Gå til innhold

[Løst] Problemer med å boote nyinstallert Linux Mint

Anbefalte innlegg

Hei

Akkurat installert Linux Mint 17. Har såvidt testet Linux før, men er i grunn helt grønn på dette.

Etter installasjonen, ved første reboot, kommer denne feilmeldingen:

Gave up waiting for root device. Common problems:

-Boot args (cat/proc/cmdline)

- Check rootdelay= (did the system wait long enough?)

- Check root= (did the system wait for the right device?)

- Missing modules (cat/proc/modules;ls /dev)

ALERT! /dev/disk/by-uuid/46e674e5-30ff-4b72-9dca-8960a2a69874 does not exist. Dropping to a shell!

Aner ikke hva jeg skal gjøre.

Tror jeg klarte å slette Windows 7 i samme slengen...

Usikker på akkurat det. Derfor skulle jeg gjerne fått dette opp å gå, slik at jeg kan se om noe kan reddes fra Win partisjonen (får bare opp recovery i bootmenyen)

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sda1 er partisjonen for windows oppstartsfiler.

sda2 kan være Windows partisjonen.

sda3 kan være Mint partisjonen.

Dobbelklikk på "mint's Home" på skrivebordet. I vinduet som skal komme opp står partisjonene til venstre med label-navn. "File System" skal være Mint partisjonen, mens sda1 ("System"?) og sda2 ("Windows"?) skal være oppført. Stemmer dette? Trykk på hver av de to partisjonene for å se om du kjenner igjen innholdet på partisjonen Windows er installert på ("C:").

Jeg skulle nå sett resultatet av kommandoen "mount" i terminalen. Dvs. etter at du har klikket deg inn på partisjonene i file manager.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Om jeg forstod deg riktig, for jeg ikke frem sda.. Og akkurat no ikke norsk keyboard heller..

Det positive, er at jeg fant det jeg ville ha fra Windows og for tatt backup.

Legger ved et bilde av det jeg tror du mener.

Packard Bell er der Windows er og Data er en partisjon jeg har med div data.

post-204275-0-31222000-1409604819_thumb.png

Endret av treskrue
Lenke til kommentar

Trykk på "Packard Bell" nede til venstre. Se om den nå lister filene på "C:" (Windows installasjonen). Utfør deretter kommandoen "mount" i terminalen. Jeg skulle ha sett resultatet av den kommandoen.

Klikk så på "Data" nede til ventre i filutforskeren og kjør en ny "mount" i terminalen. Jeg skulle ha sett resultatet av denne også.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Hei

Litt sen tilbakemld, men alt har ordnet seg. Fikk hjelp av en Linux kyndig bekjent som fikk Mint opp å gå igjen (aner ikke hva han gjorde).

Windows var det verre med, så jeg endte opp med å reinstallere både Win7 og Mint (fikk reddet ut filene jeg trengte fra Win7).

Nå fungerer begge prikkfritt.

Takk for hjelpen. Jeg kommer nok med andre spørsmål ang Linux da dette er ganske nytt for meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...