Gå til innhold

Kjøpe ny hardisk og ram-brikke. Hvilken?

Anbefalte innlegg

Har en 13mnd gammel HP Pavilion G6-2114so der hardisken har tatt kvelden. Siden jeg ikke får igjen på garantien får jeg heller kjøpe i ny selv, og vil derfor også oppgradere ram minne. Ser at det finnes utallige typer å sette i, men vil kjøpe SSD disk om dette går ann, noen som har anbefaling? PC'n vil bli brukt til stort sett alt utenom spill. en del surfing og bilderedigering.

Sitter også kun en ram-brikke på 4gb, vil derfor kjøpe i en til men finner ikke denne typen brikke. Står merket "hynix" på den?

Specs på pc'n: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=no&lc=no&dlc=no&docname=c03392042#N405

Takker for raske svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er hvis du har recovery partisjon uten DVD plate, som en del tilfeller må du bestille recovery plate.

Tror ikke SSD er noe problem.

Så du kan nok velge fritt.

Angående rambrikken, kanskje ta et bilde av den, vis det til butikk eller ta med deg rambrikken, så er du sikker på du får en som er nærmest den du har.

Lenke til kommentar

Takker for svar :) Angående recovery CD så er ikke det noe problem da jeg har Windows7 liggende på USB klar til installasjon. Når det gjelder RAM-brikke så ser jeg komplett har til denne maskinen men da kun av merke Cruicial, vet ikke om dette gjør noe?

Er jo utallige merker av SSD disker, samsung, OCZ og Seagate er ut til å komme bra ut i tester. Eller er noe av det "kjøpt og betalt"?

Endret av kårekloak
Lenke til kommentar

Du har 5 års reklamasjon på HDD. De prøvde seg på det samme mot meg da HDD røk etter litt over 2 år (Asus support, ikke butikk der den var kjøpt), men gav seg straks jeg minnet dem på over-nevnte fakta. Måtte sende inn maskinen og fikk den tilbake etter laaang tid. Maskinen var kjøpt lokalt, og de ordnet med alt av innsending og mottak.

Tok så ut den nye disken og erstattet den med en enda nyere SSD. Den "gamle" ble montert i ei HDD-bay der DVD-en stod (som havnet i et eksternt kabinett) :)

Lenke til kommentar

Jeg har en 2-3 år gammel Samsung pc.

Dette er en maskin som kostet 4 000kr ny, har i ettertid satt inn både 8GB ram (var 4 fra før, å jeg kjøpte et sett med 2x4GB) og 256GB SSD (Sandisk).

Fikk litt problemer med disken, var noe som ikke var helt kompatibelt, men etter litt FW oppdatering av SSD og bios update på pc så ble det nogenlunde stabilt med Windows 7.

Har gått over til 8.1 i ettertid, og maskinen er superrask til å være såpass gammel, batteritiden bedret seg drastisk også :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå mottatt både ram brikke og en samsung SSD 840PRO disk. Trodde det var bare å plugge den i for så å boote opp igjen windows-installasjon fra en USB eller DVD? Prøvde fra USB nå men fikk opp denne feilmeldingen ved installasjon: windows kan ikke installeres på dette hardiskområdet. Windows må installeres på en partisjon som er formatert som NTFS. Det kommer altså opp kun en diskpartisjon men som det ikke går ann å installere på. Hva gjør jeg? :S

Lenke til kommentar

Trykk på "avansert" og se om disken ligger der?
Om den ikke gjør det, sjekk bios om du finner den der, og evt deaktiver ACHI mode (Sett den til legacy eller IDE), se om disken dukker opp da.

Om den gjør det, ikke installer.. da vil du ikke dra nytte av den..
Aktiver ACHI igjen, finn en driver til hovedkortet som du kan legge på en minnepenn, be windows om å laste inn denne manuelt, da bør isåfall disken dukke opp i ACHI mode også :)

Virker nesten som om den partisjonen som dukker opp hos deg, er minnepennen?

Jeg installerer ofte fra minnepenn, men min er satt opp i multiboot mode, og fungerer på en helt annen måte..

Ved XP installering, så får jeg den opp som en egen partisjon, mens under Windows 7/8, så er den skjult (siden den da emulerer dvd-plata).

Lenke til kommentar

Gjorde som du sa og gikk via avansert, deretter formater disk. Plutselig gikk det og innstallasjonsprogrammet begynte. Etter 3% kom det frem feilkode og jeg får ikke installert. Har prøvd både CD og USB og siste gangen nå ble skjermen bare blå akuratt som med gamle hardisken... :\ Mon tro om forhandleren jeg leverte den inn til ikke helt vet hva de driver med..?

Lenke til kommentar

Prøvd med bare den nye ram brikka? Kan jo være feil på den gamle f.eks.

Jeg hadde et hælvete med å få igang SSD på min maskin, men den er jo som sagt noen år gammel..
Deaktiverte ACHI så fikk jeg installert.. Om det var aktivert så hang installasjonen seg, evt gikk i blåskjerm etter første restart.
Etter oppdatering av SSD FW og BIOS update, så fikk jeg installert i ACHI mode, men maskina gikk i blåskjerm i ny og ne under bruk.

Oppgraderte til Windows 8.1 til slutt, og ikke hatt en eneste blåskjerm etter dette :)

Lenke til kommentar

Fant endelig problemet! Gjorde som du sa og satte i bare den nye RAM-brikka. Nå funka alt akuratt som det skulle, fikk installert windows uten verken at det hektet seg eller at det kom blå-skjerm. Eneste som nå er litt rart er at jeg kjøpte en 4GB brikke, men når jeg går inn på systeminformasjon så står det at jeg har kun 1.5gb RAM?? :S Bør jeg kjøpe en ny 8gb brikke å sette inn isteden?

Lenke til kommentar

er 64-bit jeg installerte nå siden det var det som var før. Prøvde å sette inn den gamle ram-brikken igjen i tillegg til den nye, da ble det 5,5GB som det jo skal være, men da ble selvsagt PC'n rar igjen:p Kan det virkelig være noe feil med den nye ram-brikka? kjøpte den her fra Multicom: http://www.multicom.no/4GB-DDR3-12800-SO-DIMM-2568-MICROMEMORY/cat-p/c/p6021513

Lenke til kommentar

Kan vel være bios som ha problemer går vel ut i fra du har prøvd å oppdatere bios, særlig hvis maskinen er ustabil, er vel en grunn for produsentene anbefaler like rambrikker som mulig, men en del tilfeller pleier det å gå bra.

Eventuelt prøv en annen rambrikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...