H-Frame Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Heisann!Har lenge gått å lurt på å kjøpe meg en veteranbil til søndagsturer om sommeren. I utgangspunktet var tanken en ford mustang eller noe i den duren. Snakket med en bekjent som eier et lakkeringsverksted om saken, og han sa at han hadde kjøpt en eldre mustang i god stand, men at han allikevel hadde hatt motoren ute 3 ganger før han i det hele tatt hadde kjørt med den, så han anbefalte ikke det uten at du kunne skru selv.Jeg har også alltid hatt et godt øye for vw beetle av alle ting.Jeg tenker som så at vw beetle ikke er så dyr i innkjøp, at de kanskje er litt mer driftsikre, og at jeg heller kan bruke litt penger på opprusting. Deletilgangen virker veldig god på disse bilene sammenlignet med andre veteranbiler. I og med at boblene er relativt enkelt skrudd i sammen så regner med at jeg greier enkle kosmetiske ting selv som å skifte seter, dørhåndtak osv, men jeg er ingen mekaniker så motor og drivlinje tør jeg ikke å gå løs på. Den store bekymringen er om det i det hele tatt finnes verksteder som kan ta service og reparasjoner på denne typen biler? Har googlet litt og finner liksom ingen verksteder som spesialiserer seg på veteranbiler, i alle fall ikke på vestlandet der jeg holder til (fant et verksted på østlandet, men litt langt å dra dit hvert år).Så det jeg egentlig lurer på er om det er et helvete å ha en slik bil hvis noe skal repareres?Regner med at du ikke kan levere en boble inn til meca eller et merkeverksted for service og reparasjon? Hadde satt pris på noen refleksjoner rundt det å ha en slik veteranbil, samt hvor enkelt det er med reparasjoner og service. Mvh. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Kjøper du deg haynes manual, så greier du det meste på boble selv, ta deg god tid bare Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Jeg forbinder ikke umiddelbart luftkjølte motorer med driftssikkerhet. Vurder MG, de har et stort miljø i Norge, og mye billige deler fra UK. Uansett er vel ikke veteranbil veien å gå hvis du ikke kan skru selv. Jeg vurderte selv Mustang, og drømte om Honda S2000, før jeg endte opp med en 1992-modell Mazda MX-5. Heller ikke den har vært feilfri, men grei nok. Hvis/når årsavgiften bakes inn i forsikringspremien blir det (mer) hensiktsmessig å avregistrere en bil om vinteren, men jeg har kjøpt hardtop til min (har ikke garasje). Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Bobla er ikke så verst driftssikker, men det skal sies at sylinder 3 (mener det er den ihvertfall, usikker i farta) har lett for å slite med varmgang, og derfor havarere. Skal man ha en bil av en slik type bør man være i stand til å gjøre det meste selv, man setter ikke smykket sitt inn på verksted. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Ingenting som er enklere å skru på enn veteranbiler, så jeg kan ikke forstå at dette skal være et problem for et kompetent bilverksted. Alle som vet hvordan et skrallesett virker og har en god servicemanual får til det meste på en slik bil. Så lenge du kjøper en bil i god stand er rust det viktigste. Parker den tørt og hold den ren, spesielt i understellet. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Mange (de fleste?) verksteder i dag utfører ikke reparasjoner, de utfører modulbytte.. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Hva mener du med det? Utfører modulbytte? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Jeg mener at verksteder i dag i stor grad har gått bort fra å reparere, men heller bytter deler. Rådebank i motor betyr ofte at man bytter hele motoren i dag.. For få år siden reparerte man den gamle. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Rådebank og andre katastrofale motorhavarier er nå spesialtilfeller hvor motoroverhaling må til, og dette krever mye spesialverktøy og kompetanse. Hvis du går til et motorverksted er det nok ikke noe problem å få overhalt en boble-motor. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Det er det ikke i hobbyverkstedet mitt heller, men det er et problem hos de fleste bilverksteder i dag. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Om du skal ha gammelbil, så meld deg inn i en klubb. Da har du kontakter som kan gi tekniske råd, kanskje hjelpe med teknisk arbeid, gi råd om verksteder og hvor skaffe deler etc. http://www.vvwklubb.no/ eller en av de lokale klubbene du gan google fram https://www.google.no/search?q=vw-klubb Tilsvarende klubber innes for drøssevis av andre merker/modeller også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå