Gå til innhold

Hva skal jeg oppgradere?

Anbefalte innlegg

Mitt nåværende oppsett:

8GB Corsair ram (1600mhz)

Samsung SSD 840 EVO 250GB

ASUS P8Z77-4, SOCKET-1155

INTEL CORE i5-3570 (klokket til 4.2GHz)

XFX ProSeries Core Edition 550W PSU

ASUS GeForce GTX 660TI 2GB PhysX Cuda

Jeg lurer rett og slett på hva som burde byttes ut først for å oppgradere "dunken" min?

Jeg kjører 2-3 monitorer så det blir en del multitasking og spilling. Spillmessig går det i mye FPS som BF4(som pr. i dag kjører glatt på high / ultra settings), men problemet er da jeg spiller WoW, Minecraft (haha?) hvor jeg opplever mye "hakking" da det skjer mye osv.

Tips / anbefalninger ønskes :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det er skjermkortet som er "flaskehalsen" her? Jeg blir liksom ikke klok på dette da min samboer har et tilnærmet likt oppsett, bare eldre med en i7-2600k og et eldre skjemkort GTX 580, hvor jeg opplever ytelsen i di samme spillene som vesentlig bedre(ikke noe hakking i wow / minecraft) ?

Lenke til kommentar

Så det er skjermkortet som er "flaskehalsen" her? Jeg blir liksom ikke klok på dette da min samboer har et tilnærmet likt oppsett, bare eldre med en i7-2600k og et eldre skjemkort GTX 580, hvor jeg opplever ytelsen i di samme spillene som vesentlig bedre(ikke noe hakking i wow / minecraft) ?

Hm, det høres jo veldig rart ut.. Er det helt identiske settings osv? Fordi de to skjermkortene skal yte ganske så likt, og ettersom at du har en bedre cpu burde det ihvertfall ikke slå ut negativt for deg.

Og forresten, jeg foreslo alternativer, jeg tenkte ikke helt over flaskehals problematikken. Men at du vil få bedre ytelse med de to tingene jeg foreslo er det ingen tvil om, så fremst resten av systemet ditt faktisk fungerer som det skal.

Endret av fiskerdigg
Lenke til kommentar

I WoW så kjører min sambo på høyere specs en meg, og slik jeg har forstått det så er WoW mer CPU en GPU avhenging.. derfor har jeg formodet at min CPU ikke holde mål noe mer og dette er det jeg burde bytte ut, men slik jeg har lest meg frem til skal CPU'ene våres være relativt like, noe som gjør dette bare forvirrende for meg.

Systemet mitt fungerer helt klart slik det skal utifra min pc allmennkunnskap( alle drivere er oppdaterte, får/har ingen feilmeldinger osv)..

Lenke til kommentar

I WoW så kjører min sambo på høyere specs en meg, og slik jeg har forstått det så er WoW mer CPU en GPU avhenging.. derfor har jeg formodet at min CPU ikke holde mål noe mer og dette er det jeg burde bytte ut, men slik jeg har lest meg frem til skal CPU'ene våres være relativt like, noe som gjør dette bare forvirrende for meg.

Systemet mitt fungerer helt klart slik det skal utifra min pc allmennkunnskap( alle drivere er oppdaterte, får/har ingen feilmeldinger osv)..

Ja, det var også det jeg stusset på. Den cpuen du har skal være mye mer enn nok for å drive wow, og det får meg til å tenke at noe kanskje ikke fungerer helt som det skal..

Se denne linken: http://www.systemrequirementslab.com/CYRI/Requirements/world-of-warcraft-mists-of-pandaria/11412?p=r

Det du har er jo godt innafor i forhold til de specsa der, sånn at en oppgradering for wow skal være helt unødvendig. Skjermkortene dere har yter jo relativt likt, og burde holde i massevis for wow hvertfall.

Tror kanskje du skal opprette en tråd i en annen del av forumet og legge fram problemet. Jeg ekke så rå på feilsøking.

Lenke til kommentar

For det første så kommer nok aldri GTX 860 på markedet da Nvidia hopper over denne serien. Derimot vil GTX 9xx serien bli lansert innen to uker. Men når man vil se GTX 960 i butikker det er ikke lett ¨si.

Og 550W PSU skal være mer enn nok til GTX 770 og R9 280X da totalt belastning ligger på ca 300 W. Hentet fra test hos AnandTech.

Lenke til kommentar

Det er nok noe annet som gjør at 580+2600k er tregere enn 3570+660Ti i Minecraft og Wow.

Jeg kjører en 2500k (4.3GHz) og oppgraderte fra GTX660 til GTX780, det var som natt og dag i nesten alle spill.

Det er det jeg også mener. Høres ut som det er noe fusk ett eller annet sted, er jo ingen grunn til at disse komponentene skal lagge i wow så fremst ikke alt er på ultra i settings etc.

TS: Går utifra at du kun spiller på 1 skjerm?

Lenke til kommentar

Husk at 580 var et high-end kort, mens 660Ti var et mellomklassekort (riktignok en generasjon nyere). Det er altså ikke en selvfølge at 660Ti er raskere i et gitt spill. http://anandtech.com/bench/product/860?vs=767

Sitter idag på maskinen i signaturen.

Der har du alt unntatt GPU...

Lenke til kommentar

Hei og takk for tips :)

Det virker da som om di fleste her er enige om at det er GPU som burde skiftes først for å oppgradere?

Nå er det ikke WoW det går mest i, men det er en god sammenligning føler jeg da jeg og min sambo har hatt dette spillet til felles over en lengre periode. Og det var her jeg merket forskjellen MEGET godt på maskinene våres. Hun kan kjøre høyere settings og har utrolig god flyt (hakkefritt) uansett hvor mye som skjedde på skjermen, mens min masking ikke takklet dette i nærheten like bra og måtte ned på grafikk settings.

Er det eventuelt noen her som har en tips på feilsøking om dette trengs(selv om jeg ikke skulle tro det da temperaturer, klokkehastigheter osv er korrekte og ingen feilmeldinger på noen komponenter)?

Jeg har selv trodd det var CPU som jeg må bytte ut først da min i5 har 4 strenger og samboerens i7 har dobbelt så mange (8) og vil da være mer effektiv..?

Jeg bruker 3 monitorer men spiller kun på 1, dette skal vel ikke ha noe som helst å si da det kun er oppe enkel chat og nettsider i sideskjemene?

Jeg har heller ikke så mye info på rammen min annet en at dem er 1,65volt og 1600mhz, så vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre da jeg stort sett kun finner minnebrikker på 1,5volt i dag? ( har lyst til å oppgradere til 16gb men tror ikke det blir merkbart? )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...