Gå til innhold

Skal kjøpe nytt PC til 40.000+ kr å trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fullt av folk som er misunnelig her ser jeg.

Kudos til de som svir av såpass sum på PC, det er fortsatt en billig hobby!

40 tusen kan høres drøyt ut men faktum er at over en 5 års periode er det knapt merkbart.

Samt, skal man ha det aller råeste så koster det spenn, sånn er det bare. En sånn sum kan en ungdom med sommerjobb i 2 måneder fint klare å tjene, og hvis dette er hans interesse og det han vil bruke det på så hvorfor ikke? Vil si det er vesentlig bedre måte å bruke penger på å enn å rave rundt i div byer på nattestid i sveiseblindfylla, overpriset fyll, drittmat, heslige folk. Vil si det er et relevant eksempel siden dette er det mange ungdommer driver med fra 15-25 kanskje 30 år.

Lenke til kommentar

Han heter ikke norwegian og du heter heller ikke DuraN. Så lenge jeg skjønner hva han mener og eller vil så betyr det ikke noe. Skrive leifer har vi alle.

Det var en tongue-in-cheek-kommentar, derav smilefjesversjonen :p etterpå. Du trenger ikke ta alt så seriøst, Kjetil.

Lenke til kommentar

Fullt av folk som er misunnelig her ser jeg.

Kudos til de som svir av såpass sum på PC, det er fortsatt en billig hobby!

40 tusen kan høres drøyt ut men faktum er at over en 5 års periode er det knapt merkbart.

Samt, skal man ha det aller råeste så koster det spenn, sånn er det bare. En sånn sum kan en ungdom med sommerjobb i 2 måneder fint klare å tjene, og hvis dette er hans interesse og det han vil bruke det på så hvorfor ikke? Vil si det er vesentlig bedre måte å bruke penger på å enn å rave rundt i div byer på nattestid i sveiseblindfylla, overpriset fyll, drittmat, heslige folk. Vil si det er et relevant eksempel siden dette er det mange ungdommer driver med fra 15-25 kanskje 30 år.

Ser ikke helt hvor misunnelse kommer inn i bildet. Hvis du refererer til innlegget til Agentspoon på forrige side, kan ikke jeg se noen tegn til misunnelse der. Eller var det noe spesielt du tenkte på?

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han heter ikke norwegian og du heter heller ikke DuraN. Så lenge jeg skjønner hva han mener og eller vil så betyr det ikke noe. Skrive leifer har vi alle.

Det var en tongue-in-cheek-kommentar, derav smilefjesversjonen :p etterpå. Du trenger ikke ta alt så seriøst, Kjetil.

Hehe, gjør ikke det heller. Har en tendens til å glemme smile tryner selv. Sorry. :green:

Lenke til kommentar

Noen røyker og drikker for mere enn 40k i året. Noen liker å bruke de pengene på pc. Noen kjøper bil til 700 000kr og kjøper turbo i tillegg for 40k. Det kaller jeg galskap. :p

Her synes jeg det er viktig å separere. Har vi med en person å gjøre som elsker å bytte ut deler, og alltid vil oppdatere med det nyeste og beste så snart det er blitt lansert? :wee: Da er det å bruke penger på PC en hobby, og helt legitimt. Norwegian derimot, har et enkelt krav om at PCen skal brukes til spilling over 5 år. Det er nærmest blitt implisert det motsatte, at han i minst mulig grad ønsker å mekke på PCen som tidsfordriv, men ha en maskin som drifter seg selv, lenge.

Vår oppgave blir da å finne det gunstigste alternativet som passer beskrivelsen. Vi gjør kanskje lurt i å nevne, at dersom en investerer bare en smule tid i etterkant på å bytte ut skjermkortet, så vil en kunne spare både 15 og 30 tusen kroner. Til tross for trådstarters ønske om lite etterbehandling. Det er sannsynligvis nyttig informasjon som trådstarter er tilbøyelig for.

En kan derimot ikke ta utgangspunkt i at trådstarter er entusiast med bygge-fetisj, når det ikke er noen indikatorer som peker mot dette, annet enn at han har satt opp et kolossalt budsjett. I vårt tilfelle, der trådstarter har vist at han mangler grunnleggende kunnskaper om bygging, så er det snarere sannsynlig å tro at det er utilsiktet og ren uvitenhet, som fører til at budsjettet er så sterkt overdimensjonert originalt. Da må vi hjelpe, og vise oss ansvarlige. :)

Argumentet med at 40 000 kroner i det lange løp ikke er så mye, synes jeg er så latterlig dårlig. Skal en ha den innstillingen til alt i livet? Da blir det plutselig svært mange gjenstander som blir i den klassen da. Terje er glad i kaffe, så han kjøpte kaffetrakter til 20 000 kroner. Over 5 år, ble det ikke så mye. Imidlertid er han også glad i å gå på ski, så han kjøpte Petter Northug sine vinnerski fra VM i Falun til 16 000 kroner. De vil vare 10 år, så per måned blir det ikke så dyrt. Gang med 10 flere gjenstander. Å bagatellisere enkeltutgifter, og si at de kan hentes inn på andre hverdagsområder over lang tid, høres faktisk skremmende likt ut noe som kunne blitt brukt på Luksusfellen. :nei:

Igjen, ha litt perspektiv folkens, rett dere etter hva trådstarter spør om - ikke hva bankkontoen hans tåler uten å gå konkurs.

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vår oppgave blir da å finne det gunstigste alternativet som passer beskrivelsen. Kanskje er det en fordel å gjøre trådstarter oppmerksom på at dersom han bare investerer en smule tid i etterkant på å f. eks. bytte ut skjermkort, så vil han kunne spare både 15 og 30 tusen kroner?

Det er ingen ting her som er vår oppgave ;)

Vi skriver hva vi har lyst til, så blir det med det for evig og alltid. Hvis vi er heldige, så bumper en luring denne tråden om 5 år, så kan folk se hva som har skjedd. Da har sikkert trådstarter 4 unger og hus langt inne i skogen for alt det jeg vet :p

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som er livredde for å bruke penger og tror TS havner i luksusfellen, jaja. Du havner nok ikke der ved og kun være PC entusiast ;)

TS spør om det råeste som fins og vil bruke penger på det, istedet får han 10 sider med råd fra folk som vil spare han for et par titusener, til ingen nytte?

Synd entusiastene er så få, virker som de dør ut etterhvert.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vår oppgave blir da å finne det gunstigste alternativet som passer beskrivelsen. Kanskje er det en fordel å gjøre trådstarter oppmerksom på at dersom han bare investerer en smule tid i etterkant på å f. eks. bytte ut skjermkort, så vil han kunne spare både 15 og 30 tusen kroner?

Vi skriver hva vi har lyst til, så blir det med det for evig og alltid. Hvis vi er heldige, så bumper en luring denne tråden om 5 år, så kan folk se hva som har skjedd. Da har sikkert trådstarter 4 unger og hus langt inne i skogen for alt det jeg vet :p

Nizzen.. Du befinner deg på en del av forumet som heter "Hjelp til kjøp og salg av PC". I det du svarer i en slik tråd, har du påtatt deg ansvaret å gi personen råd etter egen beste viten og evne. Hvis ikke er det bare å la være. Som sagt, vis litt samfunnsansvar.

Kremt: en bruker ikke uvitende nybegynnere som bare ønsker en god spill-PC, til å rekruttere for entusiastmiljøet. De oppfordringene hører hjemme andre steder. F. eks. en som spør om hvordan han kan ta steget videre fra alt-i-ett vannkjøling som Corsair H100 til mer avanserte løsninger. Da kan en begynne å implisere at personen kanskje har noe igjen for å investere mer i hobbyen sin på dyrt utstyr. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som er livredde for å bruke penger og tror TS havner i luksusfellen, jaja. Du havner nok ikke der ved og kun være PC entusiast ;)

TS spør om det råeste som fins og vil bruke penger på det, istedet får han 10 sider med råd fra folk som vil spare han for et par titusener, til ingen nytte?

Synd entusiastene er så få, virker som de dør ut etterhvert.

Ja for han har jo en maskin som er sååå mye raskere en denne? https://www.komplett.no/komplett-xtreme-i80-4k-edition/10950 ;)

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Nizzen.. Du befinner deg på en del av forumet som heter "Hjelp til kjøp og salg av PC". I det du svarer i en slik tråd, har du påtatt deg ansvaret å gi personen råd etter egen beste viten og evne. Hvis ikke er det bare å la være. Som sagt, vis litt samfunnsansvar.

Kremt: en bruker ikke uvitende nybegynnere som bare ønsker en god spill-PC, til å rekruttere for entusiastmiljøet. De oppfordringene hører hjemme andre steder. F. eks. en som spør om hvordan han kan ta steget videre fra alt-i-ett vannkjøling som Corsair H100 til mer avanserte løsninger. Da kan en begynne å implisere at personen kanskje har noe igjen for å investere mer i hobbyen sin på dyrt utstyr. :)

Men på den annen side, så hjelper faktisk Nizzen til med kjøp, bare fordi du er uenig i summen Nizzen foreslår at han skal bruke, så har alle lov til å ha sine meninger...

Jeg ville gått for X99 og matchende CPU av 3 grunner:

1: Flere kjerner, mange som ønsker å streame, redigere osv... i litt senere tid

2: Resale verdi!!!

3: RAM, man kan ha mer ram, noe som noen liker og trenger, mens andre har mer en nok med 4GB

Kan sikkert komme med enda flere mot, som feks. DDR4 osv... Men det er iaf. min mening ;)

Lenke til kommentar

Jeg pleier ikke å kommentere tråder etter at innkjøpet er i orden, fordi det i beste fall gir uvelkommen bismak hos kjøper om noe er kritiserbart - men i dag gjør jeg et unntak. Hvorfor er det ingen som har tatt tak i Norwegian før nå? Han svir av nesten tredobbelt sum på ekstrem-klasse prosessor for å få maksimalt 20% høyere ytelse enn en i7 5820K, kjøper et av de dyreste hovedkortene i produksjon, SAMTIDIG som han ender han opp med en kjøler til 240 kroner? Det er jo pling i bollen. :hm:

Nizzen, noen forbrukere må beskyttes mot seg selv. Du burde ha skjønt at når han skriver at målsetningen hans bare er å ha en spill-PC som skal vare i 5 år, så er ruta han har valgt totalt skivebom. Du oppfordrer han egoistisk til å velge entusiastkomponenter som har en syltynn relevanse til formål, fordi du selv synes det er gøy å være entusiast. Jeg har all respekt for hva du og andre entusiaster gjør, og hvordan dere forvalter pengene deres, men det er fordi dere vet nøyaktig hva dere gjør.

Ærlig talt, Norwegian gjør ikke det; dette er en person som etter å ha svidd av 40 000 kroner, returnerer til tråden for å spørre om hvordan han setter sammen delene. Da er det rimelig åpenlyst at han er helt lysegrønn og ikke havner i nærheten av deres rekker med tanke på hva han bruker PCen til. Han vet ikke hva spill i praksis krever av maskinvaren, og mye mindre hvordan bildet kommer til å være om et, to og enda flere år. Desto mer uetisk blir det når du og andre pusher på og bare ber han investere mer og mer. Det blir litt som en marerittutgave av Luksusfellen.

Som sympatiserende bygger, stiller jeg en godt ment oppfordring til deg og enkelte andre, om å slutte den slags utnyttelse av nybegynnere som bare ønsker seg en god, utholdende spill-PC. Værsåsnill og forhold dere til individer som har kunnskaper og ambisjoner på lik linje som dere selv, vet om ekstrem-benchmarking og har det som hovedformål. Ikke bland dere opp i anbefalinger for de med tydeligvis helt annerledes behov. Rett og slett, vis litt samfunnsansvar. :wee:

Er flere som har påpekt det men det har ikke vært om å gjøre å bygge en super spillpc eller å få mye for pengene. Folk har ulike behov og jeg håper Norwegian får det han forventer, at det ikke blir noen kjedelige skuffelser.

PCen egner seg bedre til å vekke heller medlidenhet enn misunnelse. Min gamle reservepc parkert hos mine foreldre på landet er sammenlignbar i ytelse, bortsett fra at den er tilkoblet en hjemmekino.

Maskinen Kjetil linker til er nesten dobbelt så rask, (i grafen: High End 2xSLI)

post-16776-0-93458600-1411197771_thumb.jpg

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive mer i denne tråden, men det er helt feil at ingen har "tatt tak i dette". Det har vært mange gode råd og vink i denne tråden, men kanskje trådstarter ikke er så opptatt av spill likevel?

For alt vi vet blir han kjempefornøyd med pcen, selv om ikke vi hadde blitt det, vi kan ha forskjellige behov :)

Angående kjøleren så er det ikke usannsynlig at stock-kjøleren som følger med prosessoren er bedre enn den han kjøpte med, men da har han isåfall en reserve-kjøler hvis noe skulle skje med en av de.

Endret av Pycnopodia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående kjøleren så er det ikke usannsynlig at stock-kjøleren som følger med prosessoren er bedre enn den han kjøpte med, men da har han isåfall en reserve-kjøler hvis noe skulle skje med en av de.

Følger ikke med noen kjøler på prosessoren han har valgt.

Lenke til kommentar

Jeg pleier ikke å kommentere tråder etter at innkjøpet er i orden, fordi det i beste fall gir uvelkommen bismak hos kjøper om noe er kritiserbart - men i dag gjør jeg et unntak. Hvorfor er det ingen som har tatt tak i Norwegian før nå? Han svir av nesten tredobbelt sum på ekstrem-klasse prosessor for å få maksimalt 20% høyere ytelse enn en i7 5820K, kjøper et av de dyreste hovedkortene i produksjon, SAMTIDIG som han ender han opp med en kjøler til 240 kroner? Det er jo pling i bollen. :hm:

Nizzen, noen forbrukere må beskyttes mot seg selv. Du burde ha skjønt at når han skriver at målsetningen hans bare er å ha en spill-PC som skal vare i 5 år, så er ruta han har valgt totalt skivebom. Du oppfordrer han egoistisk til å velge entusiastkomponenter som har en syltynn relevanse til formål, fordi du selv synes det er gøy å være entusiast. Jeg har all respekt for hva du og andre entusiaster gjør, og hvordan dere forvalter pengene deres, men det er fordi dere vet nøyaktig hva dere gjør.

Ærlig talt, Norwegian gjør ikke det; dette er en person som etter å ha svidd av 40 000 kroner, returnerer til tråden for å spørre om hvordan han setter sammen delene. Da er det rimelig åpenlyst at han er helt lysegrønn og ikke havner i nærheten av deres rekker med tanke på hva han bruker PCen til. Han vet ikke hva spill i praksis krever av maskinvaren, og mye mindre hvordan bildet kommer til å være om et, to og enda flere år. Desto mer uetisk blir det når du og andre pusher på og bare ber han investere mer og mer. Det blir litt som en marerittutgave av Luksusfellen.

Som sympatiserende bygger, stiller jeg en godt ment oppfordring til deg og enkelte andre, om å slutte den slags utnyttelse av nybegynnere som bare ønsker seg en god, utholdende spill-PC. Værsåsnill og forhold dere til individer som har kunnskaper og ambisjoner på lik linje som dere selv, vet om ekstrem-benchmarking og har det som hovedformål. Ikke bland dere opp i anbefalinger for de med tydeligvis helt annerledes behov. Rett og slett, vis litt samfunnsansvar. :wee:

Er flere som har påpekt det men det har ikke vært om å gjøre å bygge en super spillpc eller å få mye for pengene. Folk har ulike behov og jeg håper Norwegian får det han forventer, at det ikke blir noen kjedelige skuffelser.

PCen egner seg bedre til å vekke heller medlidenhet enn misunnelse. Min gamle reservepc parkert hos mine foreldre på landet er sammenlignbar i ytelse, bortsett fra at den er tilkoblet en hjemmekino.

Maskinen Kjetil linker til er nesten dobbelt så rask, (i grafen: High End 2xSLI)

attachicon.gifgraph.jpg

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive mer i denne tråden, men det er helt feil at ingen har "tatt tak i dette". Det har vært mange gode råd og vink i denne tråden, men kanskje trådstarter ikke er så opptatt av spill likevel?

For alt vi vet blir han kjempefornøyd med pcen, selv om ikke vi hadde blitt det, vi kan ha forskjellige behov :)

Vil bare opplyse deg om at grafen din har store mangler. Verdensrekorden for 4x GPU er 36976 poeng i FireStrike. Verdensrekorden for 3x GPU er 30840 poeng. Litt urettferdig å sammenligne trådstarters PC med maskiner overklokka og kjølt ned med LN2?

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Jeg driver å bygger PCen nå og jeg lurer på hvilken av disse to her skal vaske cpu og cpu kjøler med? Den enne mikrofiberklut er til glass den andre til kjøkken. Jeg lest at det er best å og bruke mikrofiberklut på sånt. Q-tips og sånt går også har jeg hørt men det ligger igjen rester med den er jeg redd. Btw, jeg har ikke tenkt og rense cpu og cpu kjøler med zalo eller salmiakk for de som tror det :laugh: Skal rense med Arctic Silver ArctiClean 1 & 2 som jeg har kjøpt.

Endret av Norwegian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...