Gå til innhold

Skal kjøpe nytt PC til 40.000+ kr å trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Er en ulempe med å kjøpe helt ny teknologi også. Når jeg kjøpte socket 1366 hadde hovedkortet sata3.0. Senere når det kom raskere ssddisker jeg oppgraderte til oppdaget jeg at sata3.0 kontrolleren ikke kunne yte bedre enn sata2.0 kontroller siden den hadde en 1xpci til rådighet. Så stor flaskehals at sata2.0 kontrolleren var raskere.

Så en kan få seg overraskelser når en kjøper siste skrik, er ofte bedre å gå for mer etablerte alternativer. Z97 er det jeg ville anbefalt i dag.

 

Pål.Carlsen, Men av og til kommer det ting som det er verdt å vente på. Neste år kommer det 14nm skylake cpuer, ny socket, ny pci standard, ddr4 kommer for fullt sammen med sata express.

Skulle jeg kjøpt en maskin til prisen av billappen og en bil ville jeg definitivt ventet på disse teknologiene.

Og kjøpt en rimelig stasjonær i mellomtiden hvis jeg følte for det. Jeg tror ikke dette er et gunstig tidspunkt å blåse av titusener på noe fremtidsrettet.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er en ulempe med å kjøpe helt ny teknologi også. Når jeg kjøpte socket 1366 hadde hovedkortet sata3.0. Senere når det kom raskere ssddisker jeg oppgraderte til oppdaget jeg at sata3.0 kontrolleren ikke kunne yte bedre enn sata2.0 kontroller siden den hadde en 1xpci til rådighet. Så stor flaskehals at sata2.0 kontrolleren var raskere.

Så en kan få seg overraskelser når en kjøper siste skrik, er ofte bedre å gå for mer etablerte alternativer. Z97 er det jeg ville anbefalt i dag.

 

Pål.Carlsen, Men av og til kommer det ting som det er verdt å vente på. Neste år kommer det 14nm skylake cpuer, ny socket, ny pci standard, ddr4 kommer for fullt sammen med sata express.

Skulle jeg kjøpt en maskin til prisen av billappen og en bil ville jeg definitivt ventet på disse teknologiene.

Og kjøpt en rimelig stasjonær i mellomtiden hvis jeg følte for det. Jeg tror ikke dette er et gunstig tidspunkt å blåse av titusener på noe fremtidsrettet.

Som jeg skrev isted; SATA Express får du på Z97. PCIe 4 kommer på Skylake E/EP/EX, uviss lanseringsdato. Både Z97 og X99 har M.2 som er å foretrekke for SSD-er. Så hva er det du venter på egentlig? DDR4 for 4-kjerners CPU'er?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet må du ha et m.2-ekspansjonskort, jeg ser ikke for meg at hovedkortprodusenter skal droppe sata til fordel for m.2 i fremtiden. Når sata express blir utbredt vil etterspørselen til m.2 synke og nye ssddisker blir laget for sataexpress.

Det er hva jeg ser for meg fremover.

 

Jeg hadde en intel 980X jeg var veldig fornøyd med, helt til hovedkortet streiket og det ikke var nye/brukte hovedkort tilgjengelig. Da sitter man litt med skjegget i postkassen :)

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet må du ha et m.2-ekspansjonskort, jeg ser ikke for meg at hovedkortprodusenter skal droppe sata til fordel for m.2 i fremtiden. Når sata express blir utbredt vil etterspørselen til m.2 synke og nye ssddisker blir laget for sataexpress.

Det er hva jeg ser for meg fremover.

 

Jeg hadde en intel 980X jeg var veldig fornøyd med, helt til hovedkortet streiket og det ikke var nye/brukte hovedkort tilgjengelig. Da sitter man litt med skjegget i postkassen :)

Du trenger ikke noe ekspansjonskort, Z97 og X99 har Ultra M.2-spor ferdige på hk. Tilgjengeligheten på SSD'er er så som så foreløpig, men det vil gjelde alle nye standarder.

Lenke til kommentar

 

Såvidt jeg vet må du ha et m.2-ekspansjonskort, jeg ser ikke for meg at hovedkortprodusenter skal droppe sata til fordel for m.2 i fremtiden. Når sata express blir utbredt vil etterspørselen til m.2 synke og nye ssddisker blir laget for sataexpress.

Det er hva jeg ser for meg fremover.

 

Jeg hadde en intel 980X jeg var veldig fornøyd med, helt til hovedkortet streiket og det ikke var nye/brukte hovedkort tilgjengelig. Da sitter man litt med skjegget i postkassen :)

Du trenger ikke noe ekspansjonskort, Z97 og X99 har Ultra M.2-spor ferdige på hk. Tilgjengeligheten på SSD'er er så som så foreløpig, men det vil gjelde alle nye standarder.

 

Asus Rampage V Extreme har både M.2 (PCIe 3.0 x 4) og Sata Express. For sikkerhejtsskyld er det i tillegg 5xPCIe x16 slots og 1 PCIe x1 slot så om det kommer noen nye standarder i fremtiden er det nok ikke noe problem å plugge inn en adapter. Særlig ikke siden Norwegian har hele 40 PCI (gen 3.0) lanes til rådighet :). Har selv oppgradert mitt gamle LGA1366 kort til USB3.0 og SATA3 uten at dette har gått utover mitt SLI oppsett :)

Lenke til kommentar

 

 

Såvidt jeg vet må du ha et m.2-ekspansjonskort, jeg ser ikke for meg at hovedkortprodusenter skal droppe sata til fordel for m.2 i fremtiden. Når sata express blir utbredt vil etterspørselen til m.2 synke og nye ssddisker blir laget for sataexpress.

Det er hva jeg ser for meg fremover.

 

Jeg hadde en intel 980X jeg var veldig fornøyd med, helt til hovedkortet streiket og det ikke var nye/brukte hovedkort tilgjengelig. Da sitter man litt med skjegget i postkassen :)

Du trenger ikke noe ekspansjonskort, Z97 og X99 har Ultra M.2-spor ferdige på hk. Tilgjengeligheten på SSD'er er så som så foreløpig, men det vil gjelde alle nye standarder.

 

Asus Rampage V Extreme har både M.2 (PCIe 3.0 x 4) og Sata Express. For sikkerhejtsskyld er det i tillegg 5xPCIe x16 slots og 1 PCIe x1 slot så om det kommer noen nye standarder i fremtiden er det nok ikke noe problem å plugge inn en adapter. Særlig ikke siden Norwegian har hele 40 PCI (gen 3.0) lanes til rådighet :). Har selv oppgradert mitt gamle LGA1366 kort til USB3.0 og SATA3 uten at dette har gått utover mitt SLI oppsett :)

 

Akkurat, tror Gullars bør innse at han ikke har noe poeng her.

Lenke til kommentar

Ville gått for denne.

 

https://www.komplett.no/komplett-gamer-xtreme-titan-z/10937

 

Sett resten av pengene på en "oppgraderingskonto". Så kan du slik at du kan oppgradere når det kommer bedre produkter.

Stiller meg litt kritisk til ørepluggene. Dersom du har ett eget spillerom ville jeg heller gått for høytalere i surroundoppsett. Alternativ 2 ville for meg være ett headsett. At tyngde er ett problem kan jeg ikke forstå men i så fall bør du dra å prøve litt forskjellige. Utstyr som skal brukes til spill stiller andre krav enn utstyr som brukes til å høre på musikk.

Lenke til kommentar

Pål.Carlsen, Men av og til kommer det ting som det er verdt å vente på. Neste år kommer det 14nm skylake cpuer, ny socket, ny pci standard, ddr4 kommer for fullt sammen med sata express.

Skulle jeg kjøpt en maskin til prisen av billappen og en bil ville jeg definitivt ventet på disse teknologiene.

Og kjøpt en rimelig stasjonær i mellomtiden hvis jeg følte for det. Jeg tror ikke dette er et gunstig tidspunkt å blåse av titusener på noe fremtidsrettet.

 

Neste år kan være Q4 og kanskje helt på slutten av året. Så når Skylake er annonsert så er det noe nytt på gang. og slik fortsetter det. Samme med skjermkort, men kan vente å vente å vente, det vil alltid være noe bedre om 6mnd eller om et år. Den eneste grunnen til å vente er f.eks slik som nå da det er ventet nye skjermkort om få dager. Jeg ventet faktisk fra oktober til januar med å spille BF3 da jeg visste AMD hadde launch på 7970. Det var en hard ventetid :ph34r: (Slapp å bruke penger på 6970 eller GTX 580)

 

Er det ikke ventet noe nytt de nærmeste 1 til 2 og maks 3mnd som du VET det kommer noe som er verdt å vente på, så er det bare å kjøre på mener jeg.

 

Å når først Skylake kommer, så er det ikke sikkert det er så awesome som du hadde trodd heller. Er vel mer fokus på strømforbruk og annet dilldall enn ytelse nå som Intel koser seg alene på toppen.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Jeg har jo kjøpt Asus PCE-AC68 som dere ser og jeg lurer på om den fungerer i x99? Jeg så nå på komplett.no at den gammle AC66 fungerer ikke i Haswell Z87. Her står det. Jeg trodde den fungerte på alle så lenge den hadde PCI 3.0.

Hvorfor er du bekymret for det? AC68 kom fordi det var problemer med AC66. X99 er heller ikke samme chipset som Z87. Blir jo som å spørre om man kan få problemer med en BMW når man har kjøpt seg Mercedes?

Lenke til kommentar

Er en ulempe med å kjøpe helt ny teknologi også. Når jeg kjøpte socket 1366 hadde hovedkortet sata3.0. Senere når det kom raskere ssddisker jeg oppgraderte til oppdaget jeg at sata3.0 kontrolleren ikke kunne yte bedre enn sata2.0 kontroller siden den hadde en 1xpci til rådighet. Så stor flaskehals at sata2.0 kontrolleren var raskere.

Så en kan få seg overraskelser når en kjøper siste skrik, er ofte bedre å gå for mer etablerte alternativer. Z97 er det jeg ville anbefalt i dag.

 

Pål.Carlsen, Men av og til kommer det ting som det er verdt å vente på. Neste år kommer det 14nm skylake cpuer, ny socket, ny pci standard, ddr4 kommer for fullt sammen med sata express.

Skulle jeg kjøpt en maskin til prisen av billappen og en bil ville jeg definitivt ventet på disse teknologiene.

Og kjøpt en rimelig stasjonær i mellomtiden hvis jeg følte for det. Jeg tror ikke dette er et gunstig tidspunkt å blåse av titusener på noe fremtidsrettet.

 

Så dette er ikkje godt nok altså? :green:

 

X99 power:

 

baringndbredde.png

 

Intel pci-e 3.0 P3700 NVMe

intelp3700X995960x.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...