Gå til innhold

Ja eller Nei til EU?

For eller i mot EU?  

52 stemmer

1. 1. Er du for eller i mot EU

• Jeg vil at Norge skal melde seg inn i EU
    • Jeg vil ikke at Norge skal melde seg inn i EU
    • Jeg vil at Norge skal melde seg ut av EØS
    • Jeg har ikke nok innsikt til å uttale meg. Jeg vet ikke.
    • Jeg ser positive sider ved begge deler, så jeg er nøytral til spørsmålet

Anbefalte innlegg

Med tanke på hvor viktig arbeidsinnvandringen er for Norge, så kan jeg ikke stille meg i mot EØS. Uten denne arbeidsinnvandringen hadde det vært særs vanskelig å drive med f. eks. skipsindustri i Norge.

Ikke helt enig.

Norge hadde arbeidsinnvandring - mye før EØS avtalen.

En bråte med arbeidsinnvandrere kom fra Pakistan og India på 60 og tidlig 70-tall.

Den tid disse kledde seg i strikkegensere og Islam og krig mot vesten ikke var ett emne.

Når det gjelder skipsindustri - er jeg heller ikke enig.

Riktignok ble mange båter bygd i utlandet tidligere, men mange ble bygd her hjemme.

Blant hurtigrutene - de gamle hadde vi de vi kalte for Italia båtene - bygd i Italia på 50-tallet.

Men her hjemme ble en bråte med båter bygd på 60-70-80-tallet uten de store problemer.

Især gjaldt dette ferjer, og mindre stålbåter-fraktebåter.

Problemene begynte etter hvert grunnet hjemlige bygge-kostnader - ikke mangel på arbeidskraft.

At det kan mangle en og annen i dag når det gjelder nye tekniske løsninger og datastyringer, er ikke det noe problem egentlig.

Slike trenger ikke komme fra ett EU land, selv om England er EU medlem.

Tenker da på Rolls Royce marine.

Slike tekniker kan like gjerne komme fra USA, Japan, Sør-Korea eller for den som tør og får lov av myndighetene - Kina.

Ingen av disse sistnevnte landa hører til EØS eller EU områder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Jeg er i mot EU-medlemskap, og jeg synes Norge bør melde seg ut av EØS. Dette betyr ikke at jeg er i mot et europeisk samarbeid hvor fred og handel er i fokus, det betyr bare at jeg er i mot at et udemokratisk EU-parlament skal kunne påvirke norsk politikk.

Har kan man gjøre som Sveits. Sveits har ikke gitt fra seg sin nasjonale suverenitet til de udemokratiske pampene i Brüssel, men har likevel fullt av handelsavtaler med stort sett alle land i Europa. De er herre i eget hus og det fungerer bra for de. Go figure.

Men nå er det irrelevant hva jeg synes. Vi bør ha bindende folkeavstemninger om slike saker.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jeg er, og har alltid vært for EU. Den eneste grunn til at vi ikke er medlem er at vi har råd til å stå utenfor, og får liksom være med gjennom EØS.

Jeg håper at, når oljeinntektene opphører og vi kommer krypende til EU og ber om å få være med, Europa viser seg å være mer storsinnet enn oss.

Den dagen vi kommer krypende har vi nemlig ikke råd til å være med i EØS lenger.

Endret av medlem-304477
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...