statisk ARP) i DHCP. Også lager du regler som lar den IP-adressen eller rangen passere, med limiters valgt i regelen.

Det er nok litt enkelt forklart og tar ikke hensyn til adskillelse mellom ditt eget nett og naboens. Men har du først pfsense, kan du bare ha et eget interface for gjester.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Traffic shaping er forholdsvis greit på f.eks pfSense, både basert på "scheduler" regler eller for interfacer/subnett som helhet. Fint at sånne greier også kommer på hjemmedingser.

Forøvrig er en statisk bitrate fordeling ikke akkurat idéelt. Det en bør få til er en fordelingsnøkkel som prioriterer %-vis, f.eks 70/30 når maksimal utgående båndbredde benyttes. Det er jo lite nyttig å begrense en bruker dersom de andre ikke benytter sin del for øyeblikket.

Dessuten, om en har leieboer, er det nok best med separate nett, ja. Så får en heller sette opp de reglene en finner nødvendig for kommunikasjon nettene imellom.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Å kun tilby wlan til en leietaker er rimelig kjipt, men det er no en helt annen sak.

Nå var det vel kun det å begrense båndbreddebruken som var ønsket slik jeg forstod det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...