Delvis Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Kom gjennom denne bompasseringen. Har aldri kjørt den veien til sverige før. Var litt forvirrende, for visste ikke om jeg skulle betale eller om det gikk på autopass siden det sto det også. Kjørte inn på den helt til høyre, og spurte han i luka der. Men han sto bare som en levende daug og svarte ikke, bare holdt ut neven og sa "20 norske kroner takk". Betalte da siden vi ikke kunne stå der. Men skulle man det når man har autopass med brikke? Gjelder ikke det for autopass alle steder i landet? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 http://www.svinesundsforbindelsen.no/kjort.htm http://www.svinesundsforbindelsen.no/lyssignal.htm Dersom det blir vist gult kamera ved passering i autopassfeltet, så blir det tatt bilde og man må betale passeringen innen 3 dager for å unngå tilleggsavgift på 300 kr. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 1. september 2014 Forfatter Del Skrevet 1. september 2014 Det var rødt lys når jeg kjørte inn, så da regnet jeg med at man må stoppe.Var ikke helt svar på mitt spørsmål, man kanskje jeg stilte det litt uklart. Mener altså hvis man har autopass/brikke fra et annet sted i landet, gjelder ikke det overalt og også der? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Du må passere i autopassfeltet dersom du har brikke fra et annet sted i landet. Du må uansett betale dersom du kjører i betalingsbommene. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 1. september 2014 Forfatter Del Skrevet 1. september 2014 Du må passere i autopassfeltet dersom du har brikke fra et annet sted i landet. Du må uansett betale dersom du kjører i betalingsbommene. Javel. Da forstår jeg det som det ville fungert også der. Det var det jeg spurte han i luka om som han som sagt ikke svarte på. I det feltet der jeg kjørte inn (altså det til høyre på bildet) står det jo både "manuell" og "autopass". Derfor regnet jeg med det var rett sted å kjøre inn, ettersom jeg var usikker som jeg skrev i første post. Men da er det altså helt til venstre der det kun står "autopass", man må kjøre for at brikker fra andre steder skal fungere. Har jeg skjønt det riktig da? Lenke til kommentar
Myst Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 (endret) Fra hvilket brikkeselskap har du abonnement da? Har ikke Østfold Bompengeselskap avtale med grensen da, slik at man hvis man har brikke fra dem så kan man benytte seg av Autopass-feltet? Jeg har både ØBS og Fjellinjen, men likevel alltid betalt på Manuell. Rart jeg ikke har undersøkt det før... Edit: Fant nå direkte artikkel om at alle AutoPass-avtaler er også gyldig på Svinesundsforbindelsen. Kan likevel betale kontant om man vil, spiller ingen rolle. http://www.svinesundsforbindelsen.no/autopass.htm Endret 1. september 2014 av Myst Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 1. september 2014 Forfatter Del Skrevet 1. september 2014 (endret) Fra hvilket brikkeselskap har du abonnement da? Har ikke Østfold Bompengeselskap avtale med grensen da, slik at man hvis man har brikke fra dem så kan man benytte seg av Autopass-feltet? Jeg har både ØBS og Fjellinjen, men likevel alltid betalt på Manuell. Rart jeg ikke har undersøkt det før... Haugalandpakken. Kan passere med den alle steder tror jeg. Og det står jo her at det gjelder også der. Og det står at autopass også fungerer på det feltet jeg kjørte inn i til venstre (står nederest på bildet). Så det var nok han i luka som gjorde feil da ja. Edit: Fant nå direkte artikkel om at alle AutoPass-avtaler er også gyldig på Svinesundsforbindelsen. Kan likevel betale kontant om man vil, spiller ingen rolle. Ikke annet enn at du hadde betalt kr 17.40 i stedet for 20. Endret 1. september 2014 av Delvis Lenke til kommentar
Myst Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Ja, selvsagt, glemte rabatten man får med AP. Da er det vel bare å benytte AP videre da. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Jeg tror at det nederst på bildet ditt gjelder når luka er stengt. Feltet går da over til å kun være autopass. Så lenge man har en autopassbrikke er det ikke nødvendig å betale manuelt i anlegg med autopassfelt. Prisen vil i verste fall være den samme som ved manuell betaling, men mange bomselskaper har rabattavtaler med andre anlegg. Hvis du har et forskuddsbetalt abonnement vil passeringen trekkes fra innbetalt forskudd, ellers etterskuddsfaktureres den sammen med alt det andre. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 2. september 2014 Forfatter Del Skrevet 2. september 2014 Jeg tror at det nederst på bildet ditt gjelder når luka er stengt. Feltet går da over til å kun være autopass. Så lenge man har en autopassbrikke er det ikke nødvendig å betale manuelt i anlegg med autopassfelt. Prisen vil i verste fall være den samme som ved manuell betaling, men mange bomselskaper har rabattavtaler med andre anlegg. Hvis du har et forskuddsbetalt abonnement vil passeringen trekkes fra innbetalt forskudd, ellers etterskuddsfaktureres den sammen med alt det andre. Det kan godt være du har rett i det. For hvis ikke skulle det vel ikke lyst rødt der. Men det som ergrer meg smått, er han i luka som ikke svarte. Bare sto der og så på meg som en dott når jeg stilte et spørsmål. Men så var det vel ikke hans jobb å svare på spørsmål og ha noe bryderi med det der. Rart hvordan man kan ergre seg over å ha muligens tapt skarve 3 lusne kroner, bare pga av typen situasjon. Andre ganger hadde jeg knapt giddet bøye meg ned om det lå 3 kroner på bakken. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Er det ikke slik at hvis man har en AutoPass-brikke kan man kjøre i alle AutoPass-bommer i landet, uavhengig av hvilket bompengeselskap man «tilhører»? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 2. september 2014 Forfatter Del Skrevet 2. september 2014 Er det ikke slik at hvis man har en AutoPass-brikke kan man kjøre i alle AutoPass-bommer i landet, uavhengig av hvilket bompengeselskap man «tilhører»? Jo trodde det. Og det blir vel bekreftet på den svinesundsiden vi fikk link til også. Det står: "Gode rabatter * Alle med gyldig AutoPASS-brikke vil automatisk få rabatt når de passerer anlegget på Svinesund, uansett hvilket bompengeanlegg en har avtale med. Den generelle rabatten for alle med gyldig AutoPASS-brikke er på tretten prosent. Dette gjelder både lette og tunge kjøretøy." Det som gjorde meg usikker, var jo da at det var et felt for manuell betaling(der det i tillegg som sagt også står "autopass"). Fordi der er vel ingen andre bomstasjoner man betaler manuelt på lenger(som jeg vet om hvertfall), og dette ser ut som en spesiell stasjon ved grenseovergangen. Da tenkte jeg det var sikrest å kjøre inn i den der det også sto manuelt. Ved alle andre bomstasjoner betaler jo ikke de uten autopass heller manualt lenger, men får vel ettersendt faktura?(husker ikke helt hvordan det var). Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 I Norge kan du kan kjøre i alle bompengeanlegg skiltet AutoPASS, så fremt du har gyldig avtale og ikke har reservert deg mot bruk andre steder enn i det selskapet som du har tegnet avtale med. http://www.autopass.no/sporsmal-og-svar#alleAnleggMedAutopass Skjønner ikke at det er så vanskelig. Når jeg kommer til en bomstasjon og det står AutoPASS, så er jeg aldri i tvil og kjører på instinkt i AutoPASS-fila. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 2. september 2014 Forfatter Del Skrevet 2. september 2014 (endret) I Norge kan du kan kjøre i alle bompengeanlegg skiltet AutoPASS, så fremt du har gyldig avtale og ikke har reservert deg mot bruk andre steder enn i det selskapet som du har tegnet avtale med. http://www.autopass.no/sporsmal-og-svar#alleAnleggMedAutopass Skjønner ikke at det er så vanskelig. Når jeg kommer til en bomstasjon og det står AutoPASS, så er jeg aldri i tvil og kjører på instinkt i AutoPASS-fila. Ja skjønner det virker rart. Skal forsøke oppklare enda bedre. To forhold: 1. Så ingen andre biler som kjørte inn i feltet (til venstre) der det sto "autopass". Alle foran meg kjørte inn i enten nevnte felt til høyre, der det som sagt sto både "manuell" og "autopass", eller der det sto "coins/mynter". Det var det ene. 2. Denne bomstasjonen ser spesiell ut eller ulik de andre, samt at den er ved grensen, så jeg var ikke sikker om dette var en helt egen type bompassering, altså som ikke tilhørte det vanlige generelle bomsystemet her i landet ellers(sikkert teit tenkt, men).Og at jeg da eventuelt kunne risikere gebyr om det i såfall var feil av meg å kjøre gjennom der det sto kun "autopass". Hovedsaklig pga de to factorene som dukket opp i tankene da jeg kom mot stasjonen, ble jeg litt usikker og kjørte derfor mot det feltet der det sto både "manuelt" og "autopass". Endret 2. september 2014 av Delvis Lenke til kommentar
Runar Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Ved alle andre bomstasjoner betaler jo ikke de uten autopass heller manualt lenger, men får vel ettersendt faktura?(husker ikke helt hvordan det var). Jeg vet ikke hvordan det er i andre bomstasjoner andre steder i landet, men frem til nå nylig hadde vi en bomstasjon på RV4 like utenfor Gjøvik. Der måtte man betale i en automat hvis man ikke kjørte i AutoPass-feltet. Kjørte man forbi (i AutoPass-feltet, usikker på om det gjaldt begge felt) uten å betale kunne man etterbetale i 14 dager eller noe slikt, på nett og på utvalgte bensinstasjoner. Så, noen bomstasjoner har nok fortsatt «manuell» betaling. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 2. september 2014 Forfatter Del Skrevet 2. september 2014 Ok det fins sikkert andre, selv om det er noen år siden jeg passerte en sist. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 (endret) 1. Så ingen andre biler som kjørte inn i feltet (til venstre) der det sto "autopass". Alle foran meg kjørte inn i enten nevnte felt til høyre, der det som sagt sto både "manuell" og "autopass", eller der det sto "coins/mynter". Det var det ene. 2. Denne bomstasjonen ser spesiell ut eller ulik de andre, samt at den er ved grensen, så jeg var ikke sikker om dette var en helt egen type bompassering, altså som ikke tilhørte det vanlige generelle bomsystemet her i landet ellers(sikkert teit tenkt, men).Og at jeg da eventuelt kunne risikere gebyr om det i såfall var feil av meg å kjøre gjennom der det sto kun "autopass". Hovedsaklig pga de to factorene som dukket opp i tankene da jeg kom mot stasjonen, ble jeg litt usikker og kjørte derfor mot det feltet der det sto både "manuelt" og "autopass". 1. Det at ingen andre kjørt på AutoPASS kan skyldes så mangt. Kanskje det var turister (utenlandske biler) som ikke har AutoPASS. Kanskje det var noen av de få nordmennene som ikke har AutoPASS. Eller kanskje de var like usikre som deg... 2. Utseende på bomstasjonen har da ingenting å si. Det er jo forskjell på bomstasjonene i Oslo og Østfold også... Har jo kjørt over Svinesund noen ganger og kan ikke skjønne at skiltingen noen meter før bomstasjonen kan missforstås... AutoPASS er AutoPASS. Endret 2. september 2014 av Mr D Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 2. september 2014 Forfatter Del Skrevet 2. september 2014 (endret) Ja som jeg tenkte. Du har ingen forståelse for den forklaringen jeg gav, på hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde da jeg aldri har kjørt der før. Var det virkelig så helt på jordet altså? Utseende på bomstasjonen har da ingenting å si. Det er jo forskjell på bomstasjonene i Oslo og Østfold også Ja hvorfor skulle jeg av den grunn være skråsikker på det der og da? Kan ikke huske å sett en som har vært så forskjellig. Og så var det jo dette at det var like ved grenseovergangen da. Og som du ser lenger opp i tråden, er jeg ikke den eneste som har vært usikker der. Endret 2. september 2014 av Delvis Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. september 2014 Del Skrevet 2. september 2014 Så nå at det var på vei sydover. Der er det kanskje ikke så godt skiltet som nordover. Men poenget mitt er at hvis du ser skiltingen et par hundre meter før bomstasjonen så er venstre felt markert med et stort blått AutoPASS-skilt. Og da mener jeg at du burde skjønne at du skal ligge i dette feltet hvis du har AutoPASS (og lest betingelsene?). Men hvis du ikke klarer å følge nevnte skilting og ser på skiltingen på selve bomstasjonen så kan jeg delvis skjønne at du bommet... (beklager litt dårlig ordspill, men klarte ikke å la vær... ) Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 2. september 2014 Forfatter Del Skrevet 2. september 2014 (endret) Skiltingen er grei og alt det der. Og hadde dette vært et annet sted enn rett ved en grenseovergang, hadde jeg ikke stusset. Har forsøkt å forklare et par ganger nå, at jeg ikke var sikker på om dette var eget opplegg for grensen, utenfor det vanlige bomsystemet. Så det hadde ikke noe med "bomme" å gjøre(veien var heller ikke delt på den måten der), det var kun et snev av usikkerhet i øyeblikket og valg deretter sfa de samlede nevnte forholdt totalt sett.Dessuten sto det som sagt også "autopass" i det feltet for "manuelt", så da var valget greit og sikrest regnet jeg med. Men syns du ikke han i luka kunne svart et par ord når jeg spurte han: "skal jeg betale, eller gjelder min autopassbrikke her?". ? Endret 2. september 2014 av Delvis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå