Gå til innhold

Ja eller Nei til EU?

For eller i mot EU?  

52 stemmer

1. 1. Er du for eller i mot EU

• Jeg vil at Norge skal melde seg inn i EU
    • Jeg vil ikke at Norge skal melde seg inn i EU
    • Jeg vil at Norge skal melde seg ut av EØS
    • Jeg har ikke nok innsikt til å uttale meg. Jeg vet ikke.
    • Jeg ser positive sider ved begge deler, så jeg er nøytral til spørsmålet

Anbefalte innlegg

Er du for eller i mot EU?
Hvorfor er du for/mot?

Det er lenge siden dette temaet ble tatt opp, men jeg kom over denne artikkelen, å begynte da å lure på hvor mange her inne som støtter eller er i mot EU.

Hva mener du, og hvorfor?

Personlig er jeg i mot EU og EØS.
Jeg er derimot sterk tilhenger av frihandel med alle land.
Mitt nåværende parti DLF, vil ha nei til EU i selveste grunnloven.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på hvor viktig arbeidsinnvandringen er for Norge, så kan jeg ikke stille meg i mot EØS. Uten denne arbeidsinnvandringen hadde det vært særs vanskelig å drive med f. eks. skipsindustri i Norge.

Arbeidsinnvandring vil man få uten EØS og EU.

Hadde vært interessant å se hvordan holdninger til eu- og nato-medlemskap korrelaterer. Forresten: hvorfor offentlig avstemming?

Hvorfor privat avstemning? Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg var for EU (EF) i gamle dager av to grunner:

1. Det bygget fred i Europa.

2. Det ga frihandel i Europa.

Jeg er mot EU i dag fordi de murene som ble bygget ned innen Europa ble bygget opp rundt EU istedet. Og fordi EUs styrende organer er blitt en overnasjonal "stat" med altfor vide fullmakter.

Og ja, de skarpsindige forumbrukere vil huske at jeg hadde en radikal ungdom. Da var jeg også mot.

Jeg har blandede følelser for EØS-avtalen av mye de samme grunner. Det er positivt med arbeidsinnvandring og markedstilgang, men det kommer an på hva vi må gi i bytte av friheter. Det nå skrotete datalagringsdirektivet er et eksempel på dette.

Geir :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er problemer både å være med og å stå utenfor.

Ett av mine største argument for å være med, er at vi blir påvirket i STOR grad av EU uansett om vi er med eller ikke, og hvis vi er med har vi i hvert fall mulighet til å påvirke. I dag sitter de norske politikerne med nisselua og venter på gangen mens viktige avgjørelser blir tatt.

Et godt argument mot, er det Geir nevner over, men dessverre har Norge også en høy tollmur mot de som virkelig har behov for å selge varene sine. Er også skeptisk til Schengen.

Lenke til kommentar

(...)

Ett av mine største argument for å være med, er at vi blir påvirket i STOR grad av EU uansett om vi er med eller ikke, og hvis vi er med har vi i hvert fall mulighet til å påvirke.

(...)

I praksis hva makt får norge ved å være medlem? Ja vi får lov til å sitte ved bordet og si vår mening, men vi har ingen praktisk veto rett og våre spesialinteresser er ikke delt av så mange andre europeiske land, så at vår deltagelse skal endre noen avgjørelser ser jeg ikke helt. Og da liker jeg best å ikke sitte ved bordet når noe jeg ikke liker blir bestemt, jeg tror vi har mer frihet utenfor systemet selv om vi uansett er avhengig av det.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor viktig arbeidsinnvandringen er for Norge, så kan jeg ikke stille meg i mot EØS. Uten denne arbeidsinnvandringen hadde det vært særs vanskelig å drive med f. eks. skipsindustri i Norge.

Sliter Sveits med det?

Med skipsindustrien sin? :wee:

Sveits har en tilsvarende bilateral avtale om fri ferdsel med EU. Den står nå i fare etter årets folkeavstemning.

Sveits og sveitserne har ellers hatt flere folkeavstemninger om å begrense innvandringen, og de er stort sett blitt nedstemt. Sveits har da også en betydelig innvandrerbefolkning, antagelig i ferd med å bikke over 25%. I hovedsak europeere. Men de har så vidt jeg forstår større asylttilstrømning enn Norge, justert for folketall. (De hadde 25000 søkere i 2012.)

I de siste årene har den store arbeidsinnvandringen - som skyldes nettopp nevnte avtale - gjort pågangen større, og i år fikk en folkeavstemning om å innføre kvoter 50,3% oppslutning. Denne hadde mest støtte på landsbygda, og mest motstand i byene. Næringslivet og industrien hadde kampanjer mot. (Kilde)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

(...)

Ett av mine største argument for å være med, er at vi blir påvirket i STOR grad av EU uansett om vi er med eller ikke, og hvis vi er med har vi i hvert fall mulighet til å påvirke.

(...)

I praksis hva makt får norge ved å være medlem? Ja vi får lov til å sitte ved bordet og si vår mening, men vi har ingen praktisk veto rett og våre spesialinteresser er ikke delt av så mange andre europeiske land, så at vår deltagelse skal endre noen avgjørelser ser jeg ikke helt. Og da liker jeg best å ikke sitte ved bordet når noe jeg ikke liker blir bestemt, jeg tror vi har mer frihet utenfor systemet selv om vi uansett er avhengig av det.

Hvorfor skal vi ha veto-rett?

Har feks. Vestfold veto-rett i Norge når Stortinget behandler saker?

I ministerrådet, som på mange måter er den styrende delen av EU (eller "regjering"), har hvert medlem 1 representant hver. Dvs. at Norge har like stor innvirkning i Rådet som feks. Tyskland eller Frankrike.

EU-parlamentet er er ikke inndelt etter land, men etter partitilhørighet, noe som kan gjøre det lettere å få gjennomslag for sine saker uavhengig av landegrenser. Dette kan sammenlignes med Stortinget, der det er saker normalt fremmes av parti, og ikke av representantene fra et geografisk område.

Mange får det til å høres ut som om det er "oss/Norge" mot "dem/EU". Men det er det i realiteten ikke, iom. at det, som allerede nevnt, i svært mange tilfeller er partitilhørigheten som avgjør sakene.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi ha veto-rett?

Har feks. Vestfold veto-rett i Norge når Stortinget behandler saker?

I ministerrådet, som på mange måter er den styrende delen av EU (eller "regjering"), har hvert medlem 1 representant hver. Dvs. at Norge har like stor innvirkning i Rådet som feks. Tyskland eller Frankrike.

EU-parlamentet er er ikke inndelt etter land, men etter partitilhørighet, noe som kan gjøre det lettere å få gjennomslag for sine saker uavhengig av landegrenser. Dette kan sammenlignes med Stortinget, der det er saker normalt fremmes av parti, og ikke av representantene fra et geografisk område.

Mange får det til å høres ut som om det er "oss/Norge" mot "dem/EU". Men det er det i realiteten ikke, iom. at det, som allerede nevnt, i svært mange tilfeller er partitilhørigheten som avgjør sakene.

Grunnen til at vi skal ha mulighet til å si nei er at vi ikke er som de fleste andre land i EU, jeg mener våre interesser ikke er like nok interessene til majoriteten av medlemslandene.

Og selv om ministerrådet har bare en representant for hvert land, har Tyskland(som har mange innbyggere) 29 stemmer, og Finnland(med nogelunde lik befolkning som oss) bare 7 stemmer.

Det er ikke riktig at parlamentet ikke er inndelt etter land, det er 751 seter der totalt og antall inbyggere bestemmer hvor mange mennesker de kan stemme inn. Tyskland med sin store menneskemengde har nesten hundre seter mens hvis vi ser på finnland(som har nær vår folkemengde) har de bare 13 seter.

Når de 5 største landene sitter med halvparten av setene sier det seg selv at deres interesser oftere blir tatt hensyn til selv om det er en demokratisk valgprosess som putter folkene i parlamentet.

Og angående din siste kommentar, hvis det ikke er for å styrke norge ser jeg vertfall ingen grunn til å gi opp vår suverenitet ved å bli medlem.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Her er jeg uenig med deg.

Jeg er for EU fordi det styrker Europa, ikke fordi jeg søker (kortsiktige) måter å styrke Norge på.

På lang sikt mener jeg et styrket Europa vil være en fordel for Norge. Together we stand, divided we fall.

Ang. parlamentet, så kan det sammenlignes med Stortinget. Representantene fra de forskjellige fylkene representerer først og fremst partiet de er valgt inn for, og deretter fylket. En representant fra feks. Vestfold stemmer som oftes i lag med representanter fra partiet de tilhører, og ikke det representanter fra de andre partiene i Vestfold stememer. Det samme gjelder for EU parlamentet. Tror du feks. en sosialdemokratisk representant vil stemme likt som en liberalistisk representant bare fordi de er fra samme land?

Du skriver "Vi er ikke som de fleste andre EU land". Jeg vil heller si at vi har mye mer til felles med mange av de andre EU landene (spesielt skandinavia, men også mange av de andre landene i vest) enn det mange av de nye EU landene i øst har.

En av grunnen til at jeg skriver det siste avsnittet, er et resultat av hvordan jeg opplever mange motstandere av EU. "Oss mot dem", "norge mot EU" er et tema som går igjen og igjen, når det i realiteten i de fleste sakene er partitilhørighet mot partitilhørighet, på samme måte som det er både på nasjonalt og regionalt nivå i Norge. Det er ikke nordre-vestfold mot søndre-vestfold, det er høyre mot ap. At større befolkede regioner har flere representanter enn mindre, syns jeg er helt fair, på samme måte som at jeg syns det er unfair at de 75 000 innbyggerne i Finnmark har 5 representanter på stortinget mot feks. Aust-Agders som har 4 representanter og ca. 114 000 innbyggere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du, og hvorfor?

Nei til EU fordi:

- Vi vil knapt få noen innflytelse i Europaparlamentet (1-2% ab stemmene) og kun 1 kommisjonær

- Vi vil miste kontroll over områder vi idag styrer selv (landbruk, fiskeri, valuta, forsvar og utenriks osv.)

- Vi vil bli pliktige til å innføre euroen

- Vi vil miste kontrollen over handelspolitikken og dermed vil vi ikke kunne forhandle frem egne frihandelsavtaler med andre land

Nei til EØS fordi:

- Norge bør kunne kontrollere egne grenser og hvem som får komme hit selv. Idag er det åpne grenser som fører til at mange av de som kommer hit mangler nødvendige kvalifikasjoner som har gjort at stadig flere av de endre på trygd, med full kontroll selv kan vi tilpasse dette ut ifra arbeidsmarkedet

- EØS har ifølge Europautredningen kun gitt 1.8% høyere vekst over de siste 10 årene noe som er så lite at det knapt er merkbart og tyder på at EØS sine fordeler har blitt sterkt overdrevet

- De negative sidene av EØS har blitt stadig tydeligere med sosial dumping, kriminalitet, mafia og jo mer tid som går jo flere av de negative sidene viser seg

- Med en frihandelsavtale vil vi ha akkurat samme markedsadgang som idag og frihandelsavtalen fra 1973 har blitt jevnlig oppdatert da den aldri ble sagt opp og vil tre ikraft etter 1 år om vi sier opp EØS

Jeg har tidligere vært for EØS, men etterhvert som tiden har gått og de negative sidene har blitt klarere og de positive sidene har vist seg å ikke være like sterke og påstandene om at vi er helt avhengige av EØS for markedsadgang har vist å være feil heller jeg nå mot å si opp EØS-avtalen

Endret av Libertyan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ikke EØS sin fortjeneste at vi har arbeidsinnvandrere? Selv om ikke EØS-avtalen binder oss til det, har vi lov til å slippe inn de arbeidsinnvandrerne vi vil ha. Svensker, polakker og andre folk vil fortsette å komme så lenge det er etterspørsel og de kan tjene mer penger enn i hjemlandet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...