Gjest Slettet-HTCH2paZ Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 (endret) I forbindelse med bacheloroppgave trenger jeg å få generert en fast frekvens i området 100-600 MHz. (Frekvensområdet er valgt fordi ønsket bølgelengde er mellom 0,5m. og 3m.) på 15 MHz. I den forbindelse trenger jeg en oscillator som kan generere denne frekvensen. Jeg har lite erfaring med UHF-oscillatorer selv og lurer derfor på om noen her har noen tips eller forslag til valg/design av oscillator. Jeg kan enten lage den selv eller kjøpe hyllevare. På forhånd takk for hjelpen! EDIT: Mikrokontrolleren kan ikke ta frekvenser over 16 MHz så da velger vi 15 MHz videre. Endret 2. september 2014 av Slettet-HTCH2paZ Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Regn litt over det igjen. 100 MHz - 600 MHz tilsvarer en fullbølgelengde på 300 cm - 50 cm. Hvis det er UHF du skal ha ville jeg nok bare kjøpt det som trengs hvis du skal bruke det praktisk. Radiosignaler på slike frekvenser krever at du vet hva du holder på med når du designer kretskort. Veldig lett å gå på en smell der. Hvis det er den oppgitte bølgelengden din som er rett er det enkelere å lage det selv, da du er på relativt lave frekvenser. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Definer fast frekvens. Det er stor forskjell på en 1 transistor-sak med et par kondiser og en spole, og noe som står i en VHF-sender. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-HTCH2paZ Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 (endret) EDIT: Ref. edit i første post: frekvens = 15MHz Ser at forklaringen i det opprinnelige innlegget ble litt tynn. Beklager dette. Oppgaven vår er å få en drone til å følge etter en bil av seg selv. Ved å plassere en sender på bilen og to mottakere på dronen skal en mikrokontroller på dronen kunne beregne faseforskjellen, ved hjelp av en fasedetektor, på signalene som blir mottatt og dermed korrigere basert på dette. Definer fast frekvens. Det er stor forskjell på en 1 transistor-sak med et par kondiser og en spole, og noe som står i en VHF-sender. Senderen skal sende en fast frekvens hele tiden, med andre ord en jevn sinusbølge. Denne trengs ikke å kunne endres noen gang men må i utgangspunktet ligge i 100-600MHz- området for å gi signifikante utslag som fasedetektoren kan detektere. (EDIT: Mikrokontrolleren takler det ikke så vi må justere oss etter det.) Det skal ikke sendes noe informasjon. Regn litt over det igjen. 100 MHz - 600 MHz tilsvarer en fullbølgelengde på 300 cm - 50 cm. Som er lik henholdsvis 0.5m og 3m slik jeg skrev i første post? Hvis det er UHF du skal ha ville jeg nok bare kjøpt det som trengs hvis du skal bruke det praktisk. Radiosignaler på slike frekvenser krever at du vet hva du holder på med når du designer kretskort. Veldig lett å gå på en smell der. Ja, vi er klar over støyproblematikken og lignende så vi er veldig åpne for å kjøpe hyllevare, men etter uttallige timer på google har vi ikke klart å finne noe som vi kan bruke. Endret 3. september 2014 av Slettet-HTCH2paZ Lenke til kommentar
toreae Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Ser du nevner både 15MHz og 100-600MHz i sistepost, gjetter på at det er 15MHz som gjelder. Uansett, om du vil lage dette selv, vil jeg anbefale å låne denne på bibeloteket: The ARRL handbook. Trenger nødvendigvis ikke være 2014 utgaven. PS. Det er en mulighet for å bli hekta, selv etter at internett er kommet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-HTCH2paZ Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Hva tror dere om vi kjøper denne: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=74-577-32&toc=20176Vi har ikke noen praktisk erfaring rundt krystalloscillatorer. Tror dere den vil fungere til vårt formål? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 3mA og 3-3,6V. Må ikke regne med noe sendestyrke på den. Vil ikke engang gjette på rekkevidde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå