Gå til innhold

Skal kjøpe nytt PC til 40.000+ kr å trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Jeg leser alt dere skriver her folkens jeg bare svarer ikke på alt pga jeg har lite greie på sånt så kan ikke svare heller, men husk jeg leser alt dere skriver! :)

Siden dere sier at hvis jeg skal gå for i7 5960X så burde jeg klokke den for å få mest mulig nytte av den. Jeg kommer til klokke etter vært. Jeg må bare lære meg å overklokke.

Jeg er bare usikker på prosessor valg men bestemmer meg i løpa av uke hvilken jeg skal gå for.

hw.no journalist VargAamo sier veldig nytte ting, men nå har jeg jo skjerm på 144hz men ikke G-Sync på den. Jeg kan jo bruke de pengene til kjøpe meg en G-Sync hvis jeg dropper den dyre cpu. G-Sync kommer jeg merke klart på spill. Den nye Asus ROG Swift er helt rå!

Jeg kommer til å kjøpe nytt pc i helga 100%!

Endret av NorwegianMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjøper 5960x fordi du får 8 overklokkbare kjerner, og er dermed sikret på alle plan hva cpuytelse angår de nærmeste 4 åra. Hvis du selger den brukt, så vil du også få solgt den til en god del mere enn 6kjerner cpu. Altså du vil ikkje tape så enormt på per brukte år.

Ja, det er det jeg tenkte også. Det er en fordell å gå for 5960x hvsi man tenker sånt. Men mange andre har også gode argumenter for å ikke velge 5960x :) Jeg bestemmer meg i løpa av uke hvilken jeg skal gå for. er i tenkeboksen :hmm:

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det. En 6 kjerne vil holde like lenge som en 8 kjerne om spill utelukkende er det du skal bruke det til de neste 4 årene. Om 4 år har det kommet noe som danker ut 5960X uansett. Hadde spill utnytta 8 kjerner hadde saken stilt seg veldig annerledes. Nå trenger man jo ikke nødvendigvis høre på de som bruker en vanlig årslønn på hardware i året, men har du råd så er det jo selfølgelig bare å kjøre på.

5960X til 8500kr er mye penger for de fleste, og det KUN for Cpu. I mine øyne totalt waste of money. Du får ingenting igjen for det i spill uansett. null, niks, nada.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Vi får se når Nizzen bencher bf hva forskjellen er mellom 4960x og 5960x. Det er vel liten tvil om at spill blir mer og mer CPU hungrig, spesielt MP (som selvsagt er det du skal spille). Det er per nå ikke mer enn 3500,- i forskjell mellom 5930 og 5960. Det utgjør ganske liten del av totalkostnaden for en maskin. Du kan bare vente og se, om 4 år er det ikke sikkert 5960X blir SÅ danket ut som du tror :)

Lenke til kommentar

Spill blir mer å mer CPU hungrig, da er det synd ytelsen mhz for mhz har stått mer eller mindre stille de siste årene. Blir særdeles overrasket om det er noe forskjell på 4960X og 5960X. Det vi trenger er CPU'er som danker ut de nåværende betydelig på samme frekvens, det er DET som vil utgjøre en forskjell i spill, ikke en 8 kjerne som yter likt klokk for klokk som en 4 eller 6 kjerne.. Prøv å vær litt realistisk da :)

Personlig blir valget mitt på neste bygg X99, da jeg vil ha PCIe båndbredde og så er det jo kjekt med 6 kjerner om man driver med andre ting samtidig med spillinga i bakgrunnen.

Hvor danket ut 5960X blir om 4 år gjenstår å se, jeg personlig tror verken det ene eller det andre. Det er jo ikke konkurranse i toppsegmentet, så om det blir noe særlig futt i prosessorene de neste generasjonene gjenstår å se.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Spill blir mer å mer CPU hungrig, da er det synd ytelsen mhz for mhz har stått mer eller mindre stille de siste årene. Blir særdeles overrasket om det er noe forskjell på 4960X og 5960X. Det vi trenger er CPU'er som danker ut de nåværende betydelig på samme frekvens, det er DET som vil utgjøre en forskjell i spill, ikke en 8 kjerne som yter likt klokk for klokk som en 4 eller 6 kjerne.. Prøv å vær litt realistisk da :)

Personlig blir valget mitt på neste bygg X99, da jeg vil ha PCIe båndbredde og så er det jo kjekt med 6 kjerner om man driver med andre ting samtidig med spillinga i bakgrunnen.

Hvor danket ut 5960X blir om 4 år gjenstår å se, jeg personlig tror verken det ene eller det andre. Det er jo ikke konkurranse i toppsegmentet, så om det blir noe særlig futt i prosessorene de neste generasjonene gjenstår å se.

Det er ca. 3 år siden 3960X hadde launch, den vil jeg tørre og påstå at ikke er danka ut, og vil neppe være det de nærmeste 2-3 årene heller... (Men, time will show...)

Lenke til kommentar

Hei folkens!

PC-en er bestilt!! :) Dette ble dette her

Skjermkort er ikke bestilt pga jeg venter på den nye korte fra Nvdia. Nå blir kanskje en del skuffa at jeg har valgt den 5960X til 8600kr. At jeg valgte den 5960X er fordi at jeg skal ha den PC-en til 2018/19 det er kun derfor.

Det ser ut som jeg for den PC-en 23 denne mnd. Jeg lover og kommer med bilder. Jeg skal bygge denne PC-en selv for første gang så jeg trenger hjelp til det også, men det kommer jeg tilbake når jeg for PC-en.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei folkens!

Skjermkort er ikke bestilt pga jeg venter på den nye korte fra Nvdia. Nå blir kanskje en del skuffa at jeg har valgt den 5960X til 8600kr. At jeg valgte den 5960X er fordi at jeg skal ha den PC-en til 2018/19 det er kun derfor.

Det ser ut som jeg for den PC-en 23 denne mnd. Jeg lover og kommer med bilder. Jeg skal bygge denne PC-en selv for første gang så jeg trenger hjelp til det også, men det kommer jeg tilbake når jeg for PC-en.

:green:

Nesten litt overkill med et ekstra lydkort, siden det som er integrert i RVE er Meget bra. Sitter å bruker denne nå sammen med 5960x. Til 1339 hodetelefonene mine så kan jeg spille så høyt at det er ikkje mulig å ha det på max. Slik var det ikkje på x79 RIVEB og de andre z97 hovedkortene mine. Desidert beste integrerte lydkort til nå. :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Eneste jeg ser som jeg definitivt ville endret om jeg var deg er strømforsyning. 50 ekstra så hadde du fått 1000w istedetfor 860w (priser hos komplett) Er og noen ting jeg ville sett på som unødvendig, men din pc så er ditt valg, håper du blir fornøyd hvertfall :)

Lenke til kommentar

Eneste jeg ser som jeg definitivt ville endret om jeg var deg er strømforsyning. 50 ekstra så hadde du fått 1000w istedetfor 860w (priser hos komplett) Er og noen ting jeg ville sett på som unødvendig, men din pc så er ditt valg, håper du blir fornøyd hvertfall :)

Han skulle ikkje ha SLI, så da er det ikkje noe stress :)

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Nesten litt overkill med et ekstra lydkort, siden det som er integrert i RVE er Meget bra. Sitter å bruker denne nå sammen med 5960x. Til 1339 hodetelefonene mine så kan jeg spille så høyt at det er ikkje mulig å ha det på max. Slik var det ikkje på x79 RIVEB og de andre z97 hovedkortene mine. Desidert beste integrerte lydkort til nå. :)

Så integrerte lydkort har kommet seg såpass ja. Spørsmålet er om det vil være bedre en f.eks Rog Phoebus eller D2X?

Lenke til kommentar

Han skulle ikkje ha SLI, så da er det ikkje noe stress :)

Ja, og om jeg hadde lyst til kjøre SLI så kunne jeg klart det lett med min 860W :) Jeg så på youtube at folk kjører sin 5960x med og 2x780TI med 850W, så jeg kan ha 2 skjermkort :) Den PSU jeg har valgt er den nyeste modelen fra Corsair.

Endret av Norwegian
Lenke til kommentar

NorwegianMan, cpuen med 8 kjerner er en god spillprosessor også men det er ikke den beste spillprosessoren.

Skal du ha den beste spillprosessoren må du ha en CPU med færre kjerner og høyere klokkefrekvens.

Siden du nevner dette skal være en spillpc så regner jeg med at du vil bli skuffet om du bruker over 10,000kr på en nedgradering av spillytelse.

Av RAM har jeg aldri sett noen reell ytelseøkning med "raske"-rambrikker i spill. Sålenge jeg har fulgt med på hardware har 1600Mhz vært overkill til spill og like raske som 2000+MHz brikker.

Det ER den beste fordi vi overklokker den til 4500 mhz+ ;)

For de som kjører Sli og cfx hjelper høyere enn 1600mhz til cpu intensive spill som bf3 og 4.

DET er fakta :)

Greitt med litt fakta imellom synsing ;)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1623164

Så du kan ikke overklokke en i7-4790k til 4500? Har selv i7 -3770k som jeg kjører på 4200.

Er bortkastet penger å anbefale en cpu til 8k for å spille, samme med titan kortet.

Velg 780Ti og 4790k.

Den siste setningen kunne du sløyfet, du skriver mye bra mann men nå er du på bærtur selv.

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei folkens!

Integrert lydkort er for dårig syns jeg :)

Jeg hadde også de 1339 hodetelefonene i ca 1 år så ble kablen min skadet innvendig så jeg fikk penger tilbake av komplett siden de brukte alt for lang tid behandla saken min. av de pengene kjøpte jeg Sure 535SE earphone og ble glad at jeg ble kvitt de 1339 :) Det rareste er at 1339 hodetelefonene koster nå nesten det samme som i 2008/09 da jeg kjøpte! :wallbash:

Endret av Norwegian
Lenke til kommentar

Hei folkens!

Leste en rykte post som sa at 780Ti er raskere enn 980. Men ta det med en klype salt.

Den 18 får vi svaret.

Lenke til kommentar

NorwegianMan, cpuen med 8 kjerner er en god spillprosessor også men det er ikke den beste spillprosessoren.

Skal du ha den beste spillprosessoren må du ha en CPU med færre kjerner og høyere klokkefrekvens.

Siden du nevner dette skal være en spillpc så regner jeg med at du vil bli skuffet om du bruker over 10,000kr på en nedgradering av spillytelse.

Av RAM har jeg aldri sett noen reell ytelseøkning med "raske"-rambrikker i spill. Sålenge jeg har fulgt med på hardware har 1600Mhz vært overkill til spill og like raske som 2000+MHz brikker.

Det ER den beste fordi vi overklokker den til 4500 mhz+ ;)

For de som kjører Sli og cfx hjelper høyere enn 1600mhz til cpu intensive spill som bf3 og 4.

DET er fakta :)

Greitt med litt fakta imellom synsing ;)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1623164

Så du kan ikke overklokke en i7-4790k til 4500? Har selv i7 -3770k som jeg kjører på 4200.

Er bortkastet penger å anbefale en cpu til 8k for å spille, samme med titan kortet.

Velg 780Ti og 4790k.

Den siste setningen kunne du sløyfet, du skriver mye bra mann men nå er du på bærtur selv.

Jeg anbefalte ikkje titan vel?

Har selv 4790k @ 4700mhz, men den er bare til surfing. Nå er det 5960x @ 4625mhz på 8 kjerner som gjelder. 5960x overklokker ca likt som en 4790k, bare med 4 kjerner mere :green: Da ser man plutselig hvor kjedelig 4790k er :wee:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermkort er ikke bestilt pga jeg venter på den nye korte fra Nvdia.

Leste en rykte post som sa at 780Ti er raskere enn 980. Men ta det med en klype salt.

Den 18 får vi svaret.

Jeg leste rykte at den er 10 15% raskere en 780TI. Men vi for bare vente til 18 så for vi svare :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...