Gå til innhold

Spm vedr modem+ruter

svennaa

Anbefalte innlegg

Hva er best å oppsett når man har sammenkoblet en get ruter/modem og en asus ruter for stabilt nett og nettverk?

1. Get modem/ruter + Asus ruter som AP (DHCP av, egen statisk ip)

2. Get modemruter i Bridgemode + Asus ruter i routermode (Asus egen IP)

Siste alternativ fikk jeg av Kundeservice fra Get. Første alternativ har jeg kjørt på i 6mnd frem til jeg fikk problemer med ustabilitet da Eple produkter begynte å koble seg på nettverket.

Har kjørt på rådet fra Get nå, noe som tilsynelatende fungerer greit.. Men har aldri vært borti det oppsettet før. Kan noen forklare meg forskjellen? og hva som er best..

Endret av svennaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å vite hva forskjellen er så må du vite litt om hva et modem gjør, en router gjør og hva et AP gjør.

Modem er ganske enekelt noe som omformer signalelene get sender i veggen til noe en router(vel alt) kan bruke, kalt ethernet.

Routeren gjør masse greier, som å blandt annet sørge for at nettet du får fra get og nettet i ditt eget hjem er seperat og styrer tilgangen mellom disse

Et AP eller aksesspunkt er en boks som oversetter trådløst til trådbundet.

Flere og alle av disse funksjonene pluss switch er i samme boks.(Multi)Modem er modem, router, switch og AP i ett, mens en vanlig router er det samme, men uten modemet. Routeren er den tyngste biten og ofte kjernen i stablitetsproblemer i nettverket. Den kraftigste boksen bør derfor ta seg av routing. Multimodem som man får (låne) av levrandør er ikke det ypperste som er tilgjengelig. Modem kan også settes i såkalt bridgemode, bromuds, der man slå av alt annet enn modemdelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...