Gå til innhold

Skal kjøpe nytt PC til 40.000+ kr å trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal kjøpe 3 av disse her, og i hovedkorte så er det 4 pins og de er 3 pins så kan noen hjelpe meg hva jeg kan gjøre? Husk at jeg vil bruke og justere med viftehastighetskontroller jeg har nå som er denne med her og den har også 3 pins hvis jeg ikke tar feil. Hva må jeg kjøpe og gjøre nå pga den vifta er jo 4 pins.

Litt usikker på hva spørsmålet egentlig er, men du kan koble viftene (3-pins) direkte til hovedkortet (4-pins) - hvis du ønsker det. Pin 4 er PWM som brukes til viftekontroll. Men viftene kan også kontrolleres vha en viftekontroller (3-pins).

Lenke til kommentar

Hei!

 

Det var lenge siden sist :) Jeg trenger hjelp med noen. Jeg skal kjøpe 3 av disse her, og i hovedkorte så er det 4 pins og de er 3 pins så kan noen hjelpe meg hva jeg kan gjøre? Husk at jeg vil bruke og justere med viftehastighetskontroller jeg har nå som er denne med her og den har også 3 pins hvis jeg ikke tar feil. Hva må jeg kjøpe og gjøre nå pga den vifta er jo 4 pins.

 

Lett å brenne seg der ja.

Generelt er 4 kontakt vifter ment for å kobles direkte til hovedkort som støtter dette eller til en viftekontroller som har 4 pins kontakt , det er faktisk sjeldent problematisk å koble til en 3 pins vifte i hovedkortet der det er en 4 pins plugg da disse er kompatible med mindre det står noe annet.

Så har man jo en del eldre vifter som er ment for å kobles til direkte i en 4 pins plugg fra strømforsyningen , disse må man som regel styre via en viftekontroller om man ønsker det.

 

Forresten fikk du ordnet problemene du hadde med restart av pcen?

Lenke til kommentar

På mine gamle hk kan jeg selv stille inn rpm(auto, 100%, 67 50, osv) på viftene, er dere amatører eller hva :rofl:

 

Jeg har prøvd det men det gikk ikke på min gammle asus rampage 2 og den nye asus rampage v extreme. På CPU vifta fikk jeg justere rpm men ikke de andre viftene.

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Det var lenge siden sist :) Jeg trenger hjelp med noen. Jeg skal kjøpe 3 av disse her, og i hovedkorte så er det 4 pins og de er 3 pins så kan noen hjelpe meg hva jeg kan gjøre? Husk at jeg vil bruke og justere med viftehastighetskontroller jeg har nå som er denne med her og den har også 3 pins hvis jeg ikke tar feil. Hva må jeg kjøpe og gjøre nå pga den vifta er jo 4 pins.

 

Lett å brenne seg der ja.

Generelt er 4 kontakt vifter ment for å kobles direkte til hovedkort som støtter dette eller til en viftekontroller som har 4 pins kontakt , det er faktisk sjeldent problematisk å koble til en 3 pins vifte i hovedkortet der det er en 4 pins plugg da disse er kompatible med mindre det står noe annet.

Så har man jo en del eldre vifter som er ment for å kobles til direkte i en 4 pins plugg fra strømforsyningen , disse må man som regel styre via en viftekontroller om man ønsker det.

 

Forresten fikk du ordnet problemene du hadde med restart av pcen?

 

Dumme meg det skal jo gå siden den har 3 pins og ikke 5 pins. Tenkte først at de vifta har annerledes hull så kanskje det går ikke så ble litt usikker. Bestilte de viftene nå sammen men nye musen. Takk for hjelpen! :)

 

Ja, de problemene jeg hadde med PCen er nå løst etter jeg oppdaterete biosen forrige mnd. Jeg hadde jo den første biosen, og etter bios 5 versjon som kom forrige mnd så har jeg installert den. Pcen min har ingen feil nå! Nå har jeg ikke så mye greie på pc men jeg viste alltid at det må være noe med bios. Jeg turte ikke oppdatere bios før pga jeg var redd for å ødelegge hovedkorte etter en del skrekkhistorier jeg leste på nette :) Ble enda mer redd pga jeg opptaterte bios med mp3 spiller fra 2003 sån Creative MuVo som jeg hadde :D Skulle egentlig kjøpe USB minne men det kunne ta 3 dager så klarte ikke vente så fant noe annet løsning og sparte tid og penger også :D

 

Beklager mine mye skrivefeil jeg har sån dysleksi.

Endret av Norwegian
Lenke til kommentar

Kona har dysleksi så det er ikke noe problem med litt skrivefeil , selv har jeg et "hull" i hodet som gjør at jeg innimellom tar noen snodige valg når jeg skriver , men det er jo ikke så farlig så lenge man får til å forklare seg.

 

Bra å høre at det har ordnet seg med problemene dine.

 

Du får si ifra når du har fått på plass viftene og alt fungerer som det skal, kan være man kan gjøre noen endringer for å optimalisere luft flyten og dermed temperaturene i kabinettet ditt , noe som er viktig selv om man skal ha vannkjøling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må si du har ett ekstremt merkelig vifteoppsett :p

 

CPU vifta og vifta bakerst ved I/O vil jo slåss om luft

 

Ja, og jeg husker du sa det men jeg bare ignorerte deg eller glemte det du sa, men jeg husket det du sa igår og måtte bare dobbeltsjekke igår og du hadde rett. Jeg hadde faktisk de vifte motsatt vei :) Har gjord de riktig vei nå å CPU temps er lavere nå!

 

Peacerich - Det er en trådløst nettverkskort som heter Asus PCE-AC68 og under der så er det lydkort som heter Creative Sound Blaster ZxR.

Endret av Norwegian
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen folkens!

 

Jeg har jo en high end pc nå men har likevell tenkt gå ALL IN :D Jeg vurderer å kjøpe en Asus 980 gtx til men har et problem. Jeg finner ikke den type skjermkort noen steder. Har også prøvd noe nettbutikker i utlande men finner ikke der heller. Det har jo kommet nye og bedere typer 980 gtx OC versjoner så derfor produsentene lager ikke mer ser det ut som. Det er den typen Asus 980 gtx her jeg har som jeg er utkikk etter. Om dere finner noen nettbutikker som har og sender til Norge, så si ifra!

Endret av Norwegian
Lenke til kommentar

Hei igjen folkens!

 

Jeg har jo en high end pc nå men har likevell tenkt gå ALL IN :D Jeg vurderer å kjøpe en Asus 980 gtx til men har et problem. Jeg finner ikke den type skjermkort noen steder. Har også prøvd noe nettbutikker i utlande men finner ikke der heller. Det har jo kommet nye og bedere typer 980 gtx OC versjoner så derfor produsentene lager ikke mer ser det ut som. Det er den typen Asus 980 gtx her jeg har som jeg er utkikk etter. Om dere finner noen nettbutikker som har og sender til Norge, så si ifra!

 

Du kan kjøre sli med forskjellige GTX 980. Hvis du ikkje absolutt må ha et 980 med referansekjøler, så kan du jo kjøpe akkurat hvilket som helst gtx980 og kjøre det sammen med det du har.

 

Jeg har et kort med referansekjøler, så hvis du sender et gigabyte G1 980 til meg, så får du mitt Evga 980 SC med referansekjøler som er HELT likt som du har, bare at det står EVGA på en liten klisterlapp bak på skjermkortet :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...