Gå til innhold

Støtte fra NAV?

ltdata

Anbefalte innlegg

Nav er en god løsning for folk som trenger rehabilitering! I Norge er NAV en gratis tjeneste der du ringer inn, og får penger nesten uansett årsak! Du kan til og med jobbe imens du får trøkt penger lagt opp etter øra! Hvis du naver, er du hjemme. Du starter ikke ditt egent firma med 50 ansatte imens du naver. Jeg synes nav er en fin organisasjons, men det er for mange som utnytter systemet

Endret av Bmbn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen tvil om at NAV er nødvendig, men er det jo heller ingen tvil om at det er nok av folk som utnytter NAV til de grader!

Bullshit - Hvis man er så heldig å ha en jobb så er man fornøyd med det! Man tar ikke penger fra staten selv om man kan. Hvis man derimot blir sparket eller annen grunn mister jobb, er jeg enig i at man bør søke støtte/hjelp fra NAV.

Ja det ser virkelig ut som TS har en jobb man er fornøyd med og vill slutte fordi TS kan ta penger fra staten...

Man kan få dagpenger selv om man sluttet frivillig, men det er gjerne åtte ukers karenstid.

ok. Uten å ville gå i detalj på saken så kan jeg si at arbeidsforholdene i jobben har blitt mye værre enn tidligere og at dette er utenfor min kontroll og kan ikke regnes med som en del av arbeidsoppgavene. Dette tærer selvsagt psykisk, og jeg ser på det som jeg kanskje er nødt til å si opp for å bevare min egen helse. Komplisert for å si det slik.

Gir blanke F.... i at det er en jobb man kanskje ikke er fornøyd med. Mener bare at man ikke skal utnytte et system som mange gjør.

Lenke til kommentar

Gir blanke F.... i at det er en jobb man kanskje ikke er fornøyd med. Mener bare at man ikke skal utnytte et system som mange gjør.

Vi skjønner du gjør det... for meg er det bedre at noen slutter i en jobb som gjør dem syk og heller får litt dagpenger til man får ny jobb istedefor langvarige sykemeldinger eller uføretrygd senere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vi skjønner du gjør det... for meg er det bedre at noen slutter i en jobb som gjør dem syk og heller får litt dagpenger til man får ny jobb istedefor langvarige sykemeldinger eller uføretrygd senere.

så lenge de starter etter en ikke alt for lang tid så er det 100% greit. Men de som igjen utnytter...

Lenke til kommentar

så lenge de starter etter en ikke alt for lang tid så er det 100% greit. Men de som igjen utnytter...

Vi er helt enige i at å utnytte NAV er en uting... vi er bare ikke enige om hvor grensen går!!

Lenke til kommentar

Nav er en god løsning for folk som trenger rehabilitering! I Norge er NAV en gratis tjeneste der du ringer inn, og får penger nesten uansett årsak! Du kan til og med jobbe imens du får trøkt penger lagt opp etter øra! Hvis du naver, er du hjemme. Du starter ikke ditt egent firma med 50 ansatte imens du naver. Jeg synes nav er en fin organisasjons, men det er for mange som utnytter systemet

Jeg lurer på hvor lett det er å få penger til rehabilitering. Jeg var 100% sykmeldt i 3mnd 0g 60% i 3mnd. Det var ryggen min som knela etter flere år med løft i jobb. Da trodde jeg livet var over i den type jobb og søkte om omskolering. Personlig er min oppfatning av at det var en prosess som ville ta laang tid og jeg følte meg nærmest som om jeg hadde møtt opp i DNB med en krølla femtilapp med spørsmål om de kunne veksle den i en koffert med tusenlapper. Magisk nok så har jeg blitt bra, skaden er der og jeg må begrense løft, men jeg er funksjonsfrisk. Glad gikk jeg tilbake på jobb og takket høyere makter for at NAV og jeg aldri skulle ha noe mer med hverandre å gjøre. Så går det da noen mnd og så skjer det saker og ting på jobb. Vi var tre forskjellige grupper, med helt ulike arbeidsoppgaver, hvorpå det da bestemmes at den ene gruppa fjernes og arbeidet fordeles på de øvrige. Ca 30 mann må gå og da etter ansenitet så vi i den nedlagte delen flyttes over i de andre. Dette har gått dårlig for meg da den nye jobben er noe jeg ikke helt fikser. Jeg/vi har krav på 6mnd opplæring, men etter det så vil vi bli testet i produksjon med stoppeklokke (!) og de som ikke er innafor kravet er å anse som oppsagt. For å være tidlig ute har jeg søkt jobber, men det er jaggu ikke lett. Søker og søker, men enten er det ikke behov (dekket opp med utenlandsk arbeidskraft) eller så må du ha utdanning, lang erfaring eller fagbrev. Jeg har søkt allt fra vaskejobber, bussjåfør til lager så vi snakker ikke om å ha for høye ambisjoner tror jeg. Så da lukter det NAV igjen. Der ser jeg at folk i ulike fora tror du får gull stappa ned i lommene og muligheter for å vie seg til ferie og friluftsliv på fulltid, men ut i fra hva jeg selv søker meg frem til så ser det ikke rosenrødt ut. Ja, jeg har krav på penger, maksimalt 309.000kr da jeg de siste årene har ligget på nær 600.000kr, men dette er maksimalt og IKKE noe de har tenkt å betale ut over tid eller med glede. Det ligger også trusler på NAV sine sider om at jeg kan tvangsflyttes til andre steder av landet, noe som svir da kone og barn må si takk og farvell til jobber og klassekamerater eller at jeg sier farvel til dem og tar ut skilsmisse. Det står vel også at vi kan måtte si fra oss hjemmet i bytte mot noe billigere da min del av lånet er på 800,000kr og lån bør man ikke ha.

Det er ikke noe spesielt trivelig å stålsette seg mot arbeidsledighet. Det koster en del nattesøvn og mye frustrasjon i søking på ett utall jobber. Om noe positivt ligger i dette så er det presset vi kjører på unga for å få seg en utdanning. Jeg leser jo også aviser og får med meg at noen får urettmessig utbetalt enorme summer, men dette må være utrolig dyktige folk da for meg som har jobbet siden 90tallet og hatt både to og tre jobber samtidig så ser det mørkt ut. Ikke er det sånn at NAV skaffer deg jobb heller. Om noe er de til ett hinder. Jeg har selv hørt arbeidsgivere si at de kaster søknader fra folk de tror er i NAV systemet. Han ene mente han kunne kjenne igjen en NAV-søknad på utformingen av søknaden. Nå skal det også sies at jeg har fått tilbud om jobb via vikarbyrå, men det var snakk om svært korte vikariater som ett par dager den ene uka, kanskje tre neste osv og da sjauejobber på brygga. Da jeg opplyste at jeg har en ryggskade som ikke helt samsvarer med løfting av 30kilos kasser på akkord så var de ikke intressert heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...