Gå til innhold

Varmekablene på badet røk, hvilke garantirettigheter har jeg?


Cutters

Anbefalte innlegg

I begynnelsen av juli kjøpte jeg en leilighet på Teisen i Oslo. Alt fungerte som det skulle, men rundt en måned etter overtakelsen slo jordfeilbryteren inn og sikringen røk. Jeg tilkalte elektriker og han kunne konstatere at det var brudd på varmekabelen på badet. Jeg takket jo selvsagt nei til boligkjøperforsikring når jeg overtok, men jeg er usikker på hvor mye det ville ha hjulpet meg

 

I salgsoppgaven står det at badene ble oppusset i 2006 i regi av borettslaget. Elektriker mente det i alle fall skulle være minst ti års garanti på varmekablene, og at jeg burde kontakte borettslaget for å få videre dokumentasjon på det arbeidet som har blitt utført. Jeg sendte en e-post til styret der jeg forklarte mitt problem og fikk følgende svar:

 

 

Skjønner problemet ditt, men det er ingen som har 10-15 års garanti på håndverkstjenester i Norge. Det kan være noe med produktet, men det er vanskelig å si. Normal garanti på slike ting er 3 år + 2 år reklamasjon.

Det skal følge en FDV-perm på det som er utført vedr denne jobben, denne skal følge leiligheten. Lurt å snakke med tidligere eier.

 

Det svaret virker greit nok det, men jeg spurte jo om selve kabelen. Kanskje jeg er litt naiv(er førstegangskjøper), men jeg burde jo kunne reklamere på selve kabelen(som jo er et fysisk produkt som noen har produsert), selv om jeg muligens må betale for å legge den. Kontaktet uansett tidligere eier, og de informerte meg om at de aldri hadde hatt noen FDV-perm. Jeg videreformidlet dette til styret, og jeg spurte om det var noe som gikk på borettslagets forsikring siden de utførte arbeidet. Jeg fikk dette til svar:

 

Dette er ingen våtromsskade og dermed ingen forsikringsskade, kablene kan slutte å virke etter x antall års bruk, normale er at andelseier må ordne dette selv.

 

Syns det vart pussig at du ikke tok dette med forrige eier før du kjøpte?

 

 

Den første delen er grei, men det avslutningen som irriterer meg litt. Jeg hadde jo allerede skrevet at feilen oppstod etter overtakelsen og det virker litt som om at de ikke har lest e-postene mine ordentlig. De har svart meg skikkelig på spørsmålet om FDV-dokumentasjonen

 

Hvilke rettigheter har jeg i en slik sak? Kunne jeg fått det igjen hvis jeg hadde tatt boligkjøperforsikring? Det er jo veldig sure penger å måtte rive baderomsgulvet rett etter at jeg har kjøpt leiligheten og styret virker jo ikke akkurat imøtekommende vedrørende mitt problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke fagmann, og det juridiske får andre svare på. Men jeg har vært borti problemet med at varmekablene røyk. Da lærte jeg at det vanligvis ikke er kablene i seg selv som ryker, men som oftest fuktighet i skjøten pga dårlig arbeid eller at kablene har vært avslått for lenge med fuktighet i gulvet.

 

I mitt borettslag var det etterhvert så mye feil at borettslaget satte av midler og fikk M-TEK til å reparere i inntil 10 år etter rehabiliteringen. Her røyk ca 10% av varmekablene i perioden 5 - 10 år, men de som hadde gjort jobben nekter for dårlig arbeid...

 

Det er stor sjanse for at du ikke behøver å rive hele gulvet. Uansett hvem som må betale, ta kontakt med M-TEK (eller kanskje det også er andre som gjør dette). Det er mye billigere, raskere og enklere hvis de kan fikse det. Min erfaring kan du lese her.

Lenke til kommentar

Du skriver at "elektriker mente det i alle fall skulle være 10 års garanti på varmekabler". Han er fagmann og baserer sikkert dette utsagnet på erfaringer han har gjort seg i sitt arbeide. Fyren i styret er baker? lærer? what ever, og baserer sitt svar på hva?

 

Jeg ville ikke slått meg til ro med svaret fra "styret", men heller fulgt opp sporet fra elektrikeren. Hva sier loven? Hvem utførte jobben, og hvilke garantier stiller disse? Hva er vanlig praksis når det gjelder varmekabler? Gjorde styret ei feilvurdering da de valgte akkurat dette firmaet som eventuelt gav kun "2+3 år garanti og reklamasjon", mot normalen i bransjen som (kanskje) er "minst 10 år"?

Lenke til kommentar

Er jo forsåvidt enig om å sjekke mer, men...

Det hjelper ikke med masse garanti på selve varmekablene når feilene vanligvis skyldes dårlig arbeid.

Når TS skriver borettslag på Teisen, så regner jeg med at det er OBOS. Da er det vanlig at styret bruker OBOS prosjekt for å prosjektere og kvalitetssikre for å unngå akkurat det problemet at menneskene i styret ikke er fagfolk.

Det er forskjell på garantier og reklamasjoner om man er privatkunde enn når borettslaget gjør B2B-avtaler. Her spørs det hva slags avtale som gjelder. Tviler på noen entrepenører gir så lange garantier på slike prosjekter (uten å evnt. å ta godt betalt).

 

 

Edit: Korrektur

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Jeg har snakket med OBOS sentralt, og de ba meg ta kontakt med styret i borettslaget for å få tak i den nødvendige dokumentasjonen. Elektrikeren skulle også prøve å få tak i informasjon da han kjenner til borettslaget fra før, men han sa at det ikke er alltid de er så flinke til å ta vare på slike dokumenter(men han håpet at de fortsatt hadde det) Vi er i alle fall to på saken nå.

 

Jeg tviler nok ikke på at garantien er 2+3 år på arbeidet, men selve kabelen burde uansett holde lengre, hvis den da ikke er fuktskadet(varmekablene var påslått da jeg overtok) Og hvis det er en fuktskade, så burde det jo muligens gå på forsikringen som i følge styret kun dekker våtromsskader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...